Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Problem med klimatanläggningen 9-5:a 02-a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Question Problem med klimatanläggningen 9-5:a 02-a

    Hej,
    Min klimatanläggning i 9-5an har fått spel på förarsidan. Efter ca 1 minut då jag startat bilen sätter klimatanläggningen igång att ge ut maximal värme i alla uttag på förarsidan. Det spelar ingen roll hur man sätter temperaturen. Man kan ställa den på under 20 grader och 30 grader. Den ger ändå maximal värme i utblåsen och värmen är verkligen maximal så man nästar bränner sig då man känner vid luftutblåsen. Vad är problemet och hur kan man åtgärda detta ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS IngemarN


    Vad visar SID för utetemperatur?
    Och har du kalibrerat ACC (Håll inne AUTO + OFF samtidigt några sekunder när bilen är igång)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Ger den normal temperatur på passagerarsidan?
    /Johan

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Har du gjort en felsökning på ACC'n. Kopierat från Speedparts ang spjällaxel:

    Kalibrera ACC systemet genom att trycka AUTO och OFF samtidigt.
    På ACC panelens display kommer antalet felkoder visas på vänster sida och höger display visar felkoden

    Felkod 6,7 och 8 är vänster spjäll.
    6 Kortslutning eller avbrott i stegmotor
    7 Spjäll fastnat
    8 Spjäll axel av

    Felkod 9,10 och 11 är för höger spjäll
    9 Kortslutning eller avbrott i stegmotor
    10 Spjäll fastnat
    11 Spjäll axel av

    Du kan även få felkod 21 som är associerad till recirkulationsspjället

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ja, på denna sida funkar det.

  6. #6
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Jag har ett liknande problem. När tempmätaren visar 30 grader och solen skiner, bilen rullar i Spanien, fungerar ac:n perfekt och den är nyservad. Men vid 26-27 grader och lättare molnighet pumpar den ut värme vid jämna mellanrum och bara vid förarena sida.
    Ska prova att kallibrera enligt beskrivning ovan men undrar om någon annan har samma problem?

    Är en 9-5 2.0t Biopower Sportcombi från 2005, svart till färgen vilket inte var så kul innan verkstan lagade läckage i somras.

  7. #7
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Har nu kalibrerat som föreslaget, en nolla och inga felmeddelanden och höll in knapparna ca 10 sekunder, och följande skedde på provtur/handling: Beställd temp 20 grader, 27 grader utomhus på mätaren i displayen. Efter fem minuter kommer det värme på mig som förare inget för passagerare eller baksäte. Ändrade då till 22 grader men värme igen, ändrade till 18 och då kom ingen värme men då körde jag bara fem minuter sedan var jag hemma med frysvaror som ville in i frysen. Har ni något förslag på vad jag kan göra?

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Är den riktiga värmen ute 27° som displayen visar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Ja, så varmt har vi. Tempmägaren i bilen visar alltid rätt.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och ger kalibreringen (Auto+>OFF) "0"?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Stämmer, enbart en nolla i vänstra kanten.

  12. #12
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Ska förtydliga mig, den växlar alltså mellan värme och kyla. Efter ca fem minuter ger den värme i en minut ungefär sedan kommer kylan tillbaka och så går det väl en fem minuter så blir det värme en minut och så fortsätter det, väldigt irriterande och varmt.

    Sedan har jag ett annat problem som jag tagit upp tidigare och trodde var löst men icke. Vid måttlig acceleration ger bilen ett sjungande lite vinande ljud runt 3.000 varv på tvåan och trean, fyrans växel vid 85 km/h och femman vid 105 ungefär. Trycker jag ner pedalen eller släpper den försvinner ljudet, ljust den vibrationen är det som framkallar ljudet. När jag kontaktade min svenska verkstad trodde de att det kunde vara kompressorn till a/c:n som var tom eller defekt och kan ge sådant ljud, och den här kontakten gjorde jag innan a/c:n servades och fylldes på i somras. Men ljudet fortsatte. Verkar som något sitter löst och ger resonans, ljudet kommer underifrån och jag tror det är på höger sidan mot mitten. Någon som känner igen det?

    Där jag bor finns det inga "gör det själv" hallar så jag har ingen möjlighet att hissa upp bilen och kolla. Ska jag försöka palla upp den med tegelsten och domkraft är det bra om jag vet var jag ska leta först så alla vettiga tips mottages tacksamt.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Eftersom felet med acc:n bara visar sig på förarsidan så rekommenderar jag att du kontrollerar blandarspjäll samt stegmotor på den sidan.

    Vinande ljud endast vid lätt belastning, då kan du utesluta väldigt mycket.
    Jag skulle lägga fokus på vakumslangar/turbo och annat som har med hur luften ska in till motorn.
    Hur långt har bilen gått och drar den olja?

  14. #14
    Sugmotor NiklasWs avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Nacka Stockholm
    Inlägg
    32
    Tack för svar. Hur hittar jag spjällen och stegmotorn enklast?

    Bilen har gått 21.200 mil och är välskött. Får hälla på en liter olja på drygt 1.000 mil ungefär.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nej, det är samma obetydliga värme på både passagerer- och förarsidan/Ingemar

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Vi har problem med år* SAAB 9-5 2,0T bensin 02:a kylvätskan som inte cirkulerar som den skall. Fylla på 1 liter vatten i expantionsbehållaren för kylvätskan. Körde sedan 2,5 mil och kontrollera. Mångden i behållaren var samma men vattnet fortfarande kallt och därmed inte cirkulerat. Övriga grövre gummislangar till kylare och motor var riktigt varma men värmesystemet inne i bilen gav ingen värme. Temperaturmätaren visar normalt värde med visaren på kl. 9.

    Vad kan problemet vara. Har för mig att då man varit ute och kört med bilen så blir alltid kylarvattnet i expantionsbehållaren varmt så det t.o.m måste man öppna locket för kylvätskan mycket försiktigt så kylvattnet är regält varmt och kan t.o.m pysa över så man skall vara försiktig då man öppnat påfyllninglocket vilket också texten på locket varnar för.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Jag kan ha fel men finns det inte någon typ av ventil som kan haverera på Saabarna? Sitter vid torpedväggen? Någon som vet mer om detta? Låter som Ingemarsproblem ligger i att varma vattnet inte cirkulerar in i kupen?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har bytt termstaten och nu fukar det igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har ny fråga gällande montering av stegmotorn på vänster sida:
    Har tagit av stegmotorn på L (left) vänster sida under ratten pga att motoraxeln krypit ut så att mässingsaxeln för spjället till värmen inte rör sig. Efter att jag slagit in axeln tillbaka i rätt läge skulle jag montera tillbaka spjällmotorn men verka hopplöst att få mässningaxeln till tillräckligt långt in i gula plasthållaren som sitter på vita plaststaget som reglerar spjället. Jag har satt den spårade mässingaxeln med spåret på det håll som alla nämnt att detta skall sitta men ändå går det inte att föra in mässingsaxeln tillräckligt långt i gula plashållaren så att man kan skruva fast spjällmotorn på sin plats med de två skruvarna som håller denna på plats. Vad gör jag för fel ?
    Tacksam för råd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag fann felet och felkoden var 08 enligt följande men nu har jag problem att montera tillbaka stegmotorn:
    Har tagit av stegmotorn på L (left) vänster sida under ratten pga att motoraxeln krypit ut så att mässingsaxeln för spjället till värmen inte rör sig. Efter att jag slagit in axeln tillbaka i rätt läge skulle jag montera tillbaka spjällmotorn men verka hopplöst att få mässningaxeln till tillräckligt långt in i gula plasthållaren som sitter på vita plaststaget som reglerar spjället. Jag har satt den spårade mässingaxeln med spåret på det håll som alla nämnt att detta skall sitta men ändå går det inte att föra in mässingsaxeln tillräckligt långt i gula plashållaren så att man kan skruva fast spjällmotorn på sin plats med de två skruvarna som håller denna på plats. Vad gör jag för fel ?
    Tacksam för råd.

Liknande ämnen

  1. Klimatanläggningen bli inte kall
    Av AEracing i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 01:34
  2. plasten mellan klimatanläggningen och stereon
    Av Mr-wsr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 20:28
  3. Felkod på klimatanläggningen i 9-5 2,3t -99
    Av justera i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 18:02
  4. Problem med klimatanläggningen! [LÖST!]
    Av durzt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •