Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 164

Ämne: Saab NG9-5 Kombi

  1. #21
    Ja. det var synd att det tog slut innan de hann producera dem på riktigt. Tur att det iallafall finns sedan modellen. :-)

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Vet inte varför dom inte gjorde kombin först då dom vet att det är den som säljer bäst (I sverige som är huvudmarknaden).
    Var ju likadant med Nevs 9-3a som släpptes som sedan och sålde dåligt.
    Och NG9-5 kombin är bra mycket snyggare en "ahlgrens" designen.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vet inte varför dom inte gjorde kombin först då dom vet att det är den som säljer bäst (I sverige som är huvudmarknaden).
    Var ju likadant med Nevs 9-3a som släpptes som sedan och sålde dåligt.
    Och NG9-5 kombin är bra mycket snyggare en "ahlgrens" designen.
    Andra marknder *host*Usa*Host* Så säljer sedanen överväldigande mycket bättre. Det är dessutom mycket lättare att utveckla en sedan och bygga på till kombi från det därav gör alla biltillverkare det

  4. #24
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Jag tror att bara kombin hade släppts, så hade den sålt betydligt mycket bättre än sedanen.. Då i Og9-5 finns det betydligt mycket mer kombis... Och många sa ju det, att dom gick o vänta på kombin...
    Tyvärr svårt att svar på, ifall Gm släppt rätten till att börja bygga kombin samtidigt som sedanen, vilken bil som sålts bäst..

  5. #25
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Då kom den stora dagen! Den man längtat efter så länge....


    Tror ni vi både var nervösa? Vem skulle tro att ursprungskontrollen skulle gå rakt igenom? Inget gnäll alls!



    Han som besikta bilen var riktigt imponerad av den, och hade verkligen inget att sätta anmärkning på... Så även det gick rakt igenom utan bekymmer.. Sjukt!
    Så nu har bilen ett regnumer igen!
    Det gamla från Saabs tid finns fortfaranade kvar, så det tog något längre att få ett nummer. Men nu är allt klart, utan bekymmer! Enbart en vanlig besiktning kvar nu.. Men den ska ju inte vara några problem..

    6 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Jag ser att det blev Karlshamn, hehe

    Tycker mig också se ryggen på en SAAB-intresserad dam från trakten...

  7. #27
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag ser att det blev Karlshamn, hehe

    Tycker mig också se ryggen på en SAAB-intresserad dam från trakten...
    Ja det stämmer bra det!
    Om du menar Lena, så tror jag inte det?!

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Jasså, är det inte hon? Jag undrade just vem annars som skulle dyka upp på en besiktningsstation i mellersta Blekinge för att kolla på en ng9-5 som blir regbessad...
    Bilden är lite liten så det är svårt att se

  9. #29
    #Luckapålut under besiktningen. Mäktigt! ;-)

  10. #30
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    #Luckapålut under besiktningen. Mäktigt! ;-)
    Alltid luckapålut

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Grattis till felfri reggning! Måste vara en härlig känsla.

    Då det inte ser ut att vara speciell lång kö på stationen så hade man kanske tyckt/hoppats att ni efter regbesiktningen kunde fått kört runt till framsidan på byggnaden och in igen för vanlig besiktning direkt. Vet i alla fall ett fall där regbesiktningsmannen återkom efter att ha knappat in allt i datorn sade till kunden "Då bilen nu fått ett registreringsnummer så passade jag på att boka in en besiktningstid här. Du är välkommen om fem minuter." Bilen blev då regbesiktad och besiktigad på ungefär totalt en timmes tid.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #32
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Grattis till felfri reggning! Måste vara en härlig känsla.

    Då det inte ser ut att vara speciell lång kö på stationen så hade man kanske tyckt/hoppats att ni efter regbesiktningen kunde fått kört runt till framsidan på byggnaden och in igen för vanlig besiktning direkt. Vet i alla fall ett fall där regbesiktningsmannen återkom efter att ha knappat in allt i datorn sade till kunden "Då bilen nu fått ett registreringsnummer så passade jag på att boka in en besiktningstid här. Du är välkommen om fem minuter." Bilen blev då regbesiktad och besiktigad på ungefär totalt en timmes tid.
    Tackar! Ja en jäkligt skön känsla när vi fick pappret i handen..
    Vi hade kunnat göra så ifall det inte hade varit lite strul med denna bilen.. Då den fortfarande har ett regnummer sen Saab hade den, så var det tungen att fixas lite på transportstyrelsen, så vi fick vårat regnummer senare på eftermiddagen.. Tog alltså 4-5 h innan allt var fixat!

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    varför gick det inte att bara köra vidare pådet gamla numret ? var den reggad som nåt special då eller ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    varför gick det inte att bara köra vidare pådet gamla numret ? var den reggad som nåt special då eller ?
    Bilen vart avregad när Saab konka.. Sen så står det klart och tydligt att bilen absolut inte får användas på allmän väg då den har probilsdespans. Därför bilen var tvungen att åka ner och krypa igenom vissa hål i Tyskland..

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Citat Ursprungligen postat av persson222 Visa inlägg
    Alltid luckapålut
    Alltid hörselskador av bruset...

    Det är ju i princip omöjligt att köra snabbare än 50 med luckan öppen på något sätt, det brusar ju något alldeles förjordat!

  16. #36
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltid hörselskador av bruset...

    Det är ju i princip omöjligt att köra snabbare än 50 med luckan öppen på något sätt, det brusar ju något alldeles förjordat!
    Jag och Philip har varsina peltor kåpor liggandes i bilen... Jag kan faktiskt inte säga emot.. helt sjukt vad det brusar..

  17. #37
    Det e mycket man får lida för.. Brus i öronen, stel rygg. Allt för #luckapålut och #fläktistolen :-D Men va gör man inte för att få köra NG9-5.

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    #SäljAsetAnnarsByt

    :-P

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    SeAllaAvundsjukaBlickar

  20. #40
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Henrik Zaar fick ju vara med när vi besiktade kombin.. och han har gjort inlägg lite överallt på Facebook om denna händelse.. Så tänkte kopiera hans inlägg och klistra in här, dock kommer jag inte kunna ha med alla bilder han postat..

    Torsdagen den 14 September.

    Södra sverige.
    Jag besöker Philip en av ägarna till 9000022 som denna dag ska registrerings besiktas här i sverige. Tidigare har bilen varit på Autohaus Lafrenz i Kiel för att godkännas av tyska TüV. Alla papper har skickats in till de svenska myndigheterna. Det är bara det sista hindret kvar innan 4 svenska Sportkombi blir 5.

    Bilen är lastad på biltransporten och färden går på regnvåta vägar genom det sydsvenska landskapet till besiktningsstationen i Karlshamn. Philip är lite nervös men lyrisk över att bilen äntligen ska få komma in på den svenska bilregistret igen. Porten öppnas och vi kan rulla in, allt arbete stannar av på stationen alla vill titta. Snart är bilen omringad av de anställda på stationen. Den andra ägaren Joel följer besiktningen på distans via SMS och telefonkontakt. Nervositeten släpper helt när det visar sig att Besiktningsingenjören är saabfantast även han.

    Allting går bra, så nu är den högerstyrda bilen godkänd för de svenska vägarna, vi får det efterlängtade pappret som säger att det nu finns 5 sportkombi registrerade. Glada lastar vi på och rullar hemmåt igen. Lite senare under eftermiddagen tilldelades bilen ett nytt registerings nummer och den kunde genomgå den obligatoriska besiktningen med.

    Fakta om bilen
    9000022 registrerades första gången som JBF149 och användes av Saab Automobile som ljudlabb testbil. Bilen har, fast den är en Linear, utrustats med panorama, navigation, Harman Kardon ljud, DAB utöver den sedvanliga linear utrustningen. Motorn i denna bil är Turbo4 1.6 och den var anpassad för den Brittiska marknaden så den har ratten på höger sida.
    Nytt registrerings nummer blev YJJ514
    Tack för att jag fick dela denna dag med er.




    Några till fick ni iallafall!
    Får tacka Henrik Zaar för han la ner tiden och dokumentera denna dagen för oss!

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av persson222 den 2017-09-19 klockan 12:26.

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Lågmilad m/06 9-3 kombi eller långmilad m/08 9-3 kombi?
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-02, 22:25
  2. [LÖST] Flytta dimljus från OG9-5 -07 till en annan OG9-5 -07
    Av Rickard93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •