Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Bästa alternativen till dyra motor/spridarrengöringsmedel

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Bästa alternativen till dyra motor/spridarrengöringsmedel

    Letade runt lite på forumet men hittade ingen liknande tråd.

    Tänkte att vi kunde diskutera rubriken där man gärna får dela med sig av tidigare erfarenheter etc.

    Många av de vanliga medlen som finns på butikshyllan har oftast en bas som utgörs av antingen diesel, fotogen eller lacknafta men som kostar skjortan till mängden man får. Så varför inte bara använda något av de basämnen som redan används utan att köpa t.ex. Redline mm.

    Har tre tänkta blandningar man kan diskutera men kom gärna med förslag på fler och berätta gärna om ni använt något som verkar ha funkat bra.

    För full tank.

    1. Fotogen + 2-taktsolja. 1L fotogen & 1-2dl olja. (fotogen för rengöring och olja för smörjning).

    2. Lacknafta + 2-taktsolja. 1L fotogen & 1-2dl olja.

    3. Diesel. 1L (riktig diesel och ingen miljödiesel)

    Någon som testat något av dessa al.t testat något annat och har bra erfarenheter?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Om det är spridarna du vill göra rent, så är väl det bästa att skicka iväg dem till något företag som sysslar med spridarrengöring och flödesmatchning.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    STP innehåller det du pratar om, redline är ett helt annat ämne som faktiskt fungerar. Kolla engineeringexplaineds videor om fuel additive på Youtube för mer info.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Redline innehåller nafta/lacknafta.

    ''5-20% Aliphatic Naphtha - TWA - 100 ppm - CAS # 64742-88-7''

    Dock är största delen av innehållet polyeteramin.

    ''30 - 50% PolyEther Amine''

    https://www.redlineoil.com/content/f...ner%20MSDS.pdf

    Så då var det utrett och så kan vi försöka bidra till ämnet istället för att leka ''vemharrätt-leken'' för det tjänar ingen på. Tråden skapade jag för att vi bilägare inte ska bli mer lurade än vad som är nödvändigt samt för att lära oss av erfarenheter, både gamla som nya.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Om det är spridarna du vill göra rent, så är väl det bästa att skicka iväg dem till något företag som sysslar med spridarrengöring och flödesmatchning.
    Är inte syftet med tråden utan kan vara grunden för en helt annan tråd om någon känner sig manad. Här ska vi diskutera olika tillsatser som vi kan ge bilarna för att de ska få må lite bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Lacknafta kristallolja okej

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    För att rengöra spridarna krävs en detergent, ex polyeteramin (PEA) eller polyisobutylenamin (PIBA). Resten, dvs diesel, nafta osv är bara utspädning och ingenting som har någon rengörande funktion.

    STP brukar inte lista vilken detergent de använder.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ditt inlägg Johan häromdagen är väl också intressant?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    PEA baserade tillsatser testades av Saab med följande resultat
    Tests of after market fuel additives
    Additives to be used as “bottle solutions” have been tested from two different additive
    suppliers. Both suppliers recommended additives based on PEA technology as they would
    be easily soluble in gasoline, E85 and any mixtures between the both fuels. It was also
    believed that PEA based additives would have a good effect on PIB deposits.
    Recommended levels were approximately 2 000 mg/kg from both suppliers and levels
    between 1 600 to 3 200 mg/kg have been tested. Additives from both suppliers showed
    clean up effect on inlet channels and valves, but no effect on injectors. At high dosage the
    effect on the injectors might even be an increased deposit build up speed.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ditt inlägg Johan häromdagen är väl också intressant?
    PIB är en detergent som tillsätts i bensin av bensinbolagen, den är dock inte lösbar i etanol vilket gör att den orsakar beläggningar på spridarna vid drift på E85. PEA är förvisso lösbar i etanol men biter inte på de beläggningar som PIB orsakar med E85. Dessa beläggningar löser dock upp sig snabbt vid körning på bensin.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Att slå mer än en liter diesel när man ändå tankar fullt har jag läst också kan få bilen att må bra. Någon som provat detta och kan dementera?

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    PIB är en detergent som tillsätts i bensin av bensinbolagen, den är dock inte lösbar i etanol vilket gör att den orsakar beläggningar på spridarna vid drift på E85. PEA är förvisso lösbar i etanol men biter inte på de beläggningar som PIB orsakar med E85. Dessa beläggningar löser dock upp sig snabbt vid körning på bensin.
    Det låter ju som ett argument för att tanka en hel tank bensin ibland om man annars endast kör på E85, de ~15% bensin i E85 antar jag är för låg halt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Att slå mer än en liter diesel när man ändå tankar fullt har jag läst också kan få bilen att må bra. Någon som provat detta och kan dementera?
    Att slå i diesel kommer inte bidra med något positivt.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det låter ju som ett argument för att tanka en hel tank bensin ibland om man annars endast kör på E85, de ~15% bensin i E85 antar jag är för låg halt.
    Enligt Saab så försvinner det mesta av beläggningarna vid körning på bensin redan efter 10 mil, så en hel tank behövs nog inte. Behöver inte göras så ofta heller, kör man väldigt mycket korta sträckor så kan problem uppkomma vid 1500 mil, kör man mycket motorväg så kan det vara rent även efter 6000 mil.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Skönt, då kan jag nöja mig med 1/3 tank ibland då! typ 2ggr per år.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Att slå i diesel kommer inte bidra med något positivt.
    Testat?

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kan någon göra en bedömming på t.ex. Tunap Microflex 973/974 för Bensin&Etanol samt Tunap Microflex 983/984 för Diesel.


    http://www.tunap.com/en/tunap-automo...t/fuel-system/


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Petrol.pdf


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Diesel.pdf

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Man kan ju göra ungefär som killen i engineeringexplained och lägga ned gamla ventiler eller liknande i en lösning med olika medel och bensin i rätt koncentration. Du måste lik förbannat köpa medlen, men vet iaf om effekterna är placebo eller om det faktiskt verkar fungera.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Testat?
    Finns ingen anledning att testa, diesel innehåller inte någonting som är lämpligt för uppgiften mer än de detergenter man normalt tillsätter i allt drivmedel.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kan någon göra en bedömming på t.ex. Tunap Microflex 973/974 för Bensin&Etanol samt Tunap Microflex 983/984 för Diesel.


    http://www.tunap.com/en/tunap-automo...t/fuel-system/


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Petrol.pdf


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Diesel.pdf
    Varför inte köra med någon av de rengörare som är kända för att innehålla en hög andel PEA som ex. Red Line SI-1, Chevron Techron, 3M Max Strength Fuel System Cleaner, Gumout Regane och BG44K. SI-1 innehåller ex. 30-50% PEA, Techron ungefär detsamma, 3M Max Strength Fuel System Cleaner anger 30-60% för att ta några exempel.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Man kan ju göra ungefär som killen i engineeringexplained och lägga ned gamla ventiler eller liknande i en lösning med olika medel och bensin i rätt koncentration. Du måste lik förbannat köpa medlen, men vet iaf om effekterna är placebo eller om det faktiskt verkar fungera.
    Ska man få relevanta resultat så måste det till motorprover, ungefär som man gjort i följande test av PEA och PIBA med E85 som drivmedel:

    http://hrcak.srce.hr/file/203397

    Man har alltså vägt inloppsventilerna före och efter för att hålla koll på mängden beläggningar, och spridarna undersöker man med mikroskop (svepelektronmikroskop i detta fall, men ett vanligt mikroskop borde duga).

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Så tog mig ännu en långfärd från kalla norr till huvudstaden och tänkte göra ett experiment så slog i 0,5 L med 50/50 lacknafta och fotogen.

    Sträckan ner till Stockholm är 125 mil enkelväg men väljer att mäta till Umeå då jag brukar tanka där och till Umeå så är det 58,6 mil. Tankade runt 61L senast och tankade runt 52L idag för samma sträcka.

    Åkte ner för ca 5 veckor sedan med relativt identiskt väder och då så drog bilen enligt SID 0,98 l/mil och enligt liter / mil så drog bilen 1,04 l/mil. Nu när jag åkte idag med samma körsätt och AC på för det mesta liksom för 5 veckor sedan så sade nu SID att bilen hade dragit 0,88 l/mil och enligt mina beräkningar så hade bilen dragit 0,89l/mil vilket är en klar skillnad. Med nuvarande förbrukning skulle jag klara mig 10 mil längre med samma tank.

    Värt att nämna är att jag efter jag kom upp senast gjorde en djuprengöring av vevhusventilationen samt att en av EVAPs slangar kan ha varit av vid senaste turen vilket nu är åtgärdat. Dock så hade jag en del grejer i bilen denna gång som medförde extra vikt. Är ju svårt att uppnå exakt samma förhållande varje gång man gör egna tester.

    Så det man kan se är en klar förbättring av bränsleförbrukningen men om det beror på vevhusventilationen, EVAP eller min egen ''häxbrygd'' eller en kombination av samtliga är ju svårt att säga.

    Ska i vilket fall återkomma på söndag eller måndag då jag har gjort klart hela resan för att kunna göra en ytterligare jämförelse för ett längre avstånd.

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Eftersom du nog har ACC så kommer den att slå på AC ofta eller mindre ofta baserat på temperaturen i kupen, vilket i sin tur relaterar till yttertemperaturen, alltså måste du köra i econläge för att kunna göra jämförelsen någorlunda rättvist, annars kommer yttertemperaturen påverka resultatet markant.

    (Dessutom går ju bilen bättre ju kallare och fuktigare det är eftersom luften innehåller mer syre då)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Körde med AC växelvis båda turerna.

    (Av någon anledning så tycker jag att min bil går bra i vinterkyla, sämre i regn och bra i solsken. När det regnar ute så vill den även gneka mycket mer)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast du har väl inte manuell AC ? (extremt ovanligt), alltså har du ingen koll på hur ofta AC'n går efterssom ACC'n kontrollerar detta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •