Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ljudproblem eftermarknadsstereo OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Ljudproblem eftermarknadsstereo OG9-3

    Tjenare, köpte mig en OG 9-3 Aero igår som är superfin och går kanon. Så jag flyttade över min stereo (dubbel din) där jag fick modifiera lite men blev väldigt snyggt när allt var klart. MEN, får inte högtalarna i dörren att fungera. Har alltså AS3 systemet i bilen så vad behöver jag göra för att få dessa att fungera? I min 9-5a så fungerade allt kanon utan att behöva ändra något. Läste lite på brl.se och där står det följande:

    "Om du har högtalare i framdörrarna behöver du även komplettera med": https://www.brl.se/sv/artiklar/lagni...r-pc9-413.html

    Någon som har erfarenhet utav detta? Jag får alltså ingen bas utan hör bara diskant.
    Senast redigerat av Dumli den 2018-01-19 klockan 23:02.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Hittade en lös kabel bakom acc enheten nyss som ser ut såhär:

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...975_1iktsh.jpg

    Antar att denna går till slutsteget som styr högtalarna i dörren? Är det den adaptern brl rekommenderar som skall anslutas och röd/vit in i baksidan utav stereon?
    Senast redigerat av Dumli den 2017-07-29 klockan 20:57.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Blir inte klok på detta.. Har rivit nästan hela bilen Allt är kopplat som det skall samt adaptern till slutsteget har jag monterat men ändå får jag inget ljud i högtalarna i sidan. Hur fasen löser jag detta, har liksom ingen bas alls när jag lyssnar på musiken? Kan man köpa sig ett par kraftigare högtalare och montera fram vid rutan samt bak istället eller hur hade ni gjort?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Fungerar dörrhögtalarna med originalstereon?
    Vissa huvudenheter är inställda med subwoofer lågnivå som standard så kolla att inte huvudenheten inte skär bort dom låga frekvenserna så att dom inte kommer fram till saab slutsteget.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har tyvärr inte kvar originalstereon, fanns inte när jag köpte bilen. Men jag har en annan gammal stereo jag kan prova och se om det blir någon skillnad. För man kan väl inte plocka en stereo från skroten och montera? Antar att den måste giftas in eller måste den först giftas ur i den gamla bilen innan?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Har du kopplat in remoten som får originalsteget och starta?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Har du kopplat in remoten som får originalsteget och starta?
    Kommer antagligen att låta jävligt dum nu, men vafan är det? Är det några lösa kablar som sitter på adaptern man fick med?

    Stereon jag har är: https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dpx-5000bt.html

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Kommer antagligen att låta jävligt dum nu, men vafan är det? Är det några lösa kablar som sitter på adaptern man fick med?

    Stereon jag har är: https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dpx-5000bt.html
    Läste lite nogare nu....har du adaptern från Brl till din 2-din stereo? till en början
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Yes den har jag skaffat, kopplad på baksidan av stereon. Har där SW, Front & Rear. Provat koppla i alla dem men inget funkar, finns en röd kabel som hänger vid sidan på adaptern. Är det någon slags jord eller något tro?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Yes den har jag skaffat, kopplad på baksidan av stereon. Har där SW, Front & Rear. Provat koppla i alla dem men inget funkar, finns en röd kabel som hänger vid sidan på adaptern. Är det någon slags jord eller något tro?
    Om det är en sladd som hänger lös på adaptern...så är det nog 12v remoten som får originalsteget att starta!
    Koppla in den på cigguttaget, så du har 12v med tändningen på

    eller din 2-din eftermarknadsstereo kanske har en lös remotsladd hänger ut ur iso-kontakten tillochmed?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Om det är en sladd som hänger lös på adaptern...så är det nog 12v remoten som får originalsteget att starta!
    Koppla in den på cigguttaget, så du har 12v med tändningen på

    eller din 2-din eftermarknadsstereo kanske har en lös remotsladd hänger ut ur iso-kontakten tillochmed?
    Fan va bra om det kan vara så enkelt Ska testa det imorgon! Återkommer med resultat så får vi se.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Nej nej och nej. Det du behöver är den adaptern du själv länkade tilll från BRL, bilden du la upp på sladden som va lös är "lågnivån" till slutsteget. Utan den inkopplad får du inget ljud. Sätter du i den adaptern kommer det fungera direkt under förutsättning att inget är trasigt!
    Lycka till och klipp inga kablar i onödan nu

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Provade idag att koppla den röda kabeln till cigguttaget då jag ej hade någon remote kontakt bak på stereon men fortfarande så fungerar inte högtalarna i dörren.. Kan det vara så att steget är trasigt tro?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    gissningsvis är det någon som varit inne och kopplat före dig så det är lika bra att du kollar alla kablar vid slutsteget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Nej nej och nej. Det du behöver är den adaptern du själv länkade tilll från BRL, bilden du la upp på sladden som va lös är "lågnivån" till slutsteget. Utan den inkopplad får du inget ljud. Sätter du i den adaptern kommer det fungera direkt under förutsättning att inget är trasigt!
    Lycka till och klipp inga kablar i onödan nu
    1. Han har adaptern.
    2. Hur ska steget få signal att starta...original går den signalen igenom DIN-kontakten. med adaptern så transporteras bara lågnivåsignalerna i DIN-kabeln?
    3. Lågnivå igenom en kabel....lågnivån är den vita och röda kontakten, den blåa borde vara remote som ska få steget att vakna.

    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Provade idag att koppla den röda kabeln till cigguttaget då jag ej hade någon remote kontakt bak på stereon men fortfarande så fungerar inte högtalarna i dörren.. Kan det vara så att steget är trasigt tro?
    På mitt steg hade säkringen i steget lös ut...värt att titta kanske? har du kollat allt kablage till steget?
    Senast redigerat av kwansa den 2017-08-06 klockan 17:56.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    1. Han har adaptern.
    2. Hur ska steget få signal att starta...original går den signalen igenom DIN-kontakten. med adaptern så transporteras bara lågnivåsignalerna i DIN-kabeln?
    3. Lågnivå igenom en kabel....lågnivån är den vita och röda kontakten, den blåa borde vara remote som ska få steget att vakna.



    På mitt steg hade säkringen i steget lös ut...värt att titta kanske? har du kollat allt kablage till steget?
    Yes alla kablar är som det ska, även till slutsteget. Har inte kollat säkringen ännu, men vet att han som hade bilen innan hade baslåda i bagaget då det finns kablar som är dragna dit. Får försöka mäta imorgon efter jobbet så det verkligen är ström till cigguttaget, tycker detta är väldigt skumt. På min 9-5a fungerade allt hur bra som helst utan några adaptrar alls

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hej!
    Finns lågnivåutgång på stereon så finns ju absolut en remotestyrning, det brukar vara en blå ledare. Denna skall anslutas till den blå ledaren som syns på bilden som visar adaptern från BRL, varken mer eller mindre. Fungerar det inte då så är det ju stereon som inte släpper ut remotesignalen eller som någon nämnde bashögtalarnas förstärkare som är boven..
    MVH
    Andreas

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har inte haft så mycket tid att testa men kollade snabbt förut och hittade en blå och vit kabel som det sitter ett klistermärke märkt "P.cont/Ant.cont" är det den jag ska koppla in så steget får ström? Samt ska jag koppla in den röda och vita kontakterna till "Rear, Front eller SW"?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Har inte haft så mycket tid att testa men kollade snabbt förut och hittade en blå och vit kabel som det sitter ett klistermärke märkt "P.cont/Ant.cont" är det den jag ska koppla in så steget får ström? Samt ska jag koppla in den röda och vita kontakterna till "Rear, Front eller SW"?
    röda/vita till front, om du har 2par vita/röda så montera nästa par på rear.
    SW(subwoofer)från din stereo kan du dra direkt dit bak till eventuellt extra slutsteg/subwoofer.

    Om högtalarna på panelen låter så bör originalsteget vara ok.

    Har du fysiskt kollat att det finns några högtalare i dörrarna?
    Jag tror att alla bilar har galler oavsett om det finns högtalare eller inte.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Har inte haft så mycket tid att testa men kollade snabbt förut och hittade en blå och vit kabel som det sitter ett klistermärke märkt "P.cont/Ant.cont" är det den jag ska koppla in så steget får ström? Samt ska jag koppla in den röda och vita kontakterna till "Rear, Front eller SW"?
    spelar nog ingen större roll....sw är subwoofer, där kanske stereon har filter....så den bara spelar under 120hz tex.

    P.cont eller and.cont borde inte spelar någon roll, ena är väl remoten till slutsteg och den andra för antenn....antennen remoten kanske bara har ström när du lyssnar på radio?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Har inte haft så mycket tid att testa men kollade snabbt förut och hittade en blå och vit kabel som det sitter ett klistermärke märkt "P.cont/Ant.cont" är det den jag ska koppla in så steget får ström? Samt ska jag koppla in den röda och vita kontakterna till "Rear, Front eller SW"?
    spelar nog ingen större roll....sw är subwoofer, där kanske stereon har filter....så den bara spelar under 120hz tex.

    P.cont eller and.cont borde inte spelar någon roll, ena är väl remoten till slutsteg och den andra för antenn....antennen remoten kanske bara har ström när du lyssnar på radio?

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    röda/vita till front, om du har 2par vita/röda så montera nästa par på rear.
    SW(subwoofer)från din stereo kan du dra direkt dit bak till eventuellt extra slutsteg/subwoofer.

    Om högtalarna på panelen låter så bör originalsteget vara ok.

    Har du fysiskt kollat att det finns några högtalare i dörrarna?
    Jag tror att alla bilar har galler oavsett om det finns högtalare eller inte.
    På og9-3 så drivs bara dörrarna av slutsteget, de i panelen och "hatthyllan" drivs av stereon
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. as3 Ljudproblem og9-3 (ljudbygge)
    Av Musicman_91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 19:58
  2. Ljudproblem med nya prylar!
    Av saabadabadoo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 18:19
  3. Ljudproblem Saab 9-3 SS -04'a
    Av Topzen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 03:32
  4. Ljudproblem
    Av Laspalmas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:23
  5. hjälp ljudproblem
    Av jimmyjim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •