Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Missljud / kla(o) nkar framvagn vid rattutslag fram och tillbaka

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Missljud / kla(o) nkar framvagn vid rattutslag fram och tillbaka

    Hej igen, då var det tyvärr återigen dags att ta hjälp av er expertis...

    9-5 aero 07 kombi

    Senaste två veckorna har jag vid varje start hört hur det "knäpper till" vid pedalen (låter därifrån) vid första rattutslaget då jag ska köra ut från parkeringen.

    Nu idag så blev det dock mer frekvent och nu alldeles nyss så provade jag att rätt snabbt röra ratten fram och tillbaka samtidigt som jag lyssnade utifrån. Då hördes det ett tydligt "klankande" någonstans i framvagnen. Detta gör att min teori om att det var en väldigt glapp rattaxelknut fallerar. (den är glapp också)

    Hur som, nu pallade jag upp bilen och ville se om det lät utan bilens vikt på, men icke. Det låter ingenting nu när bilen är på pallbockar.

    Något som har en aning om vad detta kan vara?

    Jag har bytt väldigt mycket i framvagnen senaste två åren så förhoppningsvis är det inte något av detta..

    Följande har bytts:

    Hela fjäderbenet (bilstein + maptun)
    Inre och yttre styrleder
    Krängningshämmarstag
    Bussningar i länkarmar och krängningshämmare
    Subframebussningar

    Tips och idéer uppskattas oerhört!

    Klipp på oljudet:
    https://youtu.be/JITSnHgDXQI
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har vi sökt och löst FAQer?
    FAQ: Fixa klickande/klonkande ratt Saab 9-5

    Fast det låter mycket Bytt lagringar?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Sett etnoys suveräna guide, tänkt fixa det också. Tror dock inte att detta är knuten som låter (den låter också men det gör den oavsett om bilen är upppalad eller ej).

    Japp, både fjäderbenslager och stödlager byttes till nya original i vintras.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det kan ju orsakas av olika saker. Men tydligen är det något som är glapp eller sitter löst. Möjligen en utsliten led.
    Först är det läge att kolla allt som har skruvats åt den senaste tiden. Har man missat att dra fast något ordentligt lossar det till slut...

    Typ: Hjulbultarna (kan förklara att det bara låter med belastning), alla bultar i det nybytta fjäderbenet, är spindeleden ok och sitter fast? kan styrleden vara slut/lös? osv...

    Eftersom ljudet hörs mest utifrån håller jag med dig om att rattstången inte är orsaken.

    Har du inget stetoskop kan man skaffa på tex Biltema. Sedan lägger du dig och lyssnar med det när en medhjälpare vrider ratten. När du vet vad som är felet lagar du felet. Alternativt kan man gissa eller chansa och byta "samma del som någon annan på forumet gjort" eller tom byta bil. Men som sagt felet måste hittas!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Dra åt bulten till klämman som håller ihop rattstången. Kan även vara så att splinesen behöver fettas in.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för hjälp!

    Kikade som hastigast om det var något som var uppenbart löst/ej åtdraget, tyckte mig inte se/känna något. Drog åt ett par bultar och efter att jag satt på däcken igen så har jag inte hört det höga missljudet igen som hörs på klippet. Däremot så är självklart glappet/ljudet från rattaxelknuten kvar. Vill dock inte hålla på och slita/provocera fram det tidigare ljudet allt för mycket så i den bästa av världar så var det kanske hjulen som inte satt perfekt, hårt som fan satt dom iaf efter att däckmonteringsgubben dragit åt dom utan momentnyckel... Om ljudet i klippet återkommer får jag använda mitt stetoskop som jag inhandlat nu, tack för tipset :-)

    Bulten till klämman är sedan tidigare redan (för hårt) dragen då firman som jag köpte bilen av för ett par år sedan måste gjort det, så det går inte att dra ihop den mera (enl de som gjorde hjulinställningen senast). Får prova att smörja splinesen men är rädd att det är mer glapp än i själva splinesen. Tittat efter en ny rattaxelknut men verkar bara finnas begagnade från skroten.

    En fråga, om man vill smörja knuten med det bästa möjliga fettet (inte biltema då kanske(?) som går att få tag i (gärna i butik), vad ska man satsa på då? Har försökt leta efter konkreta förslag men tycker mig inte hitta något. Jag har sedan tidigare en tub marinfett, skulle detta vara lämpligt? Borde väl krävas något riktigt tjockt fett om det är så att det glappar?
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Såg nått klipp på Youtube där man använde drivknutsfett från Biltema med gott resultat. Annars har Wurth garanterat rätt grejer för ändamålet.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det räcker att det har kommit lite grus emellan någonstans så att hjulet glappade vid belastning men att handkraft inte kände det. Att det var för hårt åtdraget behöver inte betyda att det inte var felet. Bra att du fixade det!

    Tror inte Biltemas fett är dåligt, möjligen billigt, men det skall man inte vara säker på utan att kolla. Dock har jag en känsla av att Biltemas kopparfett och aluminium fett är kletigare än drivknutsfettet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Missljud vid styrning, rattutslag. Vector 9-5 -02
    Av tosi0400 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •