Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Samma bränslepumpsarmatur OG 9-3 och OG 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Samma bränslepumpsarmatur OG 9-3 och OG 9-5?

    Någon som vet om det är samma bränslepumpsarmatur på OG 9-3 och OG 9-5? Vet att man måste klippa i golvet för att komma åt på 9-3an men innan jag börjar så vill jag veta att min nya armatur (från en 9-5a) kommer att passa
    Senast redigerat av Dumli den 2017-08-06 klockan 16:24.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Någon som vet om det är samma bränslepumpsarmatur på OG 9-3 och OG 9-5? Vet att man måste klippa i golvet för att komma åt på 9-3an men innan jag börjar så vill jag veta att min nya armatur (från en 9-5a) kommer att passa
    Jag har monterat 9-3 OG armatur i 9-5 som har fungerat utan problem, då har jag flyttat över tankgivarens "pinne" som ser lite annorlunda ut på 9-3 än 9-5. Sladden mellan armatur och bilens kablage har jag även flyttat över. Det är dock inte samma spann på tankgivarens resistans full vs tom varpå tankmätaren inte stämmer med 100%. Jämförde resistansen både i WIS och i verkligheten när jag bytte men kommer ej ihåg exakt hur mycket det skiljde, inte överdrivet mycket iaf då det knappt var märkbart.

    Så att göra vice versa bör inte vara några problem, det är samma diameter på armaturen så den passar iaf i hålet.
    Inget klockrent svar men det är mina erfarenheter iaf

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Som jag förstått det har 9000 90-98, vissa sena varianter og900, ng900, og9-3 och og9-5 samma tankarmatur med undantag av att tankgivaren skiljer, dvs. man kan flytta överdelen av armaturen mellan de olika originalarmaturerna.

    Dvs. pumpfunktionen blir korrekt men tankmätaren fel om man inte flyttar överdelen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Tackar för svar, bytte pumpen idag. Hade väldiga problem att få loss ringen som håller fast armaturen, har bytt på många saabar innan men denna ville fan inte lossna.. Slutade med att jag fick tag i ett långt järnrör på ca 1,5m och en bekant som fick sitta och hålla skruvmejslar mot ringens kant. 2 timmar för att få loss ringen är ju bara sjukt.. Men slängde ner 9-5ans armatur som den var och bytte bara kablaget ovanpå, hade ca 9mil kvar i tanken enligt SID innan bytet och 1mil kvar efter bytet. Så den skillnaden får vara så, inte värt det extra arbetet för det lilla som skiljer.

    För er som undrar så är det en "Henko 275lph" som satt i min 9-5as armatur, endast körd 200mil därför jag ville flytta över den till min nya bil Antar även att pumpen aldrig varit bytt tidigare då det ej vart klippt i golvet och ringen satt som bara fan. Även kontakten till kablaget vägrade släppa när jag skulle byta. Men men allt fungerar kanon så nu är det bara att koppla av ett tag till innan jag ger mig på nästa projekt

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Gul/blå kabel i bränslepumpsarmatur 9-5
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-26, 19:30
  2. Samma btr på 93 o 95 T7?
    Av mrnenad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 16:30
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 14:01
  4. samma tcs på års 93 som 95?
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •