Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Flera el-relaterade fel NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Flera el-relaterade fel NG9-3 -03

    Hej!

    Min pappa har en Saab 9-3 2.0t Vector SS från -03 som jag funderar på att köpa billigt, men den har många fel. Jag försöker därför lista ut vad felen beror på och vilka som går att åtgärda till ett rimligt pris. Bilen är ju rätt gammal och har gått 28 000 mil, så det är inte värt att spendera massa pengar på den.

    Jag har läst lite på olika trådar om enstaka fel och hur de kan lösas, men eftersom vi har flera olika problem så kanske det går lättare att peka ut ett eller flera fel.

    Jag undrar om ni på forumet med massor av erfarenhet skulle kunna hjälpa till med att ge förslag på potentiella orsaker till felen, och vilka fel som kan vara orsakade av en och samma sak.

    Det kan ju vara så att de mesta av felen faktiskt beror på att varje komponent i sig har lagt av, men det skulle ju också kunna beror på annan elektronik.

    Här kommer listan:

    * Förarstol med el-kontroller fungerar ej.
    * Stolsvärme i både förarsäte och passagerarsäte fungerar ej.
    * Tankmätare fungerar ej.
    * Ibland slutar AC/fläkt, vindrutetorkare och radio att fungera helt, och då kan man antingen vänta tills det startar igen, eller ta ur och vända på säkringen (utan att byta ut säkringen mot en ny alltså). Jag har hört att tändningslåset kan vara boven i dramat?
    * Motorn är ofta på väg att dö precis när man har startat den efter en tankning. I alla andra scenarion fungerar motorn perfekt.

    * Vissa dörrar låser sig inte när man använder låsknappen på nyckeln, men det kanske räcker med att smörja i dörrarna?

    Tacksam för tips!
    Senast redigerat av EdvinJ den 2017-08-02 klockan 17:26.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Angående förarstolens knappar så titta hur kablarna ser ut, ifall något stift har backat ur. Använd en multimeter och mät ifall du får fram ström till stolen.

    Stolsvärmen så kan det vara själva värmedynan som har gått i stolarna. Är rätt vanligt.

    De andra felen är jag osäker på. Angående tankmätaren så kan det vara givaren. Jag vet inte hur det ser ut på NG 9-3 men på OG 9-5,NG900/OG 9-3 sitter givaren på själva bränslepumps armaturen. Angående dörrarna så kan det vara centrallåset som kärvar
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Vet du hur man lossar knapparna på stolen?
    Provade kontrollerna nu. Ryggstödet fungerar helt. Lutning på sits fungerar men glappar lite. Höjd på sitsen fungerar. Framåt/bakåt "klickar" bara och stolen vibrerar lite som att motorn försöker flytta stolen. Stolen rör sig typ en millimeter. Tar alltså tvärstopp.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Nu är det visserligen en gammal bil och gått långt.

    Det första jag tänker och råkat ut för.

    Lossat batteri-polen på länge?

    Råkat ut för flera bilar som självläkt på detta sätt.

    MEN kan du få fram felkoder först så gör det.

    I sin profil kan man lägga in var man bor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nej, det har vi inte provat tror jag. Jag har svårt att tro att det skulle hjälpa på någon av punkterna, men visst, man kan ju alltid prova.

    Värt att skaffa en OBD2-läsare då? Nån speciell som rekommenderas på detta forum?

    Behöver du veta vart jag bor?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-02 klockan 23:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag skulle rekommendera en Tech 2 om du ska köpa en OBD II läsare. Då får du fram alla felkoder som finns på bilen, du kan även få fram felkoder på de flesta av dina problem med denna

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är nog mer ekonomisk att köpa reservdelar för pengarna och ta hjälp med Tech2 mot ersättning, fast vill man inte berätta var man bor så slipper man få hjälp...

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Jag skulle rekommendera en Tech 2 om du ska köpa en OBD II läsare. Då får du fram alla felkoder som finns på bilen, du kan även få fram felkoder på de flesta av dina problem med denna

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

    Får man alltså fram fler koder med Tech 2 än med en OBD II-läsare? Annars spelar det ju ingen roll om det enda man ska göra är att leta koder.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är nog mer ekonomisk att köpa reservdelar för pengarna och ta hjälp med Tech2 mot ersättning, fast vill man inte berätta var man bor så slipper man få hjälp...

    /via Tapatalk
    Skojade bara om min plats... Jag hade precis registrerat mig och hade inte varit inne på inställningar. All hjälp uppskattas. Jag ska ta kontakt med någon för att aktivera AUX på bilen ändå, så jag kan ki passa på och kolla annat då.

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Tech 2 är ett verkstadsinstrument som kan se alla felkoder och dessutom ändra en massa inställningar, göra servicemoment/kalibreringar osv.
    Ett exempel är att jag nyligen haft problem med xenonljusen (nivågivarna) vilket visades som en varningslampa men inte kunde läsas av OBD-läsaren (ELM127 eller vad den nu heter).
    Tech 2 sade direkt att det var bakre givaren som var kortsluten mot jord.
    Kostar 5-6 gånger mer (ca 2000). Länk till en av många diskussioner om Tech2
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-02 klockan 21:24.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack. Förstår vad Tech 2 är lite grovt, men undrade bara om de kunde se fler felkoder. Det verkar alltså vara en helt annan nivå av kontroll man får... Det är definitivt intressant men kanske inte så prisvärt på en bil som inte har mycket värde kvar. :/
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-02 klockan 23:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Köp en bil med lite mer bruksvärde kvar och köp en Tech2. Den betalar sig på kort tid, speciellt om man gör allt jobb på bilen själv.

    https://www.tech2wiki.com
    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-08-02 klockan 23:19.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Håller med TCarlsson - om du är ute efter en bruksbil. Nu verkar du ju lite intresserad av att reda ut problemen, så mitt tips är: sök efter trådar här och på andra sajter om problemen (google/duckduckgo söker bättre än forumet självt). Alla som är aktiva nu håller säkert inte koll på allt som skrivits och vad fel kan bero på. Själv har jag hittat svar både här och på andra ställen, ofta i gamla trådar med inaktiva användare trots att bilen i fråga "bara" är 11 år gammal.

    Har du tur är det, som adam93 m.fl. säger, lite glappkontakt/kabelbrott och annat småpill som orsakar felen. I värsta fall är det styrenhet(er) som behöver bytas. Din arbetstid, priser på reservdelar, hyra in hjlp med Tech2 osv måste du ju väga in i priset. Du säger billigt vilket jag antar innebär fåtalet tusenlappar med tanke på att liknande bilar ligger på blocket för ca 10-15 tusen från firmor. Är bilen maskinellt schysst kan det kanske vara värt det. I värsta fall torskar du några tusen och har lärt dig att man inte ska köpa första årsmodellen av en gammal bil
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-03 klockan 00:37.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #13
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    P.s det där med stt bilen dör efter tankning låter ju som något vakuum-/avluftningsrelaterat. Sökord EVAP.
    T.ex. http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=120530
    Annan motor men tankavluftning har väl i stort sett alla modernare saabar samma typ av konstruktion för.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-03 klockan 00:52.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #14
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Låsproblemen beror oftast på att låskistan i dörren är dålig och behöver bytas.
    Det finns några trådar om det, t.ex: http://forum.saabturboclub.com/showt...9-3-SS-2003-07
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

Liknande ämnen

  1. Problem relaterade till 1,9TiD
    Av berrob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 204
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 17:05
  2. Problem relaterade till 1,9TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-27, 09:59
  3. Hjälp med två cupefläkts relaterade problem 9-3 2.0t -99
    Av wlidh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:07
  4. Stöldskydd og900. El- och Motor-relaterade frågor/tips.
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 23:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •