Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: EGR-ventil, 9-3 TTID

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    EGR-ventil, 9-3 TTID

    Hej,

    För en tid sedan lämnade jag in min 9-3 TTID, årsmodell 2010 och som har gått ca 13000 mil för byte av insugningspackning till motorn. När de återmonterade alla delar råkade de ha sönder returledningen till dieseln, vilket de upptäckte först vid en provkörning. Strax därefter går bilen i felsäkert läge och de upptäcker att EGR-ventilen behöver bytas. De var väldigt bestämda med att det inte fanns något samband mellan den trasiga returledningen och igensotning av ventilen. Jag är ingen expert, men det låter märkligt att felet uppstår just då. Om det blir ett förändrat returtryck borde väl även framledningstrycket påverkas, och därmed även reglerparametrarna? Nåväl, de bytte EGR-ventilen, jag hämtade bilen och drog kontokortet så plasten yrde och åkte därifrån. För ett par dagar sedan stack jag ned huvudet och upptäcker att ventilen inte ser ny ut, det är fullt med damm som övriga delar i motorrummet förutom där de har fingrat på ventilen.
    Går det att tolka tillverkningsnumret för att få fram när den är tillverkad? Ventilen har följande nummer: 17882 K5T70997 6729

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    38
    Låter skumt, när du kollar i motorutrymmet sitter väl egr en på höger sida ihop med den svarta plastkåpan som är till kylningen i framkant. Borde ganska enkelt se om den är ny eller ej. Vad jag vet så kan man inte se med dessa nummer när den är tillverkad, men rätta mig om jag har fel.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Många detaljer har ju ingjutet i godset (plast, aluminium, stål eller vad det nu kan vara) en cirkel med 12 fält och en siffra i mitten, siffran är tillverkningsår och antal prickar i fälten motsvarar vilken månad delen är gjuten/tillverkad.

    Sen är det bra och veta att saker ibland kan ligga lääääänge på lager innan du väl köper delen.

    https://www.maptunparts.se/motordela...tid-ttid4.html

    Något åt det hållet borde den ju se ut om den nu är helt ny.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Den del som syns mest från ovansidan, utan att skruva loss ventilen, är själva elektronikdelen som är gjord i plast. Denna uppfattar jag som inte alls ny, men vill gärna ha bevis/sakliga argument innan jag tar kontakt med verkstaden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för tipset! Då kanske jag behöver skruva loss ventilen för att få fram uppgifterna. Ångrar att jag inte begärde att få den gamla delen med mig hem.

  5. #5
    Hej. Fick samma problem igår. Felkod P0404. JAg tänkte demontera EGR ventilen men hittar den inte. ( Antar att det inte ser likadant ut på TTID som på tid? HAr någon en bild som visar var den sitter. Har kollat Youtube men bara byte på tid som ligger där.

    Jag ha tittat uppe till höger sett framifrån men klarar inte av och avgöra vad som är vad.

    Mvh Frikk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Om du ställer dig vid sidan av motorn och kikar ned mellan kupén och motorn så ser du den. Kolla på länken som som joH900 publicerade för jämförelse av utseende.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    9-3 TiD har en annan EGR-ventil. Sitter här:


    egr2.jpg

    Och från andra sidan:

    2013070510608ar_-top-turbodiesel-motor-z19dth-opel-astra-h-2006-19-cdti-110kw-104000km_b5.jpg
    Senast redigerat av Hyvens den 2017-07-26 klockan 12:49.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Men det ser inte så ut på min bil. Det där är ju på TID?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hade varit fint med en bild av TTID med. Räknar med att det är fler som kommer få användning av det här vad det lider.

Liknande ämnen

  1. Egr ventil 9-3 2009 TTID 180hk
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-02-08, 16:26
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Blå Ventil!
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 11:50
  4. Vad är en EGR ventil?
    Av stage _one i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 16:16
  5. Pop off ventil!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •