Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Misständer på fyrans cylinder vid acceleration NG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151

    Misständer på fyrans cylinder vid acceleration NG9-5

    Bilen: Saab 9-5 XWD från 2010. turbo4, bensin. 16000 mil på mätaren. Motorn byttes för ca 2000 mil sedan från en A20NHT till A20NFT (på grund av helt andra problem). Motorn har varit trimmad med BSR mjukvara men detta är nu återställt för att slippa ta hänsyn till det i felsökningen.

    Symptomen: Vid kraftigare gaspådrag över 2000 rpm så blir det pulserande ryckningar (motorn tappar kraft). På tomgång och vid mer moderat acceleration beter sig bilen normalt. Motorlampan är hela tiden släckt och det finns ingen felkod att läsa ut.
    Vid ett tillfälle gick bilen dåligt även på tomgång, CE-lampan tändes och jag kunde läsa ut felkoden P0304 (Misständning cylinder 4). Detta symptom var borta vid nästa körning och har inte återkommit sedan dess.

    Utförda åtgärder/tester:
    Bytt främre syresensor.
    Bytt luftmassemätare.
    Kontrollerat alla luftslangar så gott det går. Inga verkar trasiga eller sitta löst.
    Läst ur antalet misständningar per cylinder. 4:ans cylinder misständer vid kraftigare acceleration och antalet ryckningar som jag känner verkar stämma ganska bra överens med antalet misständningar som jag läser ur.
    Bytt plats på tändspole och stift mellan 1:ans och 4:ans cylinder. Misständningarna är kvar på 4:ans cylinder.
    Provkört med luftmassemätaren urkopplad. Inga misständningar men mycket lägre motorkraft.
    Provkört med urkopplad kamaxelstyrning (för att se om någon ventil är dålig på att stänga, skulle i så fall vara kompressionsproblem). Misständningarna var kvar.

    Resonemang:
    Hade problemet varit luftläckage borde flera cylindrar vara drabbade.
    Eftersom motorn är relativt ny så tror jag inte det är ett kompressionsproblem.
    Eftersom problemet kvarstår när jag bytt plats på tändspole och stift tror jag inte att problemet är tändningsrelaterat. Skulle fortfarande kunna vara problem med kabel fram till tändspolen eller drivare i ECM men eftersom motorn fungerar normalt i övrigt känns det mindre troligt.
    Med uteslutningsmetoden kan jag bara se att problemet måste vara bränslerelaterat. Eftersom övriga cylindrar inte misständer så tror jag att det måste bränsleinjektorn på 4:ans cylinder som är problemet. Jag misstänker att den inte levererar tillräckligt med bränsle när högerfoten närmar sig golvet.

    Så, vad tror ni? Håller ni med om mitt resonemang? Finns det något annat jag borde tänka på?

    Nästa steg blir att byta bränsleinjektorn. Jag har även funderat på att byta plats på 1:ans och 4:ans injektorer för att se om problemet flyttar sig - då skulle jag vara helt säker på vad som orsakar problemet. Eftersom det verkar vara ganska mycket att skruva bort för att testa det så passar jag på att sätta dit en ny injektor när jag ändå håller på.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    "Vanligt" fel är spridare nr4, dock då att den "hänger sig"

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag hade också fokuserat på bränslespridaren som nästa steg i felsökningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Nu är bränsleinjektorn bytt och misständningarna är borta.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Liknande ämnen

  1. Misständning cyl 1, trimmad OG9-5 2,3t BP
    Av antonlindros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-06-19, 01:32
  2. [LÖST] Bluddrar/misständer vid lätt acceleration OG9-5
    Av JSN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-08-07, 22:30
  3. [LÖST] Misständer på cylinder 4, B207
    Av Nickemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-09-12, 17:35
  4. Får bara i 3an och fyrans växel
    Av locomajor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 01:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •