Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Konstigt jordfel, Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -

    Konstigt jordfel, Saab 9000

    Hej!

    Jag har ett konstigt fel på en av mina bilar. Då och då slocknar helt plötsligt temp- och bränslemätaren, EDU:n och AC:n. Sen kan de vara döda ett tag eller gå igång ganska snabbt igen. Tidigare ägaren sa att det är ett jordfel men han vet inte vilken jord. Någon här som kanske har någon idé om detta? Jag ser inga mönster alls utan det verkar vara helt slumpmässigt.

    Bilen är en Saab 9000 2.0t Classic 1998.

    /Felix

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag skulle börjat undersöka kablarna till säkrinngshållaren. Både plus och minus.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Glapp i anslutningarna till mätartavlan?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Jag skulle börjat undersöka kablarna till säkrinngshållaren. Både plus och minus.
    Menar du säkringshållaren som sitter i handsfacket?

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Glapp i anslutningarna till mätartavlan?
    Ska plocka bort mätarhuset och undersöka det.

    Tack för era svar!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Menar du säkringshållaren som sitter i handsfacket?
    Den jag menar. De saker du nämnde borde ligga under olika säkringar så för mig låter det troligt att felet kan vara där i en kabel som är har dålig kontakt eller att de alla delar samma jordpunkt eventuellt är dålig. För visst menade du ACC-panelen och inte att ACn slutade fungera? AC-n är styrd av yttertempgivaren så det är naturligt att den skulle sluta kyla om EDU slutar fungera. Menade du inte ACC-panelen så är Montecarlssons tips mer troligt än glapp i säkringshållaren.
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-07-25 klockan 22:52.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    ABS blinkar inte till?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    ACC och EDU är jordade i G8, men det är också större delen av instrumentbrädan, så det är osannolikt att felet sitter där.

    Däremot matas ACC och EDU (som i sin tur driver både bränsle- och tempmätare) från säkring 17. Ditt fel ligger högst sannolikt där. Ingången till säkring 17:s hållare är vidarekopplad till säkring 16, så om du slår på innerbelysningen och den fungerar när EDU/ACC utgår så ligger inte felet på ingången till säkringen. Utgången från säkringen (gul 2,5mm2) går till en crimp ( J108 ) som ska sitta 18 cm från säkringshållaren där det delar sig till EDU (röd 0,75mm2) och ACC (röd 1,5mm2).

    Kanske dum fråga, men har du provat att byta säkring 17 och/eller känt om den sitter stadigt?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Den jag menar. De saker du nämnde borde ligga under olika säkringar så för mig låter det troligt att felet kan vara där i en kabel som är har dålig kontakt eller att de alla delar samma jordpunkt eventuellt är dålig. För visst menade du ACC-panelen och inte att ACn slutade fungera? AC-n är styrd av yttertempgivaren så det är naturligt att den skulle sluta kyla om EDU slutar fungera. Menade du inte ACC-panelen så är Montecarlssons tips mer troligt än glapp i säkringshållaren.
    Nej jag menar att själva AC:n slutar kyla. Den funkar perfekt men när detta fel inträffar så slutar AC:n att kyla, men det kommer luft och så från fläkten och det går att ändra inställningar på ACC-panelen. Då låter det nog som om det är något med mätarhuset.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    ABS blinkar inte till?
    Nej, inte under färd. När man slår på tändningen så tänds ju ABS snabbt, som det ska göra. Sen slocknar den och förblir så.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ACC och EDU är jordade i G8, men det är också större delen av instrumentbrädan, så det är osannolikt att felet sitter där.

    Däremot matas ACC och EDU (som i sin tur driver både bränsle- och tempmätare) från säkring 17. Ditt fel ligger högst sannolikt där. Ingången till säkring 17:s hållare är vidarekopplad till säkring 16, så om du slår på innerbelysningen och den fungerar när EDU/ACC utgår så ligger inte felet på ingången till säkringen. Utgången från säkringen (gul 2,5mm2) går till en crimp ( J108 ) som ska sitta 18 cm från säkringshållaren där det delar sig till EDU (röd 0,75mm2) och ACC (röd 1,5mm2).

    Kanske dum fråga, men har du provat att byta säkring 17 och/eller känt om den sitter stadigt?
    Nej det är ingen dum fråga, för säkringen har jag inte kollat. Ska kolla det imorgon då jag också ska byta motorolja på bilen.

    Stort tack för era svar!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Hej!
    Utan att säga emot, felsökning kan vara knivigt. I min 9000 -97 hade jag exakt samma fel till en början, blev snabbt värre tills bilen plötsligt tvärdog. Då hade jag redan konstaterat spänningsfall på säkring nr 13 ner till fladdrande 5-6 Volt. Efter att ha kontrollerat och klämt alla kabelskor med grön/vit kabel på plinten innanför handskfacket, utan att felet var avhjälpt, bara tillfälligt. Återstod: tändningslåskontakten! Urmontering och kontaktspray in i kontakten gjorde susen i avvaktan på ny kontakt jag beställt från Skruvat.se. Bytte till ny kontakt, då sprayandet troligen bara hjälper tillfälligt. Nu snart en månad sedan och allt fungerar klockrent!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Har även kollat efter felkoder med min nya Tech2, finns inga att radera!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jacob47 Visa inlägg
    Hej!
    Utan att säga emot, felsökning kan vara knivigt. I min 9000 -97 hade jag exakt samma fel till en början, blev snabbt värre tills bilen plötsligt tvärdog. Då hade jag redan konstaterat spänningsfall på säkring nr 13 ner till fladdrande 5-6 Volt. Efter att ha kontrollerat och klämt alla kabelskor med grön/vit kabel på plinten innanför handskfacket, utan att felet var avhjälpt, bara tillfälligt. Återstod: tändningslåskontakten! Urmontering och kontaktspray in i kontakten gjorde susen i avvaktan på ny kontakt jag beställt från Skruvat.se. Bytte till ny kontakt, då sprayandet troligen bara hjälper tillfälligt. Nu snart en månad sedan och allt fungerar klockrent!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
    Hur mätte du spänningsfallet på säkringen? Jag suger verkligen på bilel.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag använde en vanlig digital multimeter, mätte mellan säkring #13 + och jord. Schemat i Haynes visade sedan att säkring #13 via grön/vit kabel får ström direkt från tändningslåset!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Jordfel eller trasigt relä, Saab 9-5 -02?
    Av JimmpaKnight i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-01-28, 09:00
  2. Pronlem med rattknappar, saab 9-3 aero från 02. Jordfel?
    Av stranacrille89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 04:00
  3. Jordfel 9000 CS 2.3 -94?
    Av Micke.N i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 08:17
  4. 9000: Problem med stereo och ljusbrytaren - jordfel?
    Av johanbostrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •