Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Intake Manifold Pressure

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56

    Intake Manifold Pressure

    Hej

    Intake Manifold Pressure, denna parameter finns med i OBD - loggern. Kan någon redogöra vad det är för värde?
    Är det på något vis kopplat till laddtrycket?

    9-3 -02 T7

    Tack!
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    976
    Det borde väll rätt och slätt betyda trycket i insuget alltså vakum till laddtryck.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109
    Så sant så. Det är absoluttrycket i insugsröret.
    Alltså, vid avstängd motor och normaltryck utomhus så bör det visa ca 101kPa. Vid motorbroms ligger jag på ca 25kPa och vid max laddtryck 240kPa (1,4bar). Maximalt möjligt värde är 255kPa (sensorn är ett 8-bitars värde alltså 0-255). Om man stoppar i en 3bars mapsensor så ändras detta värdes "utväxling", dvs det är mer än 1kPa mellan varje värde. Vid avstägd motor ska värdet då vara ca 86 istället för 101. Med andra ord krävs det "utväxling" på värdet i programmet, därför kan man inte bara ploppa i en 3bars mapsensor utan att ändra på programmet.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Tack Bollman.

    Det blir en följdfråga:

    Är förhållandet mellan detta absoluttryck och laddtrycket linjärt?
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109
    Svar ja. Skillnaden mellan absoluttryck och laddtryck är ju bara en faktor; atmosfärtrycket, som är 101,3kPa vid "standardtryck". Det är ju samma tryck som man talar om i lågtryck och högtryck, det beror alltså på vädret.
    Det kan variera mellan 870kPa (uppmätt i ett cyklonöga) och 1083kPa (uppmätt i Sibirien) (938-1064 uppmätt i Sverige).
    Så, om map-sensorn anger 241kPa som tryck i röret så är laddtrycket= 240-aktuellt tryck som du ser när bilen är avstängd. Visserligen varierar det, men det är säkert att använda 101 som faktor och då är alltså laddtrycket 140kPa eller 1,4bar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Lysande Sickan........ehhh Bollman

    Då blir det några repor till. Det går åt bensin när man skall testa loggningen.

    Mitt tryck ligger på 100 idag med avstängd maskn men det kan ju variera beroende på dagsläget. En jämförelse från igår så skulle mitt laddtryck ligga på 0,98 med BSR steg 1 och det kan väl vara rimligt om det stämmer som jag läst innan här.

    Det blir nog att jag lägger tillbaka orginal - soften så att jag kan få en jämförelse.

    Återigen tack. Jag har lärt mig något nytt igen.
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    loggningen.

    Mitt tryck ligger på 100 idag med avstängd maskn men det kan ju variera beroende på dagsläget. En jämförelse från igår så skulle mitt laddtryck ligga på 0,98 med BSR steg 1 och det kan väl vara rimligt om det stämmer som jag läst innan här.
    Hej, intressant tråd ! Måste prova i min bil sen också

    Dock knappt en bar med steg1 program? Hmm, låter lite lågt faktiskt. Upp mot 1,2 bar skall du förmodligen ligga i laddtryck på 3+4+5ans växel. Kolla detta med BSR.

    /R

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    loggningen.

    Mitt tryck ligger på 100 idag med avstängd maskn men det kan ju variera beroende på dagsläget. En jämförelse från igår så skulle mitt laddtryck ligga på 0,98 med BSR steg 1 och det kan väl vara rimligt om det stämmer som jag läst innan här.
    Hej, intressant tråd ! Måste prova i min bil sen också

    Dock knappt en bar med steg1 program? Hmm, låter lite lågt faktiskt. Upp mot 1,2 bar skall du förmodligen ligga i laddtryck på 3+4+5ans växel. Kolla detta med BSR.

    /R
    1.25 till och med om dom kör samma program som jag hade en gång i tiden.


    Edit: Såg att han körde T7 det gjorde inte jag då.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hej, intressant tråd ! Måste prova i min bil sen också

    Dock knappt en bar med steg1 program? Hmm, låter lite lågt faktiskt. Upp mot 1,2 bar skall du förmodligen ligga i laddtryck på 3+4+5ans växel. Kolla detta med BSR.

    /R
    Ja du har rätt ........ jag glömde momentbegränsningen på 1:an och 2:an.
    När jag mätte igår hade jag inte koll på vad man kunde använda värdet till, så jag hade fullt (nästan) på 2:an. Har inte provat på dom andra växlarna. Tusan var är hon ........... frugan har inte kommit hem ännu = ingen bil att prova med.
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Vilket interface använder du, fungerar det bra?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109
    Obs, har du en T7-bil kan man faktiskt inte vara säker på vad den "borde" ladda. Eftersom T7 har LMM så används MAP-sensorn bara som koll att den inte överladdar samt vid "Limp-home" om LMM:en har gått sönder.
    T7an mäter istället mängden luft som går in med hjälp av LMMen. (T5 gör samma beräkning men utifrån laddtryck och temperatur.) Med en LMM blir värdena säkrare och dessutom kan man reglera på mängden luft istället för laddtryck. Det gör att T7orna inte är lika beroende av väderleken som T5orna är. En T7a kan kompensera för högre höjd, varmare luft osv (till viss del) genom att begära mer laddtryck så att "rätt" mängd luft kommer in enligt LMMen.
    Alltså kommer du märka att du får lägre tryck vid kall väderlek och mer tryck vid varmare väderlek.
    På grund av detta är också "turbomätaren" i huvudinstrumentet på T7orna inte en indikation på laddtrycket utan på begärt moment från motorn (som är ett resultat av mängden intryckt luft som förbränns). Mätarens utslag kan dessutom styras via ECUn så den kan egentligen visa vad sjutton som helst mer eller mindre. Den som tycker det är kul kan ju få sin mätare att kröka sig runt ändnålen så fort man trycker på

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Nu har jag provat.

    Ja, jag är med dig Bollman. Har förstått hur T7 (lite iallfall) arbeta.
    Tycker ändå att det var intressant med laddtrycket. Fick ett max värde på 214 kPa vilket borde tyda ca 1,13 bar i ladd. Det var några på 3:an och 4:an som alla låg på strax över 200 kPa (200 - 212). Snittet ligger väl på ca 1,0 bar.
    Sista värdet var 198 kPa på 3:an.

    Skillde inte så mycket mellan växlarna men det beror väl på T7.

    Tappade lite på slutet men det var väl insugningstempen som blev för mycket. Den maxad 55C. Fast den sjunker rätt snabbt när man släpper till ca 32C

    Gjorde ett excel - diagram men hur får man upp det i messet?

    @Mackan det här använder jag med en Palm T3: http://www.auterraweb.com


    hmm............. behöver nog åka och tanka imorgon, inge bra snittförburkning på SID

    edit: rättat det var lite sent kanske en 1 hit eller dit.....
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Fick ett max värde på 214 kPa vilket borde tyda ca 1,3 bar i ladd.
    214 kPa = 1,14 bars övertryck.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Kom på en fråga till som kanske Bollman, eller någon annan, kan svara på när jag funderat en stund igår natt.

    Om nu den tryckmätaren som finns på en del T7 maskiner styrs av ECU:n är det då ett mer rättvisande värde på laddtrycket man får enligt mätningen ovan?

    Finns det någon T7 maskin som har en "riktig" mätare inkopplad?

    Dr Boost skrev en väldigt bra förklaring på T5. Han har inte gjort/tänker göra en likadan till T7?

    Få se nu............ hmmm det blev visst tre frågor.
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    167
    Nu kanske jag är lite störig som bara avbryter ert intressanta ämne men jag skulle gärna vilja veta mer om T5. Dr Boost's förklaring ligger väl inte i FAQ:en, var hittar jag den??

    MVH /Robban
    Kör Ng900 2,0T -95

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Nu kanske jag är lite störig som bara avbryter ert intressanta ämne men jag skulle gärna vilja veta mer om T5. Dr Boost's förklaring ligger väl inte i FAQ:en, var hittar jag den??

    MVH /Robban
    http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... highlight=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    @Mackan det här använder jag med en Palm T3: http://www.auterraweb.com
    Är det A-100 eller A-300 du har? Nöjd? Är det något som man borde beställa?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109
    Nej, på en T7 är det överhuvudtaget inte laddtrycket som visas av mätaren.
    Visaren kan visa i stort sett vad som helst oberoende av laddtryck. Det som visas av mätaren är det moment som ECUn begär av motorn. Alltså, orginal så innebär max kraft ur motorn att mätaren står mellan gult och rött. Vid overboost så går den en liten bit in i det röda. Med TECH2 och via programmet i ECUn kan man ställa vad visaren skall visa. Alltså, som jag sa, kan man få den att kröka sig runt ändläget även vid låg last, om man nu vill det.
    Ptja, vad menar du med "riktig" mätare. Finns ju rätt många som har en laddtrycksmätare i sin T7-bil och visst kan man ha det. Dock måste man ju vara medveten om att vad som visas av mätaren inte alls behöver vara "fel" det visar lägre än vad det har gjort innan, eller tvärtom. Detta då beroende på att laddtrycket varierar rätt bra beroende på andra omständigheter. Om du menar om någon T7a har "vanlig" tryckmätare i huvudinstrumentet så är svaret nej.
    Vad har Boost förklarat om T5 som inte finns om T7?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nej, på en T7 är det överhuvudtaget inte laddtrycket som visas av mätaren.
    Visaren kan visa i stort sett vad som helst oberoende av laddtryck. Det som visas av mätaren är det moment som ECUn begär av motorn. Alltså, orginal så innebär max kraft ur motorn att mätaren står mellan gult och rött. Vid overboost så går den en liten bit in i det röda. Med TECH2 och via programmet i ECUn kan man ställa vad visaren skall visa. Alltså, som jag sa, kan man få den att kröka sig runt ändläget även vid låg last, om man nu vill det.
    Ptja, vad menar du med "riktig" mätare. Finns ju rätt många som har en laddtrycksmätare i sin T7-bil och visst kan man ha det. Dock måste man ju vara medveten om att vad som visas av mätaren inte alls behöver vara "fel" det visar lägre än vad det har gjort innan, eller tvärtom. Detta då beroende på att laddtrycket varierar rätt bra beroende på andra omständigheter. Om du menar om någon T7a har "vanlig" tryckmätare i huvudinstrumentet så är svaret nej.
    Vad har Boost förklarat om T5 som inte finns om T7?
    Det som turbomätaren visar är väl egentligen det faktiska värdet på vridmomentet, inte det begärda. Man visar alltså luftmassa per förbränning och sedan har man någon form av "utväxling" på detta för att få mätaren att visa vad man önskar. Egentligen borde man kunna göra en egen mätare som visade ex. vridmoment i Nm om man så önskade.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Eftersom jag är på rysligt dåligt humör just nu, så måste jag fram med pekpinnen. Mätarj-veln på T7-bilar visar "luftmassa per förbränning".
    Alltså hur mycket luft man kan knöka in i en cylinder.
    Den visar alltså INTE vridmoment.

    Att det sedan blir moment av detta är en annan grej.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Uprated pressure plate needed! OG9-5
    Av av_dumitrascu i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 17:17
  2. Oil pressure, translation, help
    Av IceSaab i forum International SAAB related talk
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •