Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Felkod p0134 men möjligen något större fel? OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Sitter ca 2dm till höger om turbon strax innan downpipet går ned, ska vara väl synligt om det inte är någon som moddat.

    https://thesaabguy.files.wordpress.com/2010/07/025.jpg
    Kanon, tack.
    Nej det är orginal. Antar att det är den som sitter på röret under slangen?

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vectordavid Visa inlägg
    Kanon, tack.
    Nej det är orginal. Antar att det är den som sitter på röret under slangen?
    Precis den ja!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Sådär, böt vacumslangarna till silikonslangar från do88 och jag kan ju säga att det var på tiden.. Förstår inte att jag inte kollat över dem ordentligt tidigare, en av slangarna var tejpat med silvertejp sen tidigare och var helt slut och en annan hade lossnat helt...

    från 0.7 bar till 1.0. Så måste lämna in den på mappning så den går mer optimalt.
    Men jag har fortfarande felkod.. Ska kolla backventilen nästan gång för glömde kolla den.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    ok, synd att det inte löste felkoden. Själv tänkte jag ge mig på vakuumslangarna till helgen.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Tog precis isär anslutningskabeln till främre lambdasonden, för att se hur det såg ut. Jag tycker dock inte att polerna på kontakterna ser ärgiga ut? Eller ska alla poler vara guldplätterade?
    Startade bilen efter att jag hade satt tillbaka kontakten och när jag backade ut så gick motorn ner i varv (under 500rpm) och motorlampan tändes (samma felkod som tidigare, P0134).
    Läste någonstans att man kunde köra utan lambdasond? Stämmer detta och skulle det vara ett bra test för att se om det är lambdasonden som är problemet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #26
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Förvirrande tråd med så lika användarnamn.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Förvirrande tråd med så lika användarnamn.
    Stor skillnad på karl och David

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Stor skillnad på karl och David
    hehe sorry, david var upptaget och hade dåligt med inspiration.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vectordavid Visa inlägg
    Tog precis isär anslutningskabeln till främre lambdasonden, för att se hur det såg ut. Jag tycker dock inte att polerna på kontakterna ser ärgiga ut? Eller ska alla poler vara guldplätterade?
    Startade bilen efter att jag hade satt tillbaka kontakten och när jag backade ut så gick motorn ner i varv (under 500rpm) och motorlampan tändes (samma felkod som tidigare, P0134).
    Läste någonstans att man kunde köra utan lambdasond? Stämmer detta och skulle det vara ett bra test för att se om det är lambdasonden som är problemet?
    Bra observation, tänkte inte på att kolla dem när jag böt. Men jag har ingen aning om hur de ska vara, hittar ingen info om det heller. Någon som vet?

  10. #30
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Pinnene #3 (jord fra ECM) og #4 (signal til ECM) er gullpletterte, #1 (spenning fra sikring #15 i elsentralen IPEC i instrumentpanelet og #2 (jord fra ECM), skal ikke være det. MEN: Kontaktene skal ikke påføres/være påført noen form for "smøre-"/kontaktmiddel da de, iht. WIS, bruker oksygen (syre) fra omgivelsene via kablene som referanse.

    DTC P0134 peker på avbrudd i sensorkretsen, mens det er tre andre koder som gjelder for hhv. lav -, høy spenning (= sensorsignal) og "lav frekvens".

    En enkel test av om jordforbindelsen til selve sensoren er i orden, er å måle for spenning mellom pinne #3 og plusspolen på batteriet (tenningsnøkkel kan/bør være ute). Er dette OK er det måling av signal/spenning vha. Tech2 som gjelder, men det kan jo også "ohmes" for kontinuitet mellom kontakten til sensoren og inngang ECM.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Är det någon som vet om bilen tar skada om man kopplar ur främre lambdasonden?
    Läste något om att man kunde göra detta och det hade varit ett enkelt test för att se om det är lambdan som är problemet.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Provade att köra utan lambdasond idag. Bilen gick bättre och jag kände inte av några "ryckningar".

    Nu ska jag bara försöka fåtag på en multimeter så jag kan mäta vad jag får för värden från lambdasonden.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jahapp, först i efterhand har jag nu läst mig till (här) att man inte ska använda kontaktspray eller liknande i lambdasondens kontaktstycke. Nu gjorde jag det för ca 100mil sedan, bilen går bra men felkoden p0134 är kvar och CE lampan kommer o går. Kan jag rengöra med tsprit eller bromsrengöring eller ställer det till det ännu mer?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Kan svara mig själv, märkte ingen skillnad på bränsleförbrukning eller effekt-tapp efter att jag kontaktsprayat, men motorlampan kom o gick hela tiden.
    Till slut tryckte jag ner rena näsdukar i han-kontakten med en skruvmejsel, flera gånger. Gnuggade så gott jag kunde i lambdakontakten också. Ruckade sen ordentligt på kontakten så att ytorna gnuggades mot varann, i nån minut. Rensade felkoderna, och motorlampan har hållit sig borta i 150 mil
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag brukar använda tops och breakcleaner (man tager vad man haver).

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jag väcker den här tråden för att bidra med mer info om den förhatliga P0134. Fortfarande inte gjort nån lödningsoperation i kabelstammen på min bil i signaturen, men haft koden i stort sett konstant i ett år. Bränsleförbrukning är bra, går 99% jämnt, lite brummig på tomgången ibland. Köpte på mig två billiga begagnade tändkassetter så jag tänkte att äntligen får jag byta bort min 3.6A.
    Här kommer det konstiga.
    Den ena, en 3.7B, släcker felkoden. Kört i 50 mil utan tänd lampa, noolllll felkoder. Däremot ryckig vid t. ex. motorbromsning. Bytte till den andra igår, en 3.7C, då går bilen mjukt som en bris, på alla varv.
    Men efter några starter så tändes P1312, P1314, P0134 och tillomed P1231 (fel på spjällhuset).
    Så den var ju kass såklart.

    Men så vitt jag vet har jag aldrig hört kassetten kunna leverera P0134, så jag får återkomma om det bara råkade vara tur. Men den återkom ju så snart jag stoppade i en sämre kassett.

    En annan fråga, nån som har en idé om varför den gick lite ojämnt med en kassett utan koder, men jämnt med en dålig? Förutom det självklara: Bägge e kassa, köp en ny för 3800...

    Ska gå över vakuumslangar, och byta bränslefilter så snart Swedol får in tätningsringar. Kanske är det så enkelt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bytte såklart till nya stift i samband med bytet, NGK BCPR6ES

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -02 går orent, felkod P0300 samt P0134
    Av Papster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 21:55
  2. Felkod P0134 OG9-3 T7
    Av DeFlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-08, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •