Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Felkod p0134 men möjligen något större fel? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -

    Felkod p0134 men möjligen något större fel? OG9-5

    Godkväll!

    Min käre 9-5 2002 vector har betett sig konstigt de senaste veckorna.

    Det hela började med att jag tankade i etanol i tanken efter kört bensin i några tanker (är konverterad hos nordictuning) och direkt efter så började bilen gå ryckigt, hacka och man måste ge den extra gas och även check engine lampan började lysa.

    Tänkte att databoxen fått spunk när man byter från bensin till etanol så la av batteri poolen så den nollades och efter det gick den bra.
    Men sedan så har jag fått återkommande felkoder och bilen har börjat gåt lite ryckigt igen, även tomgången är ojämn och ibland så pass att bilen nästan dog på tomgång.

    Det hela eskalerade så att bilen från att ha gått hyffsat så lånade sambon bilen till jobbet, på vägen hem började alla möjliga lampor att lysa enligt henne och sedan dog bilen, hoppade igång igen och dog sedan igen för att inte starta.
    När vi sedan skulle åka och hämta bilen så startade den men gick jäkligt ojämnt och fick hålla hög gas så det kom ut stänk och svart rök från avgasrören.
    Fixade en felkodsläsare på biltema och avläste P0134 alltså lambda sonden, men jag har 1 felkod till men den hittar den inte.


    Min tanke är ifall LMM har tagit stryk iom att jag har sportfilter (bytt efter ca 1000 mil) och på så sätt skadat lambda sonden. För en pajj lambda ska väl inte göra så att bilen dör och går ojämnt etc?

    Hoppas jag förklarat hyffsat, men har försökt hittat liknande fel men det mesta lutar åt LMM eller lambda eller kombination av de två men jag hittar ingen som fått att bilen dött och att flera varningslampor tänts.

    Tackar på förhand

    Mvh

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kolla backventilen bakom motorn.

    Batteri-status.

    Vad för stift har du i?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kolla backventilen bakom motorn.

    Batteri-status.

    Vad för stift har du i?
    Batterier har det inte varit något fel på, brukar underhålls ladda det ibland och då har den visat att det är bra kräm. Stift kör jag med rekommenderade från nordic, NGK BCPR7ES-11. Dessa är bytta för ca 200 mil sedan. Kan tilläggas att jag böt tändkasset o samma veva till en från speeddparts. Vilket dock inte var felet men den nya sitter, kan vara något där? Men har som sagt kört va 200 mil utan några problem, problemen kom när jag tankade i etanol.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köpte du en pirat-TK från dom?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Köpte du en pirat-TK från dom?
    Aa Det var det, kan det vara den som strular?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Mycket troligen så är det så.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    Jag har en original på Säljes.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Mycket troligen så är det så.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    Jag har en original på Säljes.
    Fast bilen startar och går om än en del ryckigt fortfarande när jag tankat upp full tank bensin och med ojämn tomgång.
    Men ska prova byta och återkomma för att utesluta.

    Tack

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Sådär godkväll allesammans!

    Efter lite om och men så begav jag mig till föräldrarnas garage för att montera i ny luftmassemätare, ny lambdasensor framför katalysatorn samt nytt filter, tändstift, olja och oljefilter. Böt även tillbaka till orginal TK

    La av batteriet, starta och sen nollade felkoderna men har fortfarande samma återkommande felkod P0134, och då har bilens fått köras varm.
    Tomgången är till 90% jämn men ibland så dippar den 50-80 rpm, bilen går förövrigt bra och drog 0.71 på bensin de 3 milen jag åkte hem.

    Kompletterar med lite bilder på min sid samt data från felkodeläsaren.

    bild 1.jpg
    bild 2.jpg
    bild 3.jpg

    Lambda värdet var vid start mellan +500 och -500 typ och låg sedan stabilt på 0 efter den körts varm, är det normalt?


    Har googlat lite nu på kvällen och det kan även vara läkage i avgassystemet men det är hyffsat nytt, ca 3 år gammalt från turbon.
    Ett annat alternativ är att det kan vara läckande vakumslangar, vilket jag såg att några var riktigt jäkla slitna och förklarar säkert mitt låga laddtryck på ca 0.65 bar på steg 1 nordic.

    Har ni några alternativ vad det kan vara? Är som sagt rätt grön när det kommer till bilar så uppskattar alla tips!

    Mvh
    Senast redigerat av vectorkarl den 2017-08-09 klockan 06:09.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Som RZ skriver. Kolla backventilen bakom toppkåpan. Ska bara gå att blåsa i pilens riktning. Se till så att alla dessa små slangar verkar sitta korrekt till "trädet" på torpedväggen. Även den från avlasningsventilen (dumpventilen).
    Om du har möjlighet så rekommenderar jag att testa en annan TK (Original!)
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Kolla facebook gruppen "SAAB köp o sälj" finns ett par TK'er där. Har du otur tog lambda sonden stryk av pirat TK.
    Finns ingen anledning att köpa pirat TK. Begagnade, oftast nyare version än vad som sitter orginal i en 02:a för samma eller bättre pris än pirat.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av TijY Visa inlägg
    Kolla facebook gruppen "SAAB köp o sälj" finns ett par TK'er där. Har du otur tog lambda sonden stryk av pirat TK.
    Finns ingen anledning att köpa pirat TK. Begagnade, oftast nyare version än vad som sitter orginal i en 02:a för samma eller bättre pris än pirat.

    Bytte förra veckan min TK. Den gamla (v3.7B) tillverkad 05/36, mot en från skroten, (v3.7E) tillverkad 14/50. 900 riksdaler.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Som RZ skriver. Kolla backventilen bakom toppkåpan. Ska bara gå att blåsa i pilens riktning. Se till så att alla dessa små slangar verkar sitta korrekt till "trädet" på torpedväggen. Även den från avlasningsventilen (dumpventilen).
    Om du har möjlighet så rekommenderar jag att testa en annan TK (Original!)
    Okej ska kika på det!
    Böt förövrigt tillbaka till original kassettbanden igår samtidigt som jag gjorde allt annat så verkar inte vara den.

    Men backventilen borde väl inte ge mig den felkoden på lambda sonden eller?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Hej vectorkal,
    Jag tycks ha samma bil som du, 9-5 2002,2,3t. Även jag har liknande problem. Har dock aldrig kört på etanol. Min motorlampa tändes och efter att jag köpte en odb-2 läsare så fick jag felkoderna P0134 samt P1110. Jag provade igår med att släcka felkoderna för att se om dom kom tillbaka. idag när jag körde gick bilen ryckigt, fick även tillbaka felkod P0134. Har dock inte råkat ut för att bilen "dött" för mig. Köpte ny vakuum slang i morse då jag trodde att detta kunde vara anledningen till P1110 men har ännu inte hunnit byta.

    Läste någonstans att P0134 kunde bero på dålig kontakt till ecun för lambdan, och att man skulle kunna bekräfta det genom att dra säkring 17. Tycker dock inte att bilen skulle gå ryckigt om det var lambdan.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Vectordavid

    P1110 är med stor sannolikhet vakuumslangarna mellan MV på torpedväggen (3st) och insug & AV

    Kika på denna FAQ: Byta vakuumslangar

    P0134 är främre lambdasonden, kolla kablagen med smöj INTE kontakterna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Vectordavid

    P1110 är med stor sannolikhet vakuumslangarna mellan MV på torpedväggen (3st) och insug & AV

    Kika på denna FAQ: Byta vakuumslangar

    P0134 är främre lambdasonden, kolla kablagen med smöj INTE kontakterna
    Hej HeRmAN, tack för tipset. Skulle ett fel vid lambdasonden göra att bilen går ryckigt?

    Tack

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Börja med slangarna för är en murken brukar fler vara det och den till BTR är kritisk.
    Felsökning ett fel åt gången.
    Nolla koderna efter slangbytet och notera vad som återkommer.

    Förresten P1110 kan även vara defekt AV så om slangbytet inte hjälper är nästa steg att testa annan AV. (lagade ju nyss ett sånt fel på mina föräldrars bil)

    /via Tapatalk
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-09 klockan 22:16.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vectordavid Visa inlägg
    Hej vectorkal,
    Jag tycks ha samma bil som du, 9-5 2002,2,3t. Även jag har liknande problem. Har dock aldrig kört på etanol. Min motorlampa tändes och efter att jag köpte en odb-2 läsare så fick jag felkoderna P0134 samt P1110. Jag provade igår med att släcka felkoderna för att se om dom kom tillbaka. idag när jag körde gick bilen ryckigt, fick även tillbaka felkod P0134. Har dock inte råkat ut för att bilen "dött" för mig. Köpte ny vakuum slang i morse då jag trodde att detta kunde vara anledningen till P1110 men har ännu inte hunnit byta.

    Läste någonstans att P0134 kunde bero på dålig kontakt till ecun för lambdan, och att man skulle kunna bekräfta det genom att dra säkring 17. Tycker dock inte att bilen skulle gå ryckigt om det var lambdan.
    Tjabba! skönt att hitta någon med samma bil!

    Min bil går inte längre ryckigt efter jag gjorde min "större" service på den, men att jag fortfarande har felkod på lambdan trots att den är bytt och det är störande..

    Har också beställt nya vakumslangar eftersom jag såg att mina var på sista versen så ska byta dem så fort jag får dem och se om det hjälper. Provade även att kolla säkringen för lambdasonden men det var inge fel på den.
    Om det inte hjälper med vakumslangar så måste nog problemet ligga efter kontakten in i databoxen (eller vart knytet tar vägen)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Tjabba! skönt att hitta någon med samma bil!

    Min bil går inte längre ryckigt efter jag gjorde min "större" service på den, men att jag fortfarande har felkod på lambdan trots att den är bytt och det är störande..

    Har också beställt nya vakumslangar eftersom jag såg att mina var på sista versen så ska byta dem så fort jag får dem och se om det hjälper. Provade även att kolla säkringen för lambdasonden men det var inge fel på den.
    Om det inte hjälper med vakumslangar så måste nog problemet ligga efter kontakten in i databoxen (eller vart knytet tar vägen)
    Dum fråga, men var sitter främre lambdasonden? Har försökt att googla mig fram, men hittar inget. Skulle någon kunna bifoga en bild med en pil eller liknande?
    Tack på förhand

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du lyft på huven? Svår att missa, 2an är dock lite skymd

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vectordavid Visa inlägg
    Dum fråga, men var sitter främre lambdasonden? Har försökt att googla mig fram, men hittar inget. Skulle någon kunna bifoga en bild med en pil eller liknande?
    Tack på förhand
    Sitter ca 2dm till höger om turbon strax innan downpipet går ned, ska vara väl synligt om det inte är någon som moddat.

    https://thesaabguy.files.wordpress.com/2010/07/025.jpg

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -02 går orent, felkod P0300 samt P0134
    Av Papster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 21:55
  2. Felkod P0134 OG9-3 T7
    Av DeFlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-08, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •