Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Beautification av min senaste 9-5

  1. #21
    Grundladd dittrichs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    179
    Medlem#
    10452
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 165
    Medlem#
    4791
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Just ja, jag började skriva på nån slags "felsöknings och reparationsguide" för potkortet, med vilka resistanser det ska vara osv, inte klart men ska väl posta den sen..
    .
    Det finns en FAQ, du har läst den va? Då kan det ju vara lämpligt att fylla på i dem med mer info om något saknas


    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  3. #23
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Men helvete är det där en my 2005 ?!?
    Japp..

    Dock så har jag slipat lite och på vissa ställen är spacklet 5-6mm tjockt, tvivlar på att det var så från fabrik, så nån har nog fixat och gjort ett dåligt jobb.. det har också rostat under spacklet på flera ställen.

    Slipade bort all uppenbar"bubblig" rost som syns från utsidan..



    (Lysena tillfälligt ditsatta bara) sen på med rostomvandlare där det helt enkelt var omöjligt att få rent

    ..och sen



    På med rostskyddsfärg modell äldre som numera är otillåten

    Tyvärr är det ju ett rosthål jag måste fixa, KAN ju spackla upp det men blä.. slutar nog med att jag bockar till en plåt och svetsar i alla fall, trots allt meck med maskering av glasrutan och plasten i stötfångaren under osv.


    Så nästa steg är att svetsa igen hålet, spackla allt, slipa, lacka.. det kommer aldrig bli bra, men ser det bra ut på nån meters håll räcker det tills jag fått tag i en annan lucka.


    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, det där är den ENDA svarta bakluckan med ruta som finns i mälardalen typ, tyvärr står det inget pris,och dom svarar inte på mail, och inte på telefon, kanske semester ? ska försöka ringa igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns en FAQ, du har läst den va? Då kan det ju vara lämpligt att fylla på i dem med mer info om något saknas
    jag har nog inte sett nåt om spegelmotorerna där, men sökmotorn är ju sådär också.

    kan man lägga in själv så kan jag förstås lägga in infon där istället, eller både och.


    Idag hade jag annat för mej, men jag kunde lägga lite tid på att försöka rubba bort märket som blev på fronten när sambon hade närkontakt med en garagevägg.. fick bort all blå färg (som kom från väggen) men reporna blev ju kvar, sak försöka fylla i det där med lackstift när jag fått tag i ett..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2017-08-11 klockan 23:41.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Baklucka:
    Går det inte snabbare att tom köra och kolla i Södertälje direkt istället för att göra en snabb fix, som inte blir så snabb när ambitionsnivån verkar öka...? Annars kanske ett alternativ är att lägga pengarna på frakt istf spackel mm. Men det var bara en fundering!

    Bälten:
    Jag tvättade beigea bälten med vanligt diskmedel, vatten och en diskborste. Vågade inte använda starkare medel. Började med några timmars blötläggning, sedan fick jag gnugga ganska ordentligt. Det blev riktigt bra. Fast då var bältet demonterat från både stol och rulle. Ett tips, om du skall göra ett nytt försök.

    Läste tråden nu. Det ser ut att bli bra resultat mad allt jobb du lägger ner. Imponerande!
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  5. #25
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Delar Saab 9-5 http://www.blocket.se/vi/73125500.htm

    1 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  6. #26
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Baklucka:
    Går det inte snabbare att tom köra och kolla i Södertälje direkt istället för att göra en snabb fix, som inte blir så snabb när ambitionsnivån verkar öka...? Annars kanske ett alternativ är att lägga pengarna på frakt istf spackel mm. Men det var bara en fundering!
    Dom anger ju inte ens vad luckan kostar på bildelsbasen, eller vad som ingår, och man ska väl inte avar så säker på attd en ens är kvar heller utan att ha lyckats få kontakt med dom först.

    Att köra till södertälje tar väl typ en timma för mej, och lika långt tillbaka, inget man vill göra på chans

    Den där blocketannonsen nämner ju inget om baklucka men den finns ju på bilden, västerås är väl rätt mkay, ska nog skicka ett mail iaf.

    har ju kollegor som bor i västerås också, dock med små bilar

    Bälten:
    Jag tvättade beigea bälten med vanligt diskmedel, vatten och en diskborste. Vågade inte använda starkare medel. Började med några timmars blötläggning, sedan fick jag gnugga ganska ordentligt. Det blev riktigt bra. Fast då var bältet demonterat från både stol och rulle. Ett tips, om du skall göra ett nytt försök.
    Diskmedel borde också funka, och längre blötläggning vore nog bra, men det blev hyfsat iaf, ska ta en bild.
    Senast redigerat av GlennB den 2017-08-13 klockan 00:42.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Nä, lite surt att inte få svar. Man vill ju helst se bilder innan man åker. Fast är det bra grejer brukar man kunna köra längre...

    Noterade oxo att det var bild, men inte text. Osäkert. Men med lite tur har ingen hittat den.

    Bra att bältet blev bra. Jag blev oxo nöjd. Tycker det blev ett lyft.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-08-13 klockan 00:54.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  8. #28
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Får väl se om man får svar.

    Är det svårt att byta luckan f.ö ? ska den passas in ? krångel med dämpare/fjädrar ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 165
    Medlem#
    4791
    Baklucka skall inte vara så märkvärdigt att byta, men det underlättar betydligt med 2 medhjälpare som håller när man skruvar.

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3 | Saab 95Aero -04 Hirsch | Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 -01 2.0t

  10. #30
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Ytterligare en i Västerås: Volvo,Vw,Saab,Hyundai,honda Delar Billigt http://www.blocket.se/vi/74833123.htm

    Fattar inte varför jag ser dessa...
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  11. #31
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Jahaja, idag hade jag planerat att fixa med bakluckan, men när jag vaknade regnade det, kul kul.. istället fick jag röja i mitt..jag menar vårt mancav..jag menar datorrum.. det behövdes ju helt klart också göras förvisso, och jag har lagt flera dagar och kvällar på det innan, satt upp hyllor och fixat garderober osv, men det börjar bli tight med tid att få till Aeron nu, detta är min sista semestervecka

    Enligt SMHI skulle det sluta regna vid 12-13 och sen uppehåll resten av dagen, så vid 13.30 gick jag ut och började..

    Det första jag gjorde var ju att slipa bort grundfärgen jag lagt på innan, sen skar jag bort den ruttna plåten, i vanlig ordning så blev hålet MYCKET större än jag trodde när man väl kapar, plåt som verkar frisk innan visade sej vara kex när man väl kapade i den..

    Efter ett tag såg det ut såhär..



    ..Ungefär 30cm saknad vikt plåt..

    Plockade fram lite 0.8 karossplåt och klippte till en remsa som var typ 32cm, sen tog jag med den till skruvstycket och klämde den mellan en träbit och en aluminiumbit, exakt 8mm uppstick, och sen fina lätta hammarslag för att bocka den..



    Sen får man handknacka ner allt över 90 grader, då passar man lämpligen på att banka lite extra i kanterna också då plåten ska vara svagt kurvad, i detta fallet hade det nog gått att böja också men bättre att försöka fixa redan här, är den åt fel håll är det skitsvårt att böja sen, speciellt om det är en kraftigare kurvatur.



    Sådärja.

    Sen klippte jag till plåten till ungefärlig passform, och prövade på plats, fick trimma både min nya plåt och bakluckeplåten lite, och hacka bort gammalt spackel..

    Jag lägger plåten omlott, detta är no-no egentligen, men det är mycket enklare och detta är ju bara en temporär lagning, luckan ska bytas ändå. ..Skulle detta varit enda felet på luckan så hade jag istället skarvat plåten kant i kant.. Mer jobb, bättre resultat.



    Sen punkta fast den med min uberusla migsvets..



    Om ni undrar vaför det ligger två gummimattor på bakrutan är det för att man INTE vill ha svetsloppor i glaset, been there done that..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Sen slipa ner alla svetsarna, och punkta igen.. slipa ner.. och där skulle jag egentligen punktat ännu en gång, kanske två gånger för att det ska bli helsvetsat, men skit i det när det är temporärt.




    Sådär bra, men bättre än hål..

    Slipa ner svetsarna..



    Då det ska spacklas behöver man ju bara slipa allt som är högre än originalplåten..

    Och rostskyddsfärg på det, precis när jag målar så börjar det förstås regna.. dugga iofs men..



    Färgen är nån numera förbjuden rostskyddsfärg "avsedd för metallkonstruktioner utomhus", enkomponent och läggs på med pensel, blir inte så jämn och fin yta men det ska ju slipas och spacklas..

    Regnet ja.. jag hämtar en sågbock och ett parasoll till ett utebord, och sätter ihop med ett packband.. Sen ställer jag dit det över det nymålade



    I morgon hoppas jag på bättre väder, för isåfall ska det spacklas, medans spacklet torkar så kan jag ju försöka slipa det andra lyset också, det ser lite udda ut nu med ett hyfsat fint och ett fult..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Regnet sabbar allt, måste ha bilen på måndag och köra till jobbet med, men just nu har jag bara spacklat på skadorna oven (och den i huven) och slipat ett par gånger.. kommer aldrig att kunan ro iland detta på tiden jag ahr på mej ..och nu imorgon (idag) lördag ska vi ha fest, inget biljobbande, och söndagen ska sambon sälja på loppis, så jag ska ha barnen.. SUCK.

    Kommer att få skruva ihop skiten utan att det är klart, mycket irriterande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Snyggt jobbat!
    Man fattar ju att du kör en temporär fix, när du kan få det såpass "halvbra" så snabbt. Det imponerar på mig som inte kan (=har lärt mig ännu) svetsa.

    2 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  15. #35
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Svetsa är inte så svårt, men man bör ha en bättre svets än mitt gamal härke ..men jag frå nog intala mej själv att det bara är temporärt,. borde gjort det från början så hade jag inte lagt lika mycket jobb.

    Får se hur långt jag kommer i morgon, gillar INTE att tiden rinner ut.. men jag tappade ju två dagar pga regn.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    320
    Medlem#
    6866
    Följer denna tråd som jag gjort om berättelsen om silversaaben ibland med popcorn

    1 användare gillar detta inlägg


    Rattar numer 9-5 biopower 08 nordic steg 3 nybliven ägare till en ng 9-3 vector 03
    Rip Og 9-3 Aero 02 inlöst efter en liten touch av ett rådjur.....
    Rip 9000 A50 2,3t 97

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    12 165
    Medlem#
    4791
    Hur gick det med jakten på ersättningsbaklucka?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns en FAQ, du har läst den va? Då kan det ju vara lämpligt att fylla på i dem med mer info om något saknas
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    jag har nog inte sett nåt om spegelmotorerna där, men sökmotorn är ju sådär också.
    Du har ju varit och skrivit i den tråden så har du information du kan komplettera med så tycker jag det är rätt ställe.
    Reparation av elbackspeglar / PMM / Backtilt på 9-5/ng9-3


  18. #38
    Steg 1 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    ja
    Känner igen det. Vi i detta forum gör även temporära fixar supergrundligt...
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  19. #39
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Jahaja, sambon skulle sälja på loppis med en granne idag, så jag skulle ha barnen, dom är 2.5 och 4.5 år så dom är ju ganska vilda.. och det brukar funka sådär att passa dom samtidigt som man försöker få nåt gjort.. men men, nu var det ju min enda chans att få bilen klar.

    Men först lite jag gjort innan.. jag tvättade ju bältena.. och fotade aldrig resultatet, såhär blev det:



    Det märka är nån skugga tror jag, för det ser inte ut så i verkligheten.

    ..Sen polerade jag även högerlyset häromdagen..

    Innan:



    ..Och efter:



    Detta lyse hade små mikrosprickor som inte gick att få bort, men bortsett från det blev det helt klart bättre än det vänstra. Skillnaden var att denna gång började jag med att slipa med oscillerande slipmaskin och 240 papper, torrt då, det bara yrde damm så jag undrar hur tjockt glas det finns kvar :P sen gick jag över till att handslipa (vått) med 800-papper, sen 1200 och sen 2000, sist handpolerade jag med slippasta och avslutade med tvätt och försegling.

    Jag lade mest tid på 800-pappret, näst mest på 240-pappret..

    Nu ser ju detta lyset märkbart bättre ut än det vänstra så nu "måste" jag ju göra om det med ..fast då jag inte har tid får det vara så tills nästa sommar..

    Men nu var det ju vad jag gjort nu..

    Sambon råkade ju släppa kopplingen innan motorn stannat (så fattade jag hennes förklaring iaf) så att bilen "hoppade fram" och touchade väggen i ett P-garage, väggen var blåmålad och det blev lite fult..



    Tog ingen bild på hur det såg ut från början, det där är efter en tvätt.. men jag började med att rubba bort all blå färg, först torkade jag med thinner och fick bort hälften, sen rubbade jag med sonax rubbing och trasor, då blev det såhär:



    Sen "dimmade" jag in svart sprayfärg och rubbade sen runtom och avslutade med vax.. blev "okej" men jag borde ju ha spacklat egentligen, eller iaf slipat ner kanterna..

    Och var är den bilden jag tog på resultatet ? hmm, får ta en ny i morgon eller nåt..

    Hon lyckades ju även krocka med en bil på en stormarknadsparkering samma sommar.. blev inte stora skador men lite fult iaf.. gjorde samma sak där, men skillnaden var att det inte var repor på samma sätt, 90% av allt gick att rubba bort, och så dimmade jag in färg i det sista bara, tog dock inga bilder..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #40
    Helt original GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    996
    Sen var det ju det seriöst jobbiga.. framförallt bakluckan men även bakkant av huven, det såg ut såhär..




    ..Det var ju bara att bita i det sura äpplet och sätta lamellskivan i fanstyget.. det gjorde ju inte saken bättre..



    Uppenbarligen nån som varit och fixat innan..

    Suck, att byta plåt där är INTE kul, och det känns som en can of worms.. jag beslutar att ful-laga genom att slipa bort all rost jag kan, på med rostomvandlare, grundfärg och spackel.. efter lite slipning så..

    Tja..

    Och så mer spackel, mer färg, spackel ja ni vet hur det är.. dubbelkrökt yta dessutom som nån annan redan format om..

    Tillslut lägger jag på topplacken och dimmar ut den i flera lager, rubbar, vaxar..

    INTE så bra resultat, men jag hade helt enkelt inte tid..

    ..Tog ingen bild här, återkommer med en sådan

    Ska dock göra om detta nån gång, fick det inte riktigt jämt, inte exakt rätt form, dessutom lyckades jag klanta mej och rubba ner till grundfärgen på ett ställe.. hade jag haft mer tid så had ejag lagt mycket mer tid på just detta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot )

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Har jag senaste vevhusventilationen?
    Av Porki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-08, 21:18
  2. Senaste verktygsinköpet
    Av Vfr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 18:24
  3. Har min bil den senaste vevhusventilationen?
    Av aaaru i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 20:53
  4. Senaste dumpventilen
    Av lollevontågarp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 22:01
  5. Senaste nr av Turbotrycket
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-30, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •