Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Skrammel i stereon 9-3 2008

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Skrammel i stereon 9-3 2008

    Stör mig på ett litet lätt skrammel i stereon på bilen. Trycker man med ett finger på stereons front, precis under volymvredet blir det tyst. Haft samma problem på både de 9-3 ng jag haft. Jag vet att jag är överkänslig men fan så irriterande, någon som haft samma problem? Antar att det är något inuti stereon som låter. Funderar på en Pioneer dubbeldin istället..
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Känner inte igen det (har också bytt till Pioneer dubbeldin men av andra orsaker).

    Du skulle ju iofs kunna testa att ta loss stereon och se om det är den som skramlar (genom att ruska lite på den) eller om det är infästningen till stereon som skramlar. Minns jag inte helt fel så ligger stereon på två plastklackar nertill och är bara skruvad i överkant. Jag kan tänka mig att det kan gnissla/rassla när plast ligger mot plast och glider mot varandra i och med klackarna.

    Du kommer åt stereon genom att ta bort luftutblåset ovanför. Något gammalt avdankat kreditkort (eller brytverktyg av plast) rekommenderas för att jobba vägen runt utblåset. Finns även små spärrar på tre ställen vill jag minnas inne i luftutblåset, du kan se dom om du tittar noggrant. Pilla på dessa med en smal mejsel samtidigt som du jobbar vägen runt med brytverktyget så får du loss det. Kan sitta som f*n men det går om man är envis. Sen är det två torx i överkant på stereon som håller fast allt om jag inte minns galet.

    Lycka till!

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skrammel NG9-3 -07 B284
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •