Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 9-5 Aero slö som en golf, totalt orklös.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14

    9-5 Aero slö som en golf, totalt orklös.

    Har precis inhandlat mig min första Saab, en 9-5 Aero -01 230hk. Av en herre som haft den sedan den var ny. Den hade när jag köpte den gått 14k och ser i stort sätt ut som ny. Ett stenskott på huven annars perfekt skick.
    Men med två fel, som han ej orka lägga tid eller pengar på.

    Fel ett bromsarna som tappa trycket.
    Han trodde det var huvudbromscylindern (Ny bromsslang så var det perfekt igen)

    Fel två "känns slö"
    och det var en hyfsad underdrift. Känns som att det ej finns nån ork. Eller ja, som att nått håller emot. Ladd mätaren går bara upp 2-3mm i det gula. ODB2 körs senare ikväll för att få lite merr info om laddet. Men i övrigt går den den bra. Inga missljud eller hackar eller rycker. Ingen konstig rök i rören eller nått. Bara laddet som ej finns där.
    Känns som att åka golf 1, eller nått.
    CE lampa lyser. Felkod P0240 tror jag det även var. Katten.

    Nu till fråga ett. Hur stor risk är det att det är katten?
    Fråga två. Vad kan det annars vara?

    Bytt alla vakuum slangar, för var många som var torra och sprickor i.
    Har bytt EVAP och MV. (Efter att ha läst igenom alla trådar jag hitta här så testa jag allt det)

    En sak jag reagera på är att sladde uppe på MV är tejpad precis före MV. Och på varsin sida om tejpen har kablarna olika färger. Vet ej om det är så viktigt men ja. Nån idé någon?

    Men inget gett nån förbättring alls. Vad ska jag nu ta mig till? Ska jag köpa ny katt och hoppas på att det är felet eller ska jag testa nått annat först?
    Senast redigerat av ajz4real den 2017-07-28 klockan 17:44.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Var bilen lika orkelös när du köpte den eller har det blivit värre? Saker du kan göra som kanske inte hjälper just det aktuella problemet men som ändå är bra för bilen vore att rengöra LMM, och vevhusventilationen samt kolla backventilerna. De blå backventilerna under höger lykta kan gå sönder och orsaka markant prestandaminskning. Ett gammalt skitigt luftfilter kan också göra sitt.

    Finns dock många fler här inne som är ännu mer kunnig än mig så du lär nog få bra/bättre svar inom kort.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Spjällhus är en annan klassiker. Gav mig ungefär samma symptom. I mitt fall hjälpte rengöring och ny packning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Vevhusvet bytt för 1000mil sedan. Kollade lite snabbt i slangarna och dom ser ut som nya inuti.
    Den var slö vid köpet. Därav den äldre herrens anledning till att han sålde den (och bromsarna)
    Så rengör LMM, kolla BV och luftfilter. Testar det direkt återkommer om ett tag med resultat av det.

    Spjällhuset. Låter på ordet avancerat. Är det nått som man klarar själv? Har ej tummen mitt i handen och är ganska tekniskt lagd.

  5. #5
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Wastegatestaget kanske har hoppat av.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Ser ut att sitta där det ska sitta iaf.

    - - - Uppdaterad - - -

    Där är kablarna jag skrev om tidigare vars färger gör mig lite kluven.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Kolla LMM. Ren och fin.
    BV luft går igenom bra åt ett håll!
    Orka ej filtret. Så gjorde en fuling, lossa slangen ner till burken och lätt LMM ligga löst i motorutrymmet.
    Då gick ladd Mätaren i bilen upp halvvägs nästan iaf. Nån mm till på mätaren fick jag då på det gula iaf. Plus att det pyser fint när man växlar.

    Men felet kvarstår. Rätt trött fortfarande.

    Tänkte även kolla acceleration mellan 100-150. Läste att det ska vara typ 6-7 sekunder. Jag gav upp när jag klockat 7 sekunder och var uppe in 125 typ.
    Senast redigerat av ajz4real den 2017-07-28 klockan 19:14.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av ajz4real Visa inlägg
    Ser ut att sitta där det ska sitta iaf.

    - - - Uppdaterad - - -

    Där är kablarna jag skrev om tidigare vars färger gör mig lite kluven.
    Bland det värsta jag sett, verifiera först att denna funkar innan du går vidare.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Magnetventilen som jag bytte ut vet jag fungerade. Men kan ej hitta form av el schema. Så svår att se hur jag ska kontrollera om det är rätt och riktigt.

    Sen hade det varit fel där bör jag väl få felkod på det?? Eller är jag ute och cyklar där?
    Senast redigerat av ajz4real den 2017-07-28 klockan 20:33.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    43(+12 vid tändning) och 13(jord pwm) på T7 kontakten ska om jag inte läst fel gå till magnetventilen.
    Då tändningen är på så skall det finnas 12v på pinne 1 på magnetventilen och pinne 2 skall jordas(pwm pulser) av styrdonet.
    Ta bort isoleringen och mät, du kan också ta ett oscilloskop och kolla pinne 2 om du vill.(vissa vanliga fluke kan mäta pwm i procent)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    43(+12 vid tändning) och 13(jord pwm) på T7 kontakten ska om jag inte läst fel gå till magnetventilen.
    Då tändningen är på så skall det finnas 12v på pinne 1 på magnetventilen och pinne 2 skall jordas(pwm pulser) av styrdonet.
    Ta bort isoleringen och mät, du kan också ta ett oscilloskop och kolla pinne 2 om du vill.(vissa vanliga fluke kan mäta pwm i procent)
    Så då är alltså en pinne jord och en plus. Men vilken är pinne 1? Finns inga märkningar.
    Så jag även kan kolla så kablarna är "skarvade" eller vad fan dom gjort är rätt? Innan jag gör om det och klär in det i ny slang och gör det ordentligt.

    Men fortfarande. Bör jag ej få felkod på det där om det är fel på MV eller kabel dit?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    du kan börja med att mäta mellan någon jordpunkt på bilen och en av ledarna så ser du vad som är 12v när tändningen är på.
    pinne 2 (jord,pwm) är svårare att mäta med enklare mätinstrument.
    Du kan ta lös kotakten vid styrdonet och ohm mäta därifrån till mv så ser du om kablarna är ok.
    Är du säker på att det inte är backventilerna
    Ryck lös "R" slangen på magnetventilen och provkör

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Okej. Har mät instrument. Är elektriker. Så det är lugnt. Men vet forfarande inte vilken Pinne på MV som vill ha jord och vilken som vill ha plus. Eftersom det ser ut som det gör. Kan det ju lika gärna skarvat ihop fel kablar med varandra.

    Har testat rycka R. Gjorde ingen skillnade det heller.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du rycker slangen till wastegaten och testar mycket försiktigt.
    OBS! turbon kommer att ladda utan reglering så du bör vara försiktig.
    Bara som test för att se att det inte är något annat fel.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av ajz4real Visa inlägg
    Vevhusvet bytt för 1000mil sedan. Kollade lite snabbt i slangarna och dom ser ut som nya inuti.
    Den var slö vid köpet. Därav den äldre herrens anledning till att han sålde den (och bromsarna)
    Så rengör LMM, kolla BV och luftfilter. Testar det direkt återkommer om ett tag med resultat av det.

    Spjällhuset. Låter på ordet avancerat. Är det nått som man klarar själv? Har ej tummen mitt i handen och är ganska tekniskt lagd.
    Det tycker jag att man gör! I allt väsentligt är det förgasaren som styr luftmängden (även om det inte är en förgasare strikt talat). Den sitter efter insuget och är enkel att plocka bort för inspektion. På mekonomen osv kan man köpa speciell rengöringsspray. Packningar hos en Saab ÅF förslagsvis. Jag rengjorde elektronik och aktuatorer (tror jag) på sidan med lite elektronikrengöringsspray, oklart om det gjorde någon skillnad dock. Om du vill kan du googla på "throttle body" som är spjällhus på engelska. Finns gott om videor och forumtrådar i ämnet.

    http://www.saabcentral.com/forums/sh.../195872?page=1
    Typ den!

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av ajz4real Visa inlägg
    Så då är alltså en pinne jord och en plus. Men vilken är pinne 1? Finns inga märkningar.

    Men fortfarande. Bör jag ej få felkod på det där om det är fel på MV eller kabel dit?
    I tilfelle det er (resten) av låsmekanismen man ser til høyre på kontakten i bildet, mener jeg pinne #1 er den som er til venstre i kontakten, og som da skal ha spenning fra sikring #26 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet.

    Feilkode P1662 kan settes ved brudd eller kortsltning til jord, P1663 ved kortslutning til B+ og P1549 ved avvik av brukt luftmengde i forhold til "satt".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    En till sak som kan göra bilen slö är jordpunkt vid termostathuset+innerskärm,finns massor att läsa på forumet om det.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Österbybruk, Uppsala län
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    I tilfelle det er (resten) av låsmekanismen man ser til høyre på kontakten i bildet, mener jeg pinne #1 er den som er til venstre i kontakten, og som da skal ha spenning fra sikring #26 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet.

    Feilkode P1662 kan settes ved brudd eller kortsltning til jord, P1663 ved kortslutning til B+ og P1549 ved avvik av brukt luftmengde i forhold til "satt".
    Såg nu att kontaktstycket är numrerart med 1 och 2.
    Så plinten som är numrerad #1 ska alltså ha spänning?

    Och nummer den med nummer #2 ska alltså vara jord?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    I tilfelle det er (resten) av låsmekanismen man ser til høyre på kontakten i bildet, mener jeg pinne #1 er den som er til venstre i kontakten, og som da skal ha spenning fra sikring #26 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet.

    Feilkode P1662 kan settes ved brudd eller kortsltning til jord, P1663 ved kortslutning til B+ og P1549 ved avvik av brukt luftmengde i forhold til "satt".
    Såg nu att kontaktstycket är numrerart med 1 och 2.
    Så plinten som är numrerad #1 ska alltså ha spänning?

    Och nummer den med nummer #2 ska alltså vara jord?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    En till sak som kan göra bilen slö är jordpunkt vid termostathuset+innerskärm,finns massor att läsa på forumet om det.

    Okej kan detta ge sån ladd förlust?
    Ska kolla det så fort jag kommer till garaget igen. Tack för det tipset.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    36
    Prova skruva ur första lambdan o se om den går bättre, tänkte på om förkatten är igensatt.
    Eller lätta på downpipen så det läcker.

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av ajz4real Visa inlägg
    Såg nu att kontaktstycket är numrerart med 1 och 2.
    Så plinten som är numrerad #1 ska alltså ha spänning?

    Och nummer den med nummer #2 ska alltså vara jord?
    Plint #1 mates med batterispenning når tenningsnøkkelen er i posisjon(ene) "ON" (og "ST") og #2 med et 32Hz PWM "jordsignal". Dette siste er vel da ikke så enkelt å få verifisert, men kanskje vil måleresultatet pulsere med multimeteret på et lavt AC-område?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös -OG9-5 2.3T Aero -03
    Av Tillman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 22:08
  2. Orklös saab 93 aero-00 automat
    Av mattias_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 10:44
  3. 9-5 aero vs golf gti V bsr steg 1
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 11:23
  4. Saab 9-3 Aero ss Vs Golf V Gti ??
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 13:41
  5. SS Aero(BSR steg 1) VS nya Golf R32
    Av Expressoblack i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •