Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: OG9-3 dör på tomgång/ inget turboladd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    OG9-3 dör på tomgång/ inget turboladd

    Som rubriken lyder så dör nu min 9-3 Aero från 02 (Steg 1) på tomgången efter en mindre rolig upplevelse idag...

    För två dagar sen trimmade jag den men har kört relativt lugnt fram tills idag då jag såklart ville testa och se hur bra den accelererade hehe På en lång fin landsväg påväg hem från jobbet skulle jag dra från 60km/h på trean, hann väl ungefär bara se att varvmätaren nådde 5000 rpm när jag känner att bilen rycker till lite och tappar farten, lät lite som att den hostade, tryckte till gasen lite till och det säger bara POFF framtill och laddtrycket bara försvann. Släppte gasen och tryckte lite lätt på den igen men inget hände, ökade hastigheten men var inget drag alls där Tänkte att jag lyckade blåsa en av vakuumslangarna framtill (då den laddade nog över 1.1 bar hehe) så svängde in på närmsta p-ficka. Kollade och alla slangar satt kvar, sätter mig för att köra hem igen men när jag vrider om tändningen så lät det inte friskt och varvtalet gick mellan 700-1000 uppochner i några sekunder varav den bara dog. Kände först doften av bensin så la mig på marken för att se om det läckte undertill men kunde inte se något där heller. Försökte igen men samma sak skedde. Bogserade hem aset för att läsa av felkoder, P1110 (som jag haft ett tag utan att kunna lösa?) och P1300 fick jag upp nu. Gjorde lite snabba sökningar och hittade att det kunde vara backventilen så pillade loss den vita som sitter precis över motorn och blåste från bägge hållen, tvärdrag i den. Cyklade till Mekonomen och köpte en ny, pillade dit den nya. Försökte starta upp bilen och den gick igång utan missljud, men nu varvade den mellan 1000-1200 rpm och la sedan av igen på direkten. Så nu sitter jag här förtvivlad över vad som kan behövas bytas och ledsen över att missa SAAB-träffen i Emmaboda imorgon då hela dagen får gå åt att försöka få igång henne igen...

    Det som kan va bra att veta är att jag förra veckan bytte bränslepumpen (den gav upp förra fredagen :/ )vevaxellägesgivaren, AV, samtliga vakuum-slangar som jag såg var dåliga. Sedan är även tändstiften bytta för bara någon månad sedan, har även tryckt i en nygammal kassett från en polare då den jag hade innan la av i Maj nån gång.

    Så kort och gott, vad tror ni felet kan vara? Min egna teori är att det är något med luftintaget till motorn/turbon som felar eftersom bilen startar upp i några sekunder men sen ger sig. Men däremot är jag inget supergeni när det kommer till bilar så kan ju vara helt ute och cykla så all hjälp uppskattas!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Du har förmodligen blåst loss ett tryckslang/rör. Kolla grova rören från turbon till IC,från IC till insug.
    Ibland kan även IC spricka i en gavel. Kontrollera noggrant!

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Skriver upp det så får jag kolla det imon i dagsljuset! Tack för snabbt svar

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    P1110 var taskig magnetventil för mig, efter att alla slangar bytts. Sitter högst upp på torpedväggen vid gummilisten.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    P1110 var taskig magnetventil för mig, efter att alla slangar bytts. Sitter högst upp på torpedväggen vid gummilisten.
    Ja har tänkt att det kan vara den så får väl byta den för sakens skull

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Ibland kan även IC spricka i en gavel. Kontrollera noggrant!
    +1 på den.
    Låter onekligen som problem med IC eller tillhörande slangar.

    Separerade gavlar kan vara riktigt luriga att se så kolla noggrant och helst böj lite i gavlarna för att känna om de sitter löst.

    Lycka till!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Småland
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag har en og9-3 Aero som hade exakt samma symtomer efter jag tryck på efter en rondell. Det small till i motorutrymmet, och tomgången gick upp och ner samt att den dog när man skulle köra vidare. Efter jag blivit hem bärgad undersökte jag bilen och såg inget fel med den tills jag tittade under motorkåpan. Då var det röret från Intercoolern till insuget som hade flugit av från insugets anslutning. Det var ett lätt fel att fixa och jag tror att du har samma problem med din aero eftersom det sa POFF framtill på din också.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Det var intercoolern om man säger så...
    http://imgur.com/a/Fy9An
    Så blir att byta den

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Hoppsan! Bra separation! Då har du anledning att byta till en bättre...

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    CE blinkade vid gaspådrag OG 9-3

    Hallå ni som är lite mer kunniga än en annan. Lyckades få igång han igen efter att ICn havererade och jag fick snabb hjälp här senast så tänkte att jag får fråga vidare

    Som rubriken lyder så började CE blinka en kort stund vid ett gaspådrag på fyran från 80 till 110. Släppte såklart gasen för jag vet att det är något som inte står rätt till när detta händer, den slocknade och jag körde hem utan några problem eller prestandafel så vitt jag märkte. Det jag undrar är väl mer hur man kan åtgärda problemet och om det är dumt att köra när detta hänt? Vad brukar vara fel när lampan blinkar? Försökt läsa mig till vad andra har att säga och luftmätning(?) verkar vara något? Den verkar också tämligen dyr att byta så hoppas inte på detta. Var första gången som det hände idag och har aldrig varit med om det tidigare. Försökte också få upp om den lagrat några felkoder men den enda jag hade var P1110 (som jag fortfarande inte lyckats att lösa). Har bytt AV och alla vakuumslangar plus den vita backventilen vid vevhuset, så återstår bara att byta magnetventilen vilket jag inte haft tid med ännu... Kan detta har något att göra med att lampan blinkade eller är det två separata fel? Sitter ett steg 1 i också, kan vara bra att veta :P

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Och du fick tillbaka allt tätt när du bytte till en förhoppningsvis ny och tät IC?

    Provat läsa ur felkoder?

    Lägg gärna in i profilen vart du bor, du kanske råkar ha en granne med rätt utrustning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tycker jag fick till allt tätt när jag bytte men kan ju inte vara helt 100 säker på det. IC såg hel och ren ut som jag skruvade på och har försökt titta ner vid den nu i efterhand för att se så den inte separerat igen. Ja läste och fick enbart ut P1110. Hann inte läsa ut något när den blinkade men man tycker ju att det borde lagras eller måste jag ut och försöka tvinga fram det?
    "If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Bytt MV och kört ett par vändor under kvällen. P1110 har inte dykt upp (än iallafall) och kändes som att den gick bättre än innan. Gasade på ganska rejält och fick inte heller någon blinkande CE, kanske helt enkelt var MVn som orsakade följdproblem? Hur eller hur så verkar allt vara i sin ordning för tillfället!
    "If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"

Liknande ämnen

  1. Ojämt turboladd m.m
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 22:18
  2. släpper luft vid turboladd???
    Av diggs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 20:14
  3. Problem, inget laddtryck, blå rök och konstig tomgång.
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •