Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AC blåser endast varmluft/kalluft OG9-5

  1. #1

    AC blåser endast varmluft/kalluft OG9-5

    Hej!

    Jag äger en 9-5 -00 och har följande problem på bilen. Fläktarna på passagerarsidan samt de två bak går inte att reglera värmen på. Vid kall motor blåses endast kall luft ut men när bilen varit igång är det endast varmluft som kommer ut. Reglage för detta ger ej effekt. Förarssidan däremot blåser alltid kalluft, här har reglage ej heller effekt... Samma gäller fläktarna vid vindrutan: endast kalluft vänster och endast varmluft höger.

    Detta gör bilen extremt oläglig att köra på sommaren då varmluften fullkomligt tar över om man höjer fläktintensiteten och den får stå nästan av, men det blir ju hiskeligt varmt då naturligt. På vintern blir passagerarsidan av rutan avfrostad snabbt men förarsidan får jag torka av själv.

    Finns det någon som har haft liknande problem och vet om verkstad kan lösa detta snabbt eller om det är en dyr affär...går nämligen i säljtankar.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Skalleper den 2017-07-31 klockan 17:15.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Börja med att kalibrera ACC (AUTO + OFF) för att se om det finns felkoder
    Visar SID normal utetemperatur?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Börja med att kalibrera ACC (AUTO + OFF) för att se om det finns felkoder
    Visar SID normal utetemperatur?
    Tack för ditt snabba svar!

    När jag trycker AUTO + OFF visar displayen siffran noll. Utetemperaturen stämmer perfekt och har gjort hela tiden.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Har du någonsin fyllt systemet med kylmedia? Hur länge har du ägt bilen?
    En verkstad kan lösa allt, frågan om det är värt det?

    Var i landet finns bil/problem?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg

    Var i landet finns bil/problem?
    Strejkar spåkulan
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du någonsin fyllt systemet med kylmedia? Hur länge har du ägt bilen?
    En verkstad kan lösa allt, frågan om det är värt det?

    Var i landet finns bil/problem?
    Aldrig fyllt på kylmedia och har ägt bilen i två år snart. Problemet fanns vet jag säkert någon månad efter köp, förmodligen redan vid köpet. Frågan om det är värt att laga är det jag skapar tråden för . Bilen har endast gått 20.000 och är väldigt fräsch för att vara modell -00. Det största jag fått byta är bakre ljuddämpare, annars ej lagt mycket mer än service på den.

    Dock har jag krockat (mindre kollision) med bilen och hela fronten blev förflyttad åt höger, men min mekaniker justerade strålkastarna och den gick igenom besiktningen. Dock är kofångaren sprucken och viss lack bortskrapad. Inget annat fel än estetiskt.

    Hade det inte varit för krocken skulle jag nog gått ut med att få 10.000 för den men nu är jag ej säker. Därför undrar jag om detta problem är värt att åtgärda eller om jag skall sälja med felet.

    Bilen finns strax norr om GBG just nu men om en vecka tar jag den upp till Umeå för studier och tänker då sälja den.
    Senast redigerat av Skalleper den 2017-07-31 klockan 17:59.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Citat Ursprungligen postat av Skalleper Visa inlägg
    Det största jag fått byta är bakre ljuddämpare, annars ej lagt mycket mer än service på den.
    Då har den mycket som är gammalt och slitet och säkert kommer att kosta en del att fixa för nästa ägare, allt håller inte för evigt.
    Och du lär inte få mer för bilen om ACC'n funkar men den blir säkerligen mer svårsåld varma dagar

    Vore den min skulle jag göra billiga insatser och hellre pruta på den vid försäljning så att bli av med den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685
    Här är felet och hur man åtgärdar det.

    https://www.youtube.com/watch?v=MckJCmAp-Mk

    Kontrollera felkoderna först men jag sätter en slant på att du har en stegmotor där antingen axeln har glidit ur sitt läge eller plastarmen gått av.
    Ganska lätt att fixa men det är mycket pill då det är trångt att komma åt. Handskfacket behöver demonteras för åtkomst.
    Senast redigerat av Idlewild den 2017-08-04 klockan 07:19.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Här är felet och hur man åtgärdar det.

    https://www.youtube.com/watch?v=MckJCmAp-Mk

    Kontrollera felkoderna först men jag sätter en slant på att du har en stegmotor där antingen axeln har glidit ur sitt läge eller plastarmen gått av.
    Ganska lätt att fixa men det är mycket pill då det är trångt att komma åt. Handskfacket behöver demonteras för åtkomst.
    Kan oxå sätta en 10-öring på att det är felet. Jag köpte en på skroten för 50kr & fixade det.
    Dock brukar ACC kalibrera fram en felkod på det
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 18:52
  2. Saab 9-5 blåser bara kalluft till föraren
    Av saabkdo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 12:23
  3. [LÖST] ACC blåser bara varmluft NG900
    Av Randulf i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •