Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oregelbundet "dunkande" från momentomv./automat eller ELSD-systemet NG9-3 XWD

  1. #1

    Oregelbundet "dunkande" från momentomv./automat eller ELSD-systemet NG9-3 XWD

    Hejsan forumet!

    Bilen är en 9-3 '09 med V6, automat och fyrhjulsdrift. drygt 13000 mil och med Maptun-trim. Ska självklart fråga även dem då de förra året i samband med trimningen fick byta vätskor i automat, bakaxel samt elsd-systemet. Jag får inga felkoder vare sig med eSID2 eller Maptuns maptunerX. Felet yttrar sig i att det vid gaspådrag, både lätt och lite hårdare, kommer dunkningar ungefär som att det vore luft i systemet nånstans, . Igår körde jag en "seriös" testrunda men måste köra lite mer. I jämn fart märks inget och jag tror, observera tror, att om jag bara gasar så pass lite att inte lockupen hoppar ur, så dunkar det inte.

    Märker att när man har kört bilen riktigt varm så verkar det som att man "gasar" bort problemet. Därför som jag spekulerar lite i om det kan vara bara aningen för lite vätska i nåt av systemen? Alltså att när den är tillräckligt varm så har vätskan expanderat så pass att ingen luft sugs med och att det är precis på gränsen så att säga. Körde omkring lite igår och passade på att tvätta bilen. Efteråt så var dunkningarna där (även från start med kall bil) men åkte då ett "varv" på motorvägen och efter ett tag är det borta hur man än gasar, lätt, medel eller hårt. Givetvis lättar jag på gasen om/när det börjar dunka.

    När jag gjorde 12000-servicen hos Mats Riesel så bytte även de automatvätska. Både de och Maptun gör ju bara partiella byten men jag har iaf på kort tid fått 2 partiella byten m.a.o. Hursomhelst, kan det ligga nåt i att det nånstans är luft i systemet, automat eller fyrhjulsdriften? Jag hinner dock inte höra ifall motorn går upp i varv eller så. Läser eSID/maptunern "alla" felkoder? Eller måste man ändå kolla med en såndäringa Tech2? Problemet har kommit smygande men jag märker inga läckage på parkeringsplatsen eller att det skulle vara oljigt under bilen men jag har inte varit under och kollat än. När man kör med Maptunerns monitoring-funktion så ser man en massa parametrar i realtid varav jag förstår de flesta som helt naturliga. Har inte sett några misständningar eller dylikt som kan förklara dunkningarna.

    Nån i Stockholm med omnejd som är nyfiken och vill låna ut ett öra eller två innan jag måste vidare till Riesel eller Maptun? Har jag glömt nån info så säg bara till.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Dunkar det baktill så är det sannolikt fördelningslådan (diffen), det testar du enklast genom att stå stilla och med fullt rattutslag köra i cirklar. Hugger den så är det olje- och filterbyte eller utbyte av alltihop som gäller.

    Drivaxlar är ju ett annat problem som kan komma krypande, särskilt om du sänkt bilen.
    Eller kardan/mellanaxel (men det visar sig väl som vibrationer i vissa hastigheter, ej dunkande).

    Oljan i automatlådan kan du kolla själv. Varmkör bilen först.
    WIS säger att man ska lägga i D i 15 sek, sedan R i 15 sek och slutligen P i 15 sek, därefter kolla nivån, antagligen för att bygga tryck.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dunkar det baktill så är det sannolikt fördelningslådan (diffen), det testar du enklast genom att stå stilla och med fullt rattutslag köra i cirklar. Hugger den så är det olje- och filterbyte eller utbyte av alltihop som gäller.

    Drivaxlar är ju ett annat problem som kan komma krypande, särskilt om du sänkt bilen.
    Eller kardan/mellanaxel (men det visar sig väl som vibrationer i vissa hastigheter, ej dunkande).

    Oljan i automatlådan kan du kolla själv. Varmkör bilen först.
    WIS säger att man ska lägga i D i 15 sek, sedan R i 15 sek och slutligen P i 15 sek, därefter kolla nivån, antagligen för att bygga tryck.
    Hejsan God-dricka! Ledsen för sent svar och tack för tipsen! Jag är tyvärr dålig på att gå in här och har lite personliga problem i övrigt också som har sabbat en del av sensommar/höst. Men men....nu var jag tvungen att börja ta tag i detta inför vintern. Det är ju då det är roligt med fyrhjulandet.

    Ganska snart efter att jag hade startat tråden så var problemet som bortblåst under flera veckor men kom tillbaka igen. För ett par veckor sen så tändes även "XWD behöver service" vid några tillfällen. Då var det ju en klar ledtråd och idag kan jag rapportera att Mats Riesel här i Sthlm har fått fram kod/koder som säger att en magnetventil nånstans i Haldexsystemet inte riktigt vill vara med längre. Så jag lämnar in till dem lite senare i oktober och återkommer om felet då är borta vilket jag såklart hoppas för det är en dyr rackare. Nypris närmare 6000 inkl moms. Får se om det blir beg eller ny. Beror lite på vad det kostar att byta samt hur stor skillnad det blir på priset. Vad jag tyckte var bra var att det kom några dunkningar när mekanikern körde in i hallen och han märkte det också tydligt.

    Låter dessutom väldigt rimligt tycker jag, att det är nån form av ventil såsom felet yttrar sig.

    Jag återkommer här med slutresultatet om några veckor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Saabeltand: Hur gick det med problemet, är det löst?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  5. #5
    Hej Whiskeycola & Niklas!

    Får be om ursäkt att jag inte svarat er och i tråden. Mod fick syn på ett par osvarade trådar och bad mig fixa så nu gör jag det

    Som jag skriver ovan så var det en magnetventil i systemet som inte lirade som den skulle. De tog isär det och enligt Mats Riesel så var det fullt med olja där det inte ska vara det. Så det skulle behövas tas isär helt och hållet och dit med nya packningar. Så förutom den dyra ventilen så tillkom en packningssats som också den kostade skjortan plus arbetet. Så istället för att spara några tusen och ha en lagad enhet så fick Mats och kompani sätta dit en helt ny för runt 25 K har jag för mig. Maptun tror jag tog 23 plus frakt. Så arbetet på det, 3000.

    En fråga som uppkommer nu är....hur stor är sannolikheten att det är bilprovningen som har förstört den? Såg i nån annan tråd precis i dagarna att fler har haft problem med att man ibland (oftast?) själv måste veta och säga till om att den här Saaben med det här Haldexsystemet inte får köras på deras bromsrullar. I mitt fall var det rena turen att jag redan på första besiktning hade en kille som visste alternativt kollade sina listor och han sa att de hade just register över såna här som inte får köras på rullarna. Kan mycket väl tänka mig att det kan bli knas men åandrasidan, vad är det som händer?

    Är det för att det är rullarna som driver hjulen och inte bilen själv och att magneten och packningar får jobba som tusan? För jag kan ju stå på is med båda framhjulen samtidigt precis som på rullarna.

    Får själv påminna bilprovningen (vilken som helst, ingen specifik) i stort sett varje gång om att den inte får köras på rullarna.



    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dunkar det baktill så är det sannolikt fördelningslådan (diffen), det testar du enklast genom att stå stilla och med fullt rattutslag köra i cirklar. Hugger den så är det olje- och filterbyte eller utbyte av alltihop som gäller.

    Drivaxlar är ju ett annat problem som kan komma krypande, särskilt om du sänkt bilen.
    Eller kardan/mellanaxel (men det visar sig väl som vibrationer i vissa hastigheter, ej dunkande).

    Oljan i automatlådan kan du kolla själv. Varmkör bilen först.
    WIS säger att man ska lägga i D i 15 sek, sedan R i 15 sek och slutligen P i 15 sek, därefter kolla nivån, antagligen för att bygga tryck.
    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Saabeltand: Hur gick det med problemet, är det löst?

Liknande ämnen

  1. eLSD eller ej på NG9-3 XWD?
    Av slipztream i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:43
  2. eLSD eller inte.
    Av MysCarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 08:05
  3. Skrammel från en 9-5 Aero motor (oregelbundet oljud)
    Av Aero-Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •