Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Bästa alternativen till dyra motor/spridarrengöringsmedel

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    262
    Medlem#
    10863
    Att slå mer än en liter diesel när man ändå tankar fullt har jag läst också kan få bilen att må bra. Någon som provat detta och kan dementera?

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    PIB är en detergent som tillsätts i bensin av bensinbolagen, den är dock inte lösbar i etanol vilket gör att den orsakar beläggningar på spridarna vid drift på E85. PEA är förvisso lösbar i etanol men biter inte på de beläggningar som PIB orsakar med E85. Dessa beläggningar löser dock upp sig snabbt vid körning på bensin.
    Det låter ju som ett argument för att tanka en hel tank bensin ibland om man annars endast kör på E85, de ~15% bensin i E85 antar jag är för låg halt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Att slå mer än en liter diesel när man ändå tankar fullt har jag läst också kan få bilen att må bra. Någon som provat detta och kan dementera?
    Att slå i diesel kommer inte bidra med något positivt.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det låter ju som ett argument för att tanka en hel tank bensin ibland om man annars endast kör på E85, de ~15% bensin i E85 antar jag är för låg halt.
    Enligt Saab så försvinner det mesta av beläggningarna vid körning på bensin redan efter 10 mil, så en hel tank behövs nog inte. Behöver inte göras så ofta heller, kör man väldigt mycket korta sträckor så kan problem uppkomma vid 1500 mil, kör man mycket motorväg så kan det vara rent även efter 6000 mil.

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Skönt, då kan jag nöja mig med 1/3 tank ibland då! typ 2ggr per år.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    262
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Att slå i diesel kommer inte bidra med något positivt.
    Testat?

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Kan någon göra en bedömming på t.ex. Tunap Microflex 973/974 för Bensin&Etanol samt Tunap Microflex 983/984 för Diesel.


    http://www.tunap.com/en/tunap-automo...t/fuel-system/


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Petrol.pdf


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Diesel.pdf

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    972
    Man kan ju göra ungefär som killen i engineeringexplained och lägga ned gamla ventiler eller liknande i en lösning med olika medel och bensin i rätt koncentration. Du måste lik förbannat köpa medlen, men vet iaf om effekterna är placebo eller om det faktiskt verkar fungera.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Testat?
    Finns ingen anledning att testa, diesel innehåller inte någonting som är lämpligt för uppgiften mer än de detergenter man normalt tillsätter i allt drivmedel.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kan någon göra en bedömming på t.ex. Tunap Microflex 973/974 för Bensin&Etanol samt Tunap Microflex 983/984 för Diesel.


    http://www.tunap.com/en/tunap-automo...t/fuel-system/


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Petrol.pdf


    http://www.tunap.com/fileadmin/tunap...n_-_Diesel.pdf
    Varför inte köra med någon av de rengörare som är kända för att innehålla en hög andel PEA som ex. Red Line SI-1, Chevron Techron, 3M Max Strength Fuel System Cleaner, Gumout Regane och BG44K. SI-1 innehåller ex. 30-50% PEA, Techron ungefär detsamma, 3M Max Strength Fuel System Cleaner anger 30-60% för att ta några exempel.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Man kan ju göra ungefär som killen i engineeringexplained och lägga ned gamla ventiler eller liknande i en lösning med olika medel och bensin i rätt koncentration. Du måste lik förbannat köpa medlen, men vet iaf om effekterna är placebo eller om det faktiskt verkar fungera.
    Ska man få relevanta resultat så måste det till motorprover, ungefär som man gjort i följande test av PEA och PIBA med E85 som drivmedel:

    http://hrcak.srce.hr/file/203397

    Man har alltså vägt inloppsventilerna före och efter för att hålla koll på mängden beläggningar, och spridarna undersöker man med mikroskop (svepelektronmikroskop i detta fall, men ett vanligt mikroskop borde duga).

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    262
    Medlem#
    10863
    Så tog mig ännu en långfärd från kalla norr till huvudstaden och tänkte göra ett experiment så slog i 0,5 L med 50/50 lacknafta och fotogen.

    Sträckan ner till Stockholm är 125 mil enkelväg men väljer att mäta till Umeå då jag brukar tanka där och till Umeå så är det 58,6 mil. Tankade runt 61L senast och tankade runt 52L idag för samma sträcka.

    Åkte ner för ca 5 veckor sedan med relativt identiskt väder och då så drog bilen enligt SID 0,98 l/mil och enligt liter / mil så drog bilen 1,04 l/mil. Nu när jag åkte idag med samma körsätt och AC på för det mesta liksom för 5 veckor sedan så sade nu SID att bilen hade dragit 0,88 l/mil och enligt mina beräkningar så hade bilen dragit 0,89l/mil vilket är en klar skillnad. Med nuvarande förbrukning skulle jag klara mig 10 mil längre med samma tank.

    Värt att nämna är att jag efter jag kom upp senast gjorde en djuprengöring av vevhusventilationen samt att en av EVAPs slangar kan ha varit av vid senaste turen vilket nu är åtgärdat. Dock så hade jag en del grejer i bilen denna gång som medförde extra vikt. Är ju svårt att uppnå exakt samma förhållande varje gång man gör egna tester.

    Så det man kan se är en klar förbättring av bränsleförbrukningen men om det beror på vevhusventilationen, EVAP eller min egen ''häxbrygd'' eller en kombination av samtliga är ju svårt att säga.

    Ska i vilket fall återkomma på söndag eller måndag då jag har gjort klart hela resan för att kunna göra en ytterligare jämförelse för ett längre avstånd.

  10. #30
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Eftersom du nog har ACC så kommer den att slå på AC ofta eller mindre ofta baserat på temperaturen i kupen, vilket i sin tur relaterar till yttertemperaturen, alltså måste du köra i econläge för att kunna göra jämförelsen någorlunda rättvist, annars kommer yttertemperaturen påverka resultatet markant.

    (Dessutom går ju bilen bättre ju kallare och fuktigare det är eftersom luften innehåller mer syre då)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    262
    Medlem#
    10863
    Körde med AC växelvis båda turerna.

    (Av någon anledning så tycker jag att min bil går bra i vinterkyla, sämre i regn och bra i solsken. När det regnar ute så vill den även gneka mycket mer)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #32
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Fast du har väl inte manuell AC ? (extremt ovanligt), alltså har du ingen koll på hur ofta AC'n går efterssom ACC'n kontrollerar detta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Oavsett som du har AC eller ACC, så har kompressorn variabel kompression, det innebär att den anpassar sig efter kylbehovet och går således hela tiden, ej av och på som äldre system gör.
    AC-kompressorn tar ca 2-5 hk.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #34
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 156
    Medlem#
    3471
    Fast kan man skruva lite själv så kostar rengöring/flödeskontroll runt 500:- för fyra spridare. Då vet man att de är rena och fungerar. En skön huvudkudde.

    Btw häller ibland i en redline SI-alcohole flaska i 9-5:an bara för att. Men aldrig märkt ngn skillnad.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    262
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast du har väl inte manuell AC ? (extremt ovanligt), alltså har du ingen koll på hur ofta AC'n går efterssom ACC'n kontrollerar detta.
    Nej har givetvis ACC men om ytter- & innertemperaturen är hyfsat lika båda turerna så låter det ju ologiskt att ACC skulle arbeta helt olika.

    Visserligen så verkar det som att jag kan ha haft för lite gas i ACC-systemet då ACC verkade vilja gå hela tiden vilket jag märkte av när jag väl var nere i Sthlm så där borde ju i så fall bilen dragit mer om ACC gick oftare än svängen innan.

    Eftersom att det är ofarligt att slå i lite nafta eller fotogen i tanken så skulle det vara intressant om även andra provade detta och ser om det kan medföra något. Nafta, diesel och fotogen är ju trots allt lösningsmedel så att de inte skulle få med sig lite skit på vägen låter i mina öron inte så värst trovärdigt.

    sen kanske PEA (polyeteramin) kan vara jättebra för att förebygga ny uppbyggnad av skit i spridare etc. men jag är skeptiskt till att det skulle vara en sådan mirakelkur som det påstås. Det är ju inte första gången företag säljer någon ''mirakelkur'' som inte kunderna själva kan köpa direkt från hyllan till en bråkdel av priset. Lite grann som vitaepro...

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Fast kan man skruva lite själv så kostar rengöring/flödeskontroll runt 500:- för fyra spridare.
    Tips på var?
    Får man något protokoll på köpet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Nej har givetvis ACC men om ytter- & innertemperaturen är hyfsat lika båda turerna så låter det ju ologiskt att ACC skulle arbeta helt olika.

    Visserligen så verkar det som att jag kan ha haft för lite gas i ACC-systemet då ACC verkade vilja gå hela tiden vilket jag märkte av när jag väl var nere i Sthlm så där borde ju i så fall bilen dragit mer om ACC gick oftare än svängen innan.

    Eftersom att det är ofarligt att slå i lite nafta eller fotogen i tanken så skulle det vara intressant om även andra provade detta och ser om det kan medföra något. Nafta, diesel och fotogen är ju trots allt lösningsmedel så att de inte skulle få med sig lite skit på vägen låter i mina öron inte så värst trovärdigt.

    sen kanske PEA (polyeteramin) kan vara jättebra för att förebygga ny uppbyggnad av skit i spridare etc. men jag är skeptiskt till att det skulle vara en sådan mirakelkur som det påstås. Det är ju inte första gången företag säljer någon ''mirakelkur'' som inte kunderna själva kan köpa direkt från hyllan till en bråkdel av priset. Lite grann som vitaepro...
    Nu hänvisade ju faktiskt jag till en vetenskaplig studie där PEA (1000 mg/kg) visades reducera beläggningarna på inloppsventilerna med 74% på 50 mil.

    Although the distance travelled to empty the tank was only around 500 km, it was sufficient to reduce the IVD from 229 mg/V at the start of the test (SOT) to 60 mg/V at the end of the first OTCU, hence leading to an excellent IVD clean-up of 74 %.
    Men vill du sitta och leka med lacknafta istället för att ta till dig fakta så är det ju upp till dig.

    Additiv som ex. PEA säljs huvudsakligen inte till slutkonsumenter utan till bensinbolag för inblandning i den drivmedel de säljer. Ja, kikar vi på vilka som innehar patent på denna typ av kemikalier så hittar vi bland annat företag som Chevron (Texaco), BP Chemicals, Dow, BASF, Lubrizol m.fl.

  18. #38
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Att försöka hitta nya lösningar på problem tycker jag är väldigt intressant. Ofta lyckas man inte. Men ibland kommer man på något riktigt smart. God idé.
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Nafta, diesel och fotogen är ju trots allt lösningsmedel så att de inte skulle få med sig lite skit på vägen låter i mina öron inte så värst trovärdigt.
    Det är inte lämpligt att hälla diverse lösningsmedel i bränsletanken om inte Saab uttryckligen rekommenderar det. Det gör Saab inte.
    1) Som exempel är vatten ett annat utmärkt lösningsmedel. Det löser mycket som inte bensin kan lösa. Tyvärr fungerar det mindre bra som bränsle och skadar dessutom bränslesystemets komponenter. Detta gäller flera andra lösningsmedel.
    2) 0,5-1,0Liter "Nafta, diesel och fotogen" löser knappast något som inte 50-60Liter bensin inte kan lösa.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Nu hänvisade ju faktiskt jag till en vetenskaplig studie där PEA (1000 mg/kg) visades reducera beläggningarna på inloppsventilerna med 74% på 50 mil.
    Men vill du sitta och leka med lacknafta istället för att ta till dig fakta så är det ju upp till dig.
    Själva grejen är ju att bli av med eventuella beläggningar som inte kan lösas av bränslet. Men "Nafta, diesel och fotogen" hjälper inte. Då måste det till något annat.

    Kan vi komma på en alternativ lösning på problemet till låg kostnad är det bra. Det gäller att tänka vidare! Kan man få tag på PEA billigt? Eller finns det något alternativ?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #39
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Erfarenhet av olika bränsletillsatser till äldre motorer?

    Hej.
    Som rubriken säger så undrar jag om vilka erfarenheter ni andra har av olika bränsletillastser i äldre bilar.
    Hade inga planer på att använda någon extra tillsatse i min og9-5 biopower -07:a, då jag är noga med service.
    Men under min praktik så användes det vid viss service och jag fick för mig att prova, skadar ju inte att testa, eller?
    Köpte en flaska på biltema och tyckte mig märka en förbättring av prestandan, mindre bränsleförbrukning t.ex.
    Men efter ett tag började bilen gå sämre och bränsleförbrukningen ökade markant, mer än innan.
    Tändstiften var nyligen bytta, så felet torde inte vara det och hade även gjort en oljeservice i samband med byte av stift.
    Det gick då långt att jag fick köpa STP injection cleaner och ganska snart så gick bilen bättre och bränsleförbrukningen gick ner igen och nu, flera hundra mil senare, så tycks det som medlet fortfarande gör verkan, till det bättre.
    Någon annan som har mer erfarenhet av för och nackdelar med dessa typet av tillsatser?
    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •