Resultat 1 till 20 av 131

Ämne: Beautification av min senaste 9-5

Trådad visning

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120

    Beautification av min senaste 9-5

    Ja, jag skrev ju en tråd om hur jag återupplivade min första 9-5 föra semestern, och resultatet blev ju i praktiken att den såg bättre ut än min sex år nyare 9-5 Aero.. inte så skoj, det måste fixas!

    Lite bakgrund:

    2013 så köpte jag ju en röd 9-5 kombi, 2.3t från 2001, lågmilad och var ursprungligen uttagen som tjänstebil på saab, och sedan hade brukaren köpt loss den, kört ett par år och sen sålt den till sin son som bodde i stockholm och knappt körde bilen. Denna bilen körde vi (jag, sambon och min halvårgamla dotter) sommaren 2013 ner till holland där min sambos pappa bor. Det resluterade i att bilen stannade på autobahn, och bärgaren monterade wiren fel och spräckte hela fronten, grillen, och diverse annat.. det i sin tur resulterade i att försäkringsbolaget löste in bilen (efter OERHÖRT mycket strul), och jag fick börja leta bil igen.

    Nu ville jag dock ha en 05'a, för att slippa oilsludge och slippa den fula dameedna-fronten och snikinstrumenteringen, siktet var inställt på en 2.3t igen, eller möjligen 2.3T, givetvis ville jag helst ha en Aero men dom låg för högt i pris tyckte jag.

    Efter mycket letande och många bilar i uselt skick (blir lätt så när budgeten är stram) så hittar jag tillslut en 9-5 Aero, för ett ganska lågt pris (nåja), i västerås, det blir ett struligt köp då bilen pajar på vägen hem, och det orsakar en massa logistikstrul och firman krånglar och ja.. allt detta är beskrivet i en annan tråd, men det slutar med att jag tillslut får hem bilen i alla fall.

    Bilen går bra och funkar, föärutom att tomtarna på tunby bilcenter har fyllt kylaren med rent vatten, vilket jag lyckligtvis upptäcker och ser till att fylla på med glykol, då upptäcks dock att oljerören till oljekylen är genomrostade och läcker.. suck, byte av dom också..

    Det har varit en del andra problem, cdväxlaren la av, det fixade jag.. fick stenskott - rutan byttes och sen blev det flera backjobb innan regnsensorn funkade.. handbromsen ballade ur, jag bytte till nya grejer och fick den hyfsad (aldrig riktigt bra dock), backsensorn har lagt av, och min sambo har både lyckats köra in i en vägg i ett parkeringshus (lite lätt i fronten), kört in i en annan vägg i ett annat parkeringshus (höger spegel) och krockat bakändan lätt i en audi på en parkeringsplats.. taksnela..

    Men i det stora hela har bilen gått bra och jag har nog kört över 4000 mil tror jag, minns inte exakt vad mätarställningen var vid köpet, men nu kör jag den dagligen.

    MEN, den har ju börjat risa ner sej.. dessa saker känner jag att jag borde åtgärda, så bilen i alla fall blir en 2m-bil.

    - = ska fixas
    V - Check, fixat
    H - halvfärdigt

    V den förbannade rosten på bakluckan , bilen har nu den rostigaste bakluckan jag SETT, den var uppenbarligen fixad inför försäljningen.. blir fulfix, i väntan på att jag hittar en annan lucka.

    V rosten på huven (i kanten mot vindrutan, som vanligt)

    V tvätta bältena, beiga och skitiga.. (dessutom kräktes dottern i bilen i förrgår, suck..)

    V laga plastkåpan till förarstolen (den där kontrollerna till elstolen sitter)

    V byta kabeln till motorvärmaren (intagskabeln har brunnit..)

    V laga minnesfunktionen på backspeglarna (allt funkar manuellt, men inte minne, och inte backvinkling)

    - laga backvarnaren (helt död numera)

    - laga eluppvärmingen av speglarna (några tips ? har aldrig funkat, elementen är hela..)

    V polera upp lysena (otroligt matta)

    V fixa lackskadan från när sambon körde in i garageväggen (höger främre hörn)

    V fixa lackskadan från när sambon körde in i en annan bil när hon backade på coop-parkeringen. (högre bakre hörn)

    - fixa repan på taket (fanns vid köpet)

    H fixa att den ibland varnar för trasigt baklyse (länge sen nu dock)

    H Fixa rosten i nederkant av dörrar (uscha..)

    - fixa navigationseheten så den inte tappar bort skivan då och då. (egentligen onödigt då jag aldrig använder navigationen - mest pga gamla kartor.)

    V Fixa den lossnade delen i grillen (den horisontella ribban i mitten)

    ..Och säkert fler grejer..

    Ska fixa lite bilder på hur saker se ut nu, och skriver nåt inlägg om varje pryl jag gör.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2017-08-21 klockan 00:01.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Har jag senaste vevhusventilationen?
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-08, 22:18
  2. Senaste verktygsinköpet
    Av Vfr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 19:24
  3. Har min bil den senaste vevhusventilationen?
    Av aaaru i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 21:53
  4. Senaste dumpventilen
    Av lollevontågarp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •