Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Basen dog fick ny på "Garanti" spelar klent och bränd?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    Question Basen dog fick ny på "Garanti" spelar klent och bränd?

    Var ute och åkte för lite mer än 2 veckor sedan när min bas helst plötsligt slutade spela helt utan förvarning den bara försvann. Provade då min bas i en kompis slutsteg o viseversa med mitt slutsteg. Steget fungerade utmärkt basen var totalt stendöd. Långhistoria åkte in till brl och dem visste inte vad som hänt så jag fick en ny.
    Frid och fröjd tänkte jag och spelade väldigt lugnt med steget nerställd i flera timmar och åkte sedan och köpte ett nytt slutsteg för att jag ville ha lite mer kräm nu när jag spelat så försiktigt i början.

    Basen är totalt jävla värdelös och inget kräm i den alls och jag vågade då inte greja alltför mycket med inställningarna på slutsteget så for in till brl igen idag. (Har nu haft det nya steget i 5 dagar och den nya basen i drygt 2 veckor.)

    Har en enkel 12" gas och gas 600w monosteg som jag blev rekommenderad på brl så efter jag åkt dit pratade jag lite och ville ha hjälp med att ställa in steget så det dunkar och helt plötsligt säger han "Basen är ju totalt sönderspelad" och jag blev sjukt förvånad då jag inte har maxat några inställingar eller spelat massa bas eller ens kört högvolym på stereon.

    Självklart gick då detta inte på garantin och den basen jag fick i utbyte var en returvara så den var inte heller nyskick så jag vet ju inte om basen var dålig innan jag fick den då jag spelat lugnt och inte brassat på.
    Det jag märkte att effekten var extremt dålig på är att kompisens likadana bas med klenare steg krämar på drygt 10gånger bättre och då är hans membran på basen en stor spricka i så något stämmer ju inte överhuvudtaget.

    Allt är korrekt kopplat. Killen på brl dubbelkollade det. Och eftersom jag nu inte får någon ny på garanti och jag vill inte köpa en ny utan jag undrar vad jag gör för fel? Basen borde ju inte totalt brännas om jag spelar lugnt och inte ställer upp bassboost som en dåre och dunkar flera timmar i sträck?


    Så är basen jag fick på garanti bränd eller vad har jag gjort fel?!?!? blir tokig på detta.

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hmm, nu kommer jag inte ihåg detta ordentligt, är ju sex år sedan jag slutade inom handeln. Men det är skillnad på garanti och reklamationsrätt. Du har en viss tid utav dom båda på dig. På den ena så behöver dom bevisa att du har fel och vice versa.
    Detta borde du kolla upp, förmodligen på Konsumentverket.

    Själv har jag en svåger som är advokat, han brukar lösa det mesta åt oss...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Om högtalaren gått sönder pga signalen och du inte ändrat på setupen, borde det väl vara en smal sak för någon ljudkunnig att se vad som är fel med ett oscilloskop.
    Gör BRL inte sånt? De kanske bara säljer grejorna och kopplar enligt schema i manualen.

    Vad gäller juridiken är det bra förklarat av Konsumentverket här:
    http://www.hallakonsument.se/klaga-a...ument/garanti/
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-02 klockan 01:12.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Köpte den första basen i maj. Och den gick sönder helt plötsligt för 2 veckor sedan. Fick då en ny och köpte ett nytt steg som jag ställde ner.

    Det ända jag fick sagt till mig på brl var att jag spelat sönder basen. Ingen förklaring alls eller så utan det var mitt fel enligt dem. Allt är köpt på brl och dem konstaterade att allt var rätt kopplat. Basen har ju aldrig haft nån riktig dunk som den borde ha.

    Han på brl tryckte lite på basen bara och sa att den var körd inget mer. Mer hjälp än så fick jag ej.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Men om det är som du säger så var den ju "körd" redan när du fick den utbytt i så fall?

    Stå på dig mot BRL i så fall? Det skulle jag ha gjort..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Har du en multimedia kan du mäta på kontakten på baselementet och se vad du har för ohm där


  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Men om det är som du säger så var den ju "körd" redan när du fick den utbytt i så fall?

    Stå på dig mot BRL i så fall? Det skulle jag ha gjort..
    Den första basen jag hade är mycket möjligt att jag gjorde sönder själv. Men denna basen har jag spelat lugnt med och inte vrålspelad.

    Är inte så att jag kräver en ny bas. Utan jag ville ha hjälp med vad som hänt om det ny skulle vara mitt fel. Men det kunde dem inte svara på då steget inte var ställt fel och allt var korrekt draget. Och alla grejer är ju köpta hos dem.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Du ska absolut stå på dig mot BRL! I första läget så gör det på ett så positivt sätt som möjligt, och påpeka att du fick en returvara i utbyte och att du inte är nöjd med den.
    (Självklart borde någon riktigt ljudkunnig gå igen det hela så allt står rätt till, vilket jag kan tycka att de borde kunna.

    Lagen fungerar såhär;
    GARANTI på diverse produkter bestäms i grunden från tillverkaren. Det innebär krasst att bevisbördan ligger hos tillverkaren att säga att DU hanterat produkten felaktigt. Oftast är denna 6-12 månader.
    REKLAMATIONSRÄTT finns ALLTID enligt svensk (konsumentköplagen) lag i 36 månader. Då ligger dock bevisbördan på DIG att påvisa ett s.k. ursprungsfel. Här har dock de flesta kända märken en stor tolerans om inte uppenbara handhavandefel skett.

    Exempel som jag själv haft;
    1. En dammsugare endast 6 månader gammal slutat fungera. Full med piss. Visar sig att kund äger en kennel, men hade inte en susning att den används som toalett. (EJ garanti)
    2. TV 2,5 år gammal plötsligt slutat fungera. (Ingen åska eller överspänningar). Tillverkare gav ny TV till kund.
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-08-09 klockan 01:31.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Dålig "klipp" i basen NG9-3 300W
    Av Flurken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-09-10, 10:54
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 22:09
  3. fick avgassystemet "lagat" visar sig att det blivit tätt
    Av alfonsralph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:55
  4. Basen spelar mellanregister???
    Av mauk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 21:43
  5. Luktar "bränd" olja...?
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •