Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fjärrkontrollen lade av men bilen går att starta, NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Färjestaden
    Inlägg
    9

    Fjärrkontrollen lade av men bilen går att starta, NG9-3 -04

    Hej på er! I går kväll blev jag strandsatt inne i stan när fjärrkontrollen till min Saab NG 9-3 -04 Vector cab 2,0t inte fungerade. Det hände inget när jag tryckte på någon av knapparna. För något år sedan bytte jag höljena på nycklarna men lämnade aldrig in nyckelämnet för att göra en kopia av originalnycklen (dumt nog). Gick någon km till Maxi som var öppet som tur var och köpte nya batterier till fjärren, men det var inte det som var felet. I dag åkte vi in med den gamla nyckeln och låste upp bilen (och satte igång larmet). Sedan var det inga problem att starta bilen med min vanliga nyckel. Väl hemma så provade jag med reservnyckeln/fjärren, men den är helt död även den. Jag tror inte felet sitter i nycklarna utan i mottagaren i bilen, men var sitter den? Har googlat lite men hittar bara problem med tändningslåset och Det har jag inga problem med, kunde ju köra hem bilen i dag. Någon som har råkat ut för detta?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Hej!

    Jag skulle börja med att testa att "resetta" bilen. Alltså att lyfta någon av batteripolerna och låta den ligga av i 30 sekunder innan du sätter dit den igen.

    De tidigare årsmodellerna av nya modellen 9-3 har en hel del "spöken" vad gällande elen. Ibland (ofta) räcker det med att nollställa på ovan sätt för att det ska börja funka igen. Så jag skulle börja där.

    Notera att bilen kan kännas annorlunda de första kilometrarna efter "reset". Det tar en stund för den att adaptera om och under den tiden så kan du uppleva skillnad i t ex gaspådrag, tomgångsvarv och sådana saker mot för hur det brukar vara.
    Du kan också behöva ställa in t ex klockan på stereon och klämskydd för fönster osv om du har komfortlåsning på bilen.
    Senast redigerat av Kongo den 2017-07-26 klockan 14:26.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Färjestaden
    Inlägg
    9
    Det var min nästa åtgärd att testa. Ska kolla när jag kommer hem.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av LongIsland Visa inlägg
    - Sedan var det inga problem att starta bilen med min vanliga nyckel.
    Når det byttes batteri utenfor bilen, når denne er låst, må døren åpnes med "mekanisk" nøkkel med den følge at alarmen løses ut (slik du har gjort). Så må nøkkelen (som fikk byttet batteri) settes i tenningslåset og vris om. Alarmen skal deaktiveres og fjernkontroll/mottaker er da (først) synkronisert.

    Var "min vanliga nyckel" den opprinnelige nøkkelen eller er det den du skiftet batteriet til?

    Mottakerantennen til fjernkontrollen sitter i tenningslåset, Ignition Switch Module (ISM).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Färjestaden
    Inlägg
    9
    "Min vanliga nyckel" är den som jag använt dagligen. Den nyckeln som i går slutade att fungera. Den nyckeln som jag bytt batteri i. Den nyckeln som jag använde för att köra hem bilen i morse efter att ha låst upp den med min gamla "riktiga nyckel" utan kretskort.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Färjestaden
    Inlägg
    9
    Så! Det räckte med att ta bort batterikabeln en stund. Nu funkar nyckeln som den ska!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag känner inte igen det problemet men ng9-3 är ökänd för att ge väldigt många mystiska elfel när bilbatteriet inte är i toppskick. Stödladda gärna med en CTEK laddare så håller batteriet längre. Extra viktigt på bilar som står stilla längre tider eller körs mycket korta sträckor.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Färjestaden
    Inlägg
    9
    Bilbatteriet är nytt, eller det är knappt ett år. Det som satt i innan var originalbatteriet! Det kam man inte klaga på! Höll i 12 år! Har varit ute och provkört någon mil nu. Först klickade det inte i rattlåset, men efter bilturen så funkar även det.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Bra att det löste sig!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. lade bilen i mitträcket på E-4. skrotningsvärde?
    Av totte_norrköping i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 00:12
  2. [LÖST] Bilen vägrade starta 9000 B204
    Av Danneh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:42
  3. Starta bilen vid vinterförvaring
    Av Tobbe 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 11:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •