Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 9-5 Aero slö som en golf, totalt orklös.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Citat Ursprungligen postat av ajz4real Visa inlägg
    Okej kan detta ge sån ladd förlust?
    Ska kolla det så fort jag kommer till garaget igen. Tack för det tipset.
    Ja det är inte helt ovanligt fel,och det känns som det fattas hälften av effekten.
    Plus att jag föredrar att alltid börja att felsöka det enklaste/billigaste först,men du har säkert hjälp av de andra tipsen oxo för det är ju nåt skumt med kablarna på dina bilder.
    Lycka till!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-30 klockan 10:06. Anledning: Fixat trasigt citat

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Prova skruva ur första lambdan o se om den går bättre, tänkte på om förkatten är igensatt.
    Eller lätta på downpipen så det läcker.
    Så där ja. En digital klapp på axeln och ett stort tack.
    Skruvade ut lambdan, helt plötsligt låter den fan men går som ett skott.

    Så då är det alltså, nått skit med katten/avgassystemet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Plint #1 mates med batterispenning når tenningsnøkkelen er i posisjon(ene) "ON" (og "ST") og #2 med et 32Hz PWM "jordsignal". Dette siste er vel da ikke så enkelt å få verifisert, men kanskje vil måleresultatet pulsere med multimeteret på et lavt AC-område?


    Okej. Kablarna var bara fula, för dom var korrekta. Har mätt båda och får rätt resultat. Så nu är det bara fram med krympalang och ny skyddslang och göra om och rätt så det snyggas till lite. För set sär ser för jävligt ut. Men tack för informationen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Ja det är inte helt ovanligt fel,och det känns som det fattas hälften av effekten.
    Plus att jag föredrar att alltid börja att felsöka det enklaste/billigaste först,men du har säkert hjälp av de andra tipsen oxo för det är ju nåt skumt med kablarna på dina bilder.
    Lycka till!
    Ska kolla över dom bara för att ändå. Skadar väl aldrig. tack för tipset.

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Vet ej vilket utförande på avgas/kattar du har på din men det är inget ovanligt att innehållet i katten uppe vid turbon lossar och trillar vidare i systemet och täpper till.
    Då är det läge för en ny DP
    Billigare finns såklart..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Höll på med en 9-5 Aero -03 igår och då kunde man med hjälp av Tech2 kolla hur bra katen fungerade.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och Tech2 innehåller ju även en "Snabbtest" av katalysator som kan vara värd att prova innan byte av 'fel' delar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Var ju nere på den lokala skroten i torsdags och plocka Lite bra att ha saker från en baksmälld aero. Ska åka ner och titta ifall det har samma avgassystem som mitt. Är en -01 det med som bara gått 3000mil så är det samma lär ju det vara bara ta hela skiten från Turbo och framåt. Motor gick perfekt innan jag börja plocka delar. 😂

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Eftersom den lokala bilverkstaden har semester. Och vill ej köra med bilen innan jag hittat och åtgärdat felet helst. Annars hade nog mitt första stopp varit där. (När det går förbi min kunskapsnivå)

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om du lägger till vart du befinner dig i din profil brukar det finnas folk på forumet som har lite i gömmorna i närheten.

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Okej. Tack för tipset.

    Vart en spontan semester med familjen därav det stanna upp lite granna. Men hemma snart igen och nu bör även verkstaden vara öppen så man kan kolla med tech2

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Okej den går nu mera som ett skott, Var totalt igensatt i katten. Så nu finns det ladd i mängder och känns bra.

    MEN nu när jag var ute och körde, Vad händer? Jo gasar på vid en omkörning, Bilen laddar fint tills den plötsligt rycker till? Misstände tänkte jag och inget mer med det.
    Men jo det är så klart det, För kollar på pannelen ser ladd mätaren står i botten på det röda och bilen dör. stannar längs kanten, startar om bilen, den startar. japp.
    Men när jag börjar köra RUSAR laddet upp på max rött och man hör verkligen hur turbon viner. Så kvävs den. Troligen för att den bara får luft ja. Men vad är det som är felet nu då?
    LMM? IC? tunnar vakuum slangarna är bytta allihopa och sitter kvar där dom ska..
    Mangnetvent har jag testa bytt igen, samma fortfarande.
    Armen på WG rör sig fint känns det som?

    VAD HAR JAG NU GJORT?

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Hittade ett fel iallafall.
    Slangen från turbon till IC ligger helt lös!
    Starta bilen och stod och titta samtidigt som man gasa. Då såg man det.
    Nu lär jag bara vänta ett par min så den får svalna så jag kan få dit slangen igen utan att bränna mig mer på händerna.

    återkommer om ett tag med dommen för bilen.

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös -OG9-5 2.3T Aero -03
    Av Tillman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 22:08
  2. Orklös saab 93 aero-00 automat
    Av mattias_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 10:44
  3. 9-5 aero vs golf gti V bsr steg 1
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 11:23
  4. Saab 9-3 Aero ss Vs Golf V Gti ??
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 13:41
  5. SS Aero(BSR steg 1) VS nya Golf R32
    Av Expressoblack i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •