Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Blåryker vid kallstart för att övergå till bolmande vit rök vid gaspådrag OG9-5

  1. #21
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Nä jag är inte personen att ge upp men det finns ju faktorer inblandade som som spökar till det... Om du förstår vad jag hintar på. Men mottot har alltid varit kör på bara men ibland i livet så blir för många faktorer att man tappar fokus, vilket inte alltid är lätt att handskas med. Tack för länkar, det uppskattas ska du veta.

    Tackar er alla än så länge och speciellt George som har ringt mig personligen och verkligen helhjärtat velat hjälpa mig, tack George

    Med vänlig hälsning Risig som är ett passande namn just nu haha

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Uppdatering.

    Hade strul med rostlösare som var slut och jag försökte verkligen, hade uppe bilen men det gick inte.. Detta kommer ni antagligen inte gilla men det blev en bonnlösning om man nu kan säga så..

    Tog av in och utlopp på IC:n sprayade i en jäkla massa avfettning och för att sedan ta trädgårdslangen och en 10L hink. Spolade igenom flera ggr, var ju lite nervös då det är ju svårt att få bort vattnet sen men jag körde först med att suga så mycket med dammsugaren klarade, fick upp en del. Sen vände jag håll så den blåste satan, då kom det ut massa, lät den stå och blåsa i 1.5h för att sedan köra med trycklyft en bra stund.

    Bytte över tillägssatsen till vevhus förutom den undre, fick fan inte av den alltså lol, projekt för imorgon. Satte ditt nya vakuumslangar med.

    Så jag startar bilen och jag vet att det kommer ju ryka och ha sig lite och lite oroad över vatten kvar i IC som ev kan spöka till det, visst satan bolmar det vitt men avtar ganska snabbt och jag tar en liten tur på 3 km och det ryker mest blått nu.. Hämtar grabben hemma och vi tar en tur på ca 3 mil och bilen ryker mindre och mindre. Kommer hem och står på tomgång och nu har den slutat ryka HELT även på riktigt gaspådrag (svartryker lite men det känns ok för nu..)

    Däremot så rycker/hackar till på tomgång var 3-5 sekund och turbonålen hoppar till, märkte även detta när jag körde att så fort turbonålen kommer in på gula så vill den hacka till som att den vill skydda motorn.. Tips?

    Värmen:
    Värmenålen står kl 9, och jag tycker jag har fått fylla på mer än vad jag tappat men det kan ju också vara min tolkning.. Men nålen börjar sjunka till halv åtta efter körning när vi står på tomgång och blir ingen värme i bilen(Vänster blåser helt kallt medans höger hade fisvärme, hur kalibrerar man detta).. Luft i systemet?

    ASTRÖTT, kommer säkert på nått mer, JO märkte efter körning att det fanns olja runt utsidan spjällhuset... Tryckts ut men bilen ryker inget mer Det fanns olja i spjällhuset innan som jag försökte få bort..

    Med vänlig hälsning
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-13 klockan 19:44.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Däremot så rycker/hackar till på tomgång var 3-5 sekund och turbonålen hoppar till, märkte även detta när jag körde att så fort turbonålen kommer in på gula så vill den hacka till som att den vill skydda motorn.. Tips?

    Värmen:
    Värmenålen står kl 9, och jag tycker jag har fått fylla på mer än vad jag tappat men det kan ju också vara min tolkning.. Men nålen börjar sjunka till halv åtta efter körning när vi står på tomgång och blir ingen värme i bilen(Vänster blåser helt kallt medans höger hade fisvärme, hur kalibrerar man detta).. Luft i systemet?
    Angående ryckningarna, du har provat att byta tändkassett? Annars, kolla att magnetventilen är ansluten korrekt, du kanske hade loss dem när du mekade?

    Angående värme så låter det som standardfelet trasig termostat (de slits) och problem med värmespjället på vänstersidan (flera möjliga felkällor).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och ang. "olja runt utsidan spjällhuset" så sitter det en o-ring på spjällhuset som tätar mot det svarta tryckröret i plast, den blir platt och kanske inte håller tätt med tiden och kostar endast några kronor.

    10 4940698 Oring spjällhus (övre) T7

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Angående ryckningarna, du har provat att byta tändkassett? Annars, kolla att magnetventilen är ansluten korrekt, du kanske hade loss dem när du mekade?

    Angående värme så låter det som standardfelet trasig termostat (de slits) och problem med värmespjället på vänstersidan (flera möjliga felkällor).
    Japp same same.. Mm ska kolla mv då men har inte gjort nått konstigt.. Värmen och temp funkade innan turbo byte, därav min fråga om luftbubblor.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och ang. "olja runt utsidan spjällhuset" så sitter det en o-ring på spjällhuset som tätar mot det svarta tryckröret i plast, den blir platt och kanske inte håller tätt med tiden och kostar endast några kronor.

    10 4940698 Oring spjällhus (övre) T7
    H, du är så rätt ute tror jag, ska kolla den imorgon direkt. Är alldeles för trött för att tänka tydligen och skönt att ni finns

  6. #26
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Hmm var ute och böt magnetventilen. Dock ej kunnat köra men tycker att den går lite bättre på tomgång men ändå hör man att det rycker till lite... Får imorgon ut och köra lite mer och se.. om det rycker/hackar när turbon börjar jobba.., vad kan det annars vara tror ni?

  7. #27
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Så nu tog jag en runda till saab och köpte oring och spjällhuspackning. I med att vevhus förut var tilltäppt, kan spjällhuset muggat igen och den rycker/hackar till så? Har ju ett fungerande spjällhus på andra och det kan ju knappast vara svårt att byta? Den går lite bättre sen byte av magnetventilen och dess slangar, en hade spricka vid T korset.

    Med vänlig hälsning

  8. #28
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Har satt dit det andra spjällhuset från min andra saab och nya packningar. Grundligt rengjord men lite bättre blev det men hackar till ibland i alla fall.. Tips?

    Kan det vara dumpenventilen som har massa olja i sig? Hur kan man rengöra en dumpventil, spånar...

    Kanske ska köpa HELT nya stift och prova..

    Kom på en sak jag inte gjort på denna bil, kollat jordpunkt vid termostathuset! Samt andra punkter brevid och under batteriet..
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-14 klockan 16:36.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har du kör med den ett tag så att den adapterat ordentligt och blivit genom varm.
    Kan det vara när AC kompressorn går in som den hackar till ?
    Om den inte hackar till mycket så skulle jag inte jaga fel innan man kört ett tag.
    Tror du nog får till en fungerande bil ;-)

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Man kan prova och rycka kontakten till LMM också, och se om den går bättre då - är så fallet så kan man misstänka luftläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du kör med den ett tag så att den adapterat ordentligt och blivit genom varm.
    Kan det vara när AC kompressorn går in som den hackar till ?
    Om den inte hackar till mycket så skulle jag inte jaga fel innan man kört ett tag.
    Tror du nog får till en fungerande bil ;-)
    Jag körde runt 4 mil. AC, nej se längre ned för svar. Hoppas det för det går ju framåt, kämpat ett tag nu och utan er så skulle det ta längre tid

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Man kan prova och rycka kontakten till LMM också, och se om den går bättre då - är så fallet så kan man misstänka luftläckage.
    Läs nedan och om du tror det fortfarande så provar jag det.

    Fick felkoder med det nyare beg spjällhuset.. Satte tebaks det gamla och felkoder försvann. Satte den andras dumpventil, ja hela röret tog jag och nu blev det markant bättre, har ju typ inga pengar så jag åkte till skroten och fick 4 st stift som såg typ helt nya ut som det ska vara (NGK 6ES).

    Nu är alla ryckningar borta MEN en sak jag märkt nu är att kör jag iväg och gasar på 3-5 ggr så pyser det duktigt högt samt att turbo nålen åker in på det röda men efter ett par ggr så åker den bara in halvvägs på gula. Stannar stänger av bilen och startar efter 4-5 min så åker den in på röda igen..

    Kan det vara dom blå backventiler som är paj? Pyser väldigt mycket när man gasar även gasar lugnt in på gula och går lite orkeslöst när den bara går in på halva gula.. Har en tanke om kobran ej sitter hundra, hade problem att få på den tyckte jag..

    Samt lite svårstartad, får tugga lite innan den går igång.
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-15 klockan 16:29.

  12. #32
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Jag körde runt 4 mil. AC, nej se längre ned för svar. Hoppas det för det går ju framåt, kämpat ett tag nu och utan er så skulle det ta längre tid



    Läs nedan och om du tror det fortfarande så provar jag det.

    Fick felkoder med det nyare beg spjällhuset.. Satte tebaks det gamla och felkoder försvann. Satte den andras dumpventil, ja hela röret tog jag och nu blev det markant bättre, har ju typ inga pengar så jag åkte till skroten och fick 4 st stift som såg typ helt nya ut som det ska vara (NGK 6ES).

    Nu är alla ryckningar borta MEN en sak jag märkt nu är att kör jag iväg och gasar på 3-5 ggr så pyser det duktigt högt samt att turbo nålen åker in på det röda men efter ett par ggr så åker den bara in halvvägs på gula. Stannar stänger av bilen och startar efter 4-5 min så åker den in på röda igen..

    Kan det vara dom blå backventiler som är paj? Pyser väldigt mycket när man gasar även gasar lugnt in på gula och går lite orkeslöst när den bara går in på halva gula.. Har en tanke om kobran ej sitter hundra, hade problem att få på den tyckte jag..

    Samt lite svårstartad, får tugga lite innan den går igång.
    Skön du är, köper begagnade tändstift. Nya kostar 150 kr.


    Och folk klagar på mina hemmagjorda bussningar..

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har man inga pengar så har man inte.. att prova ett par andra som ser fräscha ut är då i den situationen ingen dålig idé.

    Klamman till kobran har 2st inspektionshål 180gr från varandra så man ser uppifrån resp. underifrån om kobra/turbo ligger så gott som emot varandra och lika på båda sidor.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har man inga pengar så har man inte.. att prova ett par andra som ser fräscha ut är då i den situationen ingen dålig idé.

    Klamman till kobran har 2st inspektionshål 180gr från varandra så man ser uppifrån resp. underifrån om kobra/turbo ligger så gott som emot varandra och lika på båda sidor.
    Låter det så nu? Att åka fram och tillbaka med bränsle kostnad för att sedan för kanske 50-100 spänn eller mer köpa begagnade tändstift för att trycka i ?
    Jag tror han är uppe i 150 kr..
    fräscha utvändigt betyder inte att de är fräscha invändigt--
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-15 klockan 17:25.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #35
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Skön du är, köper begagnade tändstift. Nya kostar 150 kr.
    Och folk klagar på mina hemmagjorda bussningar..
    Saab tog 280, mekonomen 248 och skroten gratis och dom var typ nya. Översittarstill alltså, lovar du skulle inte vilja vara i min sits just nu med allt men kör på du.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Låter det så nu? Att åka fram och tillbaka med bränsle kostnad för att sedan för kanske 50-100 spänn eller mer köpa begagnade tändstift för att trycka i ?
    Jag tror han är uppe i 150 kr..
    fräscha utvändigt betyder inte att de är fräscha invändigt--
    2 km till skroten så så mycket drar den inte, tydligen var dom ju det. Bilen går ju bättre med dem..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har man inga pengar så har man inte.. att prova ett par andra som ser fräscha ut är då i den situationen ingen dålig idé.

    Klamman till kobran har 2st inspektionshål 180gr från varandra så man ser uppifrån resp. underifrån om kobra/turbo ligger så gott som emot varandra och lika på båda sidor.
    Tack H, ska kolla detta imorgon då så den verkligen sitter, tack för det andra men du vet ju lite mer ang läget.. Tack

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Risig den 2017-08-15 klockan 17:35.

  16. #36
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Absolut ingen översittare, jag har varit i samma sits eller ännu värre, tagit ur motorn 3 gånger i samma bil.
    Det jag ville påpeka var att det kanske underlättare mer för dig att gå vidare till nästa felsökning med nya saker så du inte trillar tillbaka sen om tändstiften skulle vara dåliga. Detta var inte riktad egentligen specifikt till dig

    Tänd och bränslerelaterat brukar vara känsligt.

    Men här kommer några saker som hjälpte när jag hade liknande fel med tjuvluft och oväsen från insug/turbo.
    Kolla ifall O-ringen är borta mellan kobran och turbo det är lätt att den åker bort eller sitter snett och då låter det, även att infästningen där stålringen sitter, att det sitter exakt på plats utan en enda glipa.

    Kolla även att du satte de två slangarna till turbon.
    Metallplattan som ska täta nr 4.
    Och att slangarna vid tryckrören sitter korrekt.
    slangen från vaccumventilen?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2017-08-15 klockan 18:13.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #37
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Absolut ingen översittare, jag har varit i samma sits eller ännu värre, tagit ur motorn 3 gånger i samma bil.
    Det jag ville påpeka var att det kanske underlättare mer för dig att gå vidare till nästa felsökning med nya saker så du inte trillar tillbaka sen om tändstiften skulle vara dåliga. Detta var inte riktad egentligen specifikt till dig

    Tänd och bränslerelaterat brukar vara känsligt.

    Men här kommer några saker som hjälpte när jag hade liknande fel med tjuvluft och oväsen från insug/turbo.
    Kolla ifall O-ringen är borta mellan kobran och turbo det är lätt att den åker bort eller sitter snett och då låter det, även att infästningen där stålringen sitter, att det sitter exakt på plats utan en enda glipa.

    Kolla även att du satte de två slangarna till turbon.
    Metallplattan som ska täta nr 4.
    Och att slangarna vid tryckrören sitter korrekt.
    slangen från vaccumventilen?
    Tack, ska verkligen kolla detta.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Läs nedan och om du tror det fortfarande så provar jag det.
    Det var ett felsökningstips, bara. Går på under minuten att koppla ur kontakten och prova om det blir någon förbättring.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vet du om någon har pillat med mjukvaran i styrboxen?
    Kolla t.ex om du har opensid(+/-samtidigt på panelen) det skulle kunna hjälpa och kanske förklara lite annat.

  20. #40
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Vet du om någon har pillat med mjukvaran i styrboxen?
    Kolla t.ex om du har opensid(+/-samtidigt på panelen) det skulle kunna hjälpa och kanske förklara lite annat.
    Ja man vet ju aldrig, ska kolla det du skriver. Förlåt men vad ska jag kolla exakt? Står det opensid om nån pillat med bilen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har inte hunnit så mycket idag mer än att varit och besiktat bilen och den gick igenom Lampan för xenon lyser konstant men gick igenom i alla fall. Då man sätter på tändning så åker dom ned, upp och hackar i 5 sek men tydligen så stod dom i ok läge. Skatten kvar på 3000 kr, klump i magen..

    Andra bilen som jag har/hade tog jag loss 16" fälgarna på och satte dit vdäcken och skroten kom och hämtade den idag, känns faktiskt skönt.
    Jag fick behålla spjällhus, tk, lmm och jag behövde inget mer.
    Får kränga dom fina saab fälgarna med helt ok däck på, vad tror ni man kan sälja dom för? Uppdaterar med bild om en stund.
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-16 klockan 15:32.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -00 ryker vid kallstart och gaspådrag
    Av Frostdahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 21:01
  2. Saab 9-5 2.3t BioPower går dåligt vid kallstart och blåryker
    Av lindell90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 20:55
  3. [LÖST] Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:29
  4. Blåryker vid växling och ibland vid gaspådrag
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •