Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mysko AC problem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72

    Mysko AC problem NG9-3

    Hej alla vänner

    på min 9-3 NG års 2010 så har jag skumt AC problem

    Historien började med att AC slutade fungera för ca 2 månader sedan , läcksökte och konstaterade att kondensorn hade läckt.

    Ny kondensor och torrfilter monterades . Vacumpumpningen indikerade inte någon vacumförlust så ny kylmeden (680g) och kompressorolja fylldes

    vid uppstart av motorn så kyler den fint , efter ca 5 till 10 min i drift så kommer det ingen kyla i bilen

    kopplar in manometerställ och konstaterar att trycket (gasen) inte har lägt ut på lågsidan har jag 70 psi och 130 psi på högsidan när kompressorn är avstängd

    drar jag igång kompressorn så har jag 35 psi på låg och 230 psi på hög


    och felet kvarstår att ibland så kyler den och ibland inte ,, (oftast så kyler den då man startar bilen och lägger av senare )

    i och med att felet kvarstår så köpte jag en beg kompressor på skroten och monterade in den och gjorde om vacumpumpning och fyllde med gas . men trots en annan kompressor så har jag exakt samma fel ( visst den andra kompressorn är inte ny) så då har jag funderat på vad som kan orsaka detta beteende

    1) gas finns och inga läckage ( 100 % säker)

    2) tryckvakten reglerar stort och stopp av kompressorn och fläkt , ifall jag trycker igång AC så klickar magnetblocket igång kompressorn och är igång hela tiden tills det jag trycker AC off , så när AC är igång så stoppar inte tryckvakten kompressorn från att gå även ifall det inte kommer kyla
    så då utesluter jag denna som felkälla


    3) expnasionsventilen , ifall jag förstår rätt ifall den är trasig så hindrar den Hög sidan att nå förångaren , stämmer det ( är lite osäker på hur den funkar men den är helt mekanisk

    potentiell felkälla

    4) att beg kompressor som har samma fel som min gamla kompressor

    vad tror ni

    taksam för tips

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    Du är säker på att kompressorn går hela tiden? Så inte relät släpper.

    Känner du även på rören till från kompressorn att kylan försvinner eller är det enbart i kupé som temperaturen stiger?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Hej

    att kompressorn går hela tiden har jag bara konstaterat via att den yttre delen på kompressorn ( koppling kan det heta) snurrar ihop med remskivan , slår jag av kompressorn så snurrar inte den yttre delen (koppling) men bara remskivan ,

    då även ifall kopplingen snurrar ihop med remskivan så får jag ibland ingen kyla alls och ibland kyler den ett tag och sedan avtar ,

    Dom gångerna den kyler så har jag även känt på rören, då är dom kalla

    mvh

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 471
    Min AC i og9-3 blev sämre och sämre för några år sedan. Celer konstaterade först läckage vid siktglaset på torkfiltret. Torkfiltret byttes, det läcktestades och fylldes. Jag fick från början information om att det kunde vara fler fel och att det inte gick att få svar på hur många fel det var föränn det sista var fixat.

    Det såg ut som att allt fungerade och vi åkte på semester. Varmt som f-n var det. Efter kanske 20 minuter så slutade det kyla. 60 mil senare var jag tillbaka hos Celer. Direkt när jag beskrivit att det alltid kylde direkt efter start och lade av efter 10-20 minuter så kom svaret – det är kompressorn som är kass. Han hade helt rätt. Det blev en ny kompressor och har därefter fungerat perfekt.

    När kylan börjar krångla så ska man stänga av kompressorn för är det läck kommer man att knäcka kompressorn om felet inte repareras omgående.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 949
    Hur länge vacuumpumpa ni? Det är inte så att det fryser i nåt av AC rören?

  6. #6
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Din beskrivning låter liknande som min bil. --->http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1449989
    Min verkar dock nu ha hoppat igång efter 100 semestermil. AC varje gång mil efter mil.
    Ska felsöka mer när jag är hemma igen.
    Senast redigerat av axelsson den 2017-07-27 klockan 21:39.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Liknande ämnen

  1. Mysko fel på AC. 9-5 Aero -00.
    Av Djupevikarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 20:28
  2. Mysko fel med min bagagelucka.
    Av mlscrew i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 21:00
  3. Mysko bil??
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •