Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Byta TTiD "downpipe"

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Byta TTiD "downpipe"

    På min TTiD downpipe har flätan börjat gå sönder i framkant & det ser även ut som det är lite läckage där. Har köpt en Ferrita SA185701, som jag sedan något år har haft stående i garaget. http://www.ferrita.com/sv/personbil/...-9-3-ii-19-tid

    Tänkte ge mig på detta idag. Men muttrarna till flänsen vid DPF:ens främre fäste är ju helt sönderrostade. Samt att det är 3st, där 1st är överst & 2st är underst.

    Hur brukar man gå tillväga för att få loss dessa muttrar & pinnskruvar som sitter i flänsen? Värma loss? Såga av? Eller någon annan metod?
    Går det att göra på plats, eller måste man vinkla ner främre delen av DPF?

    Någon som har erfarenhet av detta & gjort detta eller motsvarande tidigare?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    I brist på värme eller induktion så har jag lossat flera sådana muttrar med huggmejsel och hammare. Brukar släppa efter lite massage och då kan man skruva loss dom med en mindre hylsa eller mha en svetsång. Gängan brukar vara frisk där muttrarna suttit.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Men det innebär att ta ner DPF på bänken? Lär vara svårt på plats med bilen på pallbockar?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nu blev jag lite osäker men vill minnas att jag gjort just detta på plats under bilen. Utan att plocka ner DPF.

    Släpper det fint framåt? För skarven mot bakre halvsats på DPF brukar ju släppa utan konstigheter. Och då tar det inte så lång tid att ta ner DPF.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Framåt mot Turbofläns & fästet under motorn släpper lätt & fint utan problem.

    Bakåt från DPF vet jag inte hur det släpper.

    Det sitter kablar & slangar kopplat till DPF. Är dessa kopplingar trixiga att få loss?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Fick efter en helt del möda ner DPF & främre rör. Fick ta vinkelslip för att få bort muttrarna. Pinskruvarna som sitter kvar i flänsen är riktigt tunga att få bort. Den första gick hyffsat med värme & svetstång. Den andra var svår som attan. Även om den lossnade så gick det knappt att skruva igenom. Skuren gänga? Den tredje vill inte rubba sig...

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sådär, nu är även tredje pinskruven ur. Detta efter några timmar "man against metal" för att övertyga pinskruvarna. Jäklar vad den sista satt. Mycket värme krävdes ihop med svetstång & jag som e muskellös kontorsråtta har nu bra värk i händer & armar.
    Nu behöver jag nya pinskruvar med mutter för att få ihop detta. Eller ska man sätta vanliga skruv? Eller ska man borra upp hålen & sätta genomgående med mutter?

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat, Fredrik!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nu har jag borrat 3st 10mm hål i den hårda metallflänsen på partikelfiltret. Klart för återmontage.

    Ferrita flänsen har 12mm hål & levererades med 10mm genomgående 6-kants skruv & mutter.

    Detta gör en framtida demontering & montering mest troligt betydligt enklare.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Nu har jag borrat 3st 10mm hål i den hårda metallflänsen på partikelfiltret. Klart för återmontage.

    Ferrita flänsen har 12mm hål & levererades med 10mm genomgående 6-kants skruv & mutter.

    Detta gör en framtida demontering & montering mest troligt betydligt enklare.
    Tyvärr brukar Ferrita skicka med elförzinkade skruvar, vilket inte är särskilt korrosionståligt. Jag rekommenderar att ersätta dessa med syrafasta skruvar/muttrar, samt använda någon lämplig gängpasta vid montering.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Tyvärr brukar Ferrita skicka med elförzinkade skruvar, vilket inte är särskilt korrosionståligt. Jag rekommenderar att ersätta dessa med syrafasta skruvar/muttrar, samt använda någon lämplig gängpasta vid montering.
    Japp, det stämmer. Förstår inte att de snålar på monteringsmaterialet när det skall vara ett kvalitetsfabrikat. Tyvärr blev det så att jag monterade dessa, ihop med aluminiumpasta på gängorna. Hade inget annat att tillgå. Men oavsett så antar jag att det kommer vara enklare att dela på nästa gång med 6-kants genomgående, än det var nu med pinnskruvar. Tror inte jag ger mig på att ta ner & byta. Alldeles för krångligt.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sådär, nu e rör helvetet på plats. Men jäklar vad det kunde strula för mig. Först monterade jag upp DPF, men då gick det inte att skruva på det främre röret. Ner med partikelfiltret igen & montera på det främre röret ihop med DPF & sedan försöka lira detta på plats ensam liggandes på marken under bilen. Det gick tillslut. Men då hade jag lyckats trycka in en av distansringarna jag har till det bakre lite grövre avgassystemet, efter DPF, in i det bakre avgassystemet. Så då fick jag montera ner delar av det också. Inte helt enkelt när det suttit på plats några år. Men Hirsch rören gick tillslut att dela & jag hittade distansringen. Men mycket vilja och idérikedom så gick det & nu sitter det där. Hoppas bara att jag inte missat något & att det fungerar. Har inte orkat ta ner bilen på marken. Men attans vad det känns i kroppen att ligga på en wellpapp direkt på asfalt. Nu skall jag dusch & inta något käk för att återfå energi. Blir inte mer bilskruvande idag.

    8 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Yogamatta är ett tips


  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Tyvärr brukar Ferrita skicka med elförzinkade skruvar, vilket inte är särskilt korrosionståligt.
    Jag ringde faktiskt till Ray Metallfabrik (Simons) och frågade varför dom monterat elförzinkad bult och mutter på ett rostfritt bandklammer. Enligt dom så var anledningen till detta, att en rostfri bult skär för lätt vid en ev. senare demontering.

    Det kan ju ligga någonting i detta påstående om man monterar bulten torr - men vem gör det?

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har idag bytt TTiD framrör med flex på min andra ng9-3 SS TTiD -2011 (pendelbil), som jag köpte i januari. Det blev ett Ferrita rör här också. Ett jäkla mickel. Kabeln till tempgivaren tar en bra stund att tråckla loss, med alla buntband på omöjliga ställen. Två av pinnskruvarna släppte hyffsat lätt & en gick av jäms med flänsen. Så borra...

    Denna gången så hade jag köpt hem A4 rostfria M8 & lade alu.pasta i gängorna.

    Hur som så gick det att få allt på plats & det lirar. Känns i kroppen när man bara har garageinfart med domkraft & pallbockar, samt är ensam att göra det.


    Är livslängden för dessa TTiD flexdelar bara runt 10.000mil? För vi har behövt byta runt 10k mil på alla tre TTiD vi har i familjen. Hoppas Ferritas håller längre.

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Går det inte bara svetsa dit ett nytt flexrör?

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jodå, det går såklart. Men då behöver man ha en svets. Det har inte jag. Så jag bytte hela röret till "Lyx" varianten, ett snyggt rostfritt från Ferrita. Men förhoppning om bättre livslängd.

    På denna bil jag bytte röret på idag så har en tidigare ägare fått flexen bytt med svetsarbete, 2015-11 vid 6200mil. Nu ca 4000mil senare så behövde det bytas igen. Hmmm….

    Kanske skulle det fungera med en flex som har muffar, som man kan klamma fast med avgasklammer.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är livslängden för dessa TTiD flexdelar bara runt 10.000mil? För vi har behövt byta runt 10k mil på alla tre TTiD vi har i familjen. Hoppas Ferritas håller längre.
    Då bör gissningsvis min vara bytad efter 24k mil?

  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Du har inte möjlighet att mäta diameter Fredrik?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-08-01, 00:52
  2. [LÖST] Måste man byta programvara med 3" downpipe på OG9-5 B235R
    Av kingback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-04, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •