Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Glykolfråga OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Glykolfråga OG9-5

    Är det någon av biltemas alternativ som duger?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Absolut men för att få ett korrekt svar bör du nämna vilken bil det gäller. Olika krav för olika bilar.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    OG9-5 -02?
    Näe då är det inte lämpligt speciellt när DEX-COOL är billig

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    9-5 Aero-03

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Orio men du kan knalla in hos "Saab" så bör de ha den.



    Notera att om din bil inte har den röda/orange så skall systemet sköljas och det skadar ju inte heller med kylar rengöring om allt inte är nytt och fräscht.



    Edit: Lite läsvärt
    Fråga om glykol 9-5 -02

    Vilken Kylarvätska till 9-5 2,3t 1998?

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-22 klockan 14:50.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Instämmer med föregående talare (i plural). Orginal (dex-cool) är såpass billig hos närmsta saab-ÅF att det blir mest bökigt att välja något annat. Då slipper du oroa dig för oönskade korrosionseffekter och behöver heller inte tveka över vilken sort du ska fylla på med den dag det behövs.

  7. #7
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!


    https://www.google.se/search?q=dex+c...hrome&ie=UTF-8

    Man kanske inte ska dra för stora lass på detta men men.
    9-3 SS 1,8t -04

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg


    https://www.google.se/search?q=dex+c...hrome&ie=UTF-8

    Man kanske inte ska dra för stora lass på detta men men.
    Så där blir det då man kör runt med för låg kylarvätskenivå. Kylarvätskan skyddar kylsystemet från korrosion så länge kylarvätskan är i kontakt med väggarna men när nivån bli för låg så börjar det korrodera ovan vätskenivån.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    https://www.youtube.com/watch?vbX4CuE8auY

    https://www.google.se/search?q=dex+c...hrome&ie=UTF-8

    Man kanske inte ska dra för stora lass på detta men men.

    Jag snubblade också över det där när jag planerade kylarvätskepåfyllning. Men det verkar inte vara någon epidemi, utan bara några enstaka exemplar med oklar skötselhistorik. M.a.o. svårt att koppla dessa enstaka skador till dex-coolen, det kan likaväl ligga något annat bakom. Framförallt är det oklart vad som skulle vara ett bättre alternativ.

  10. #10
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag snubblade också över det där när jag planerade kylarvätskepåfyllning. Men det verkar inte vara någon epidemi, utan bara några enstaka exemplar med oklar skötselhistorik. M.a.o. svårt att koppla dessa enstaka skador till dex-coolen, det kan likaväl ligga något annat bakom. Framförallt är det oklart vad som skulle vara ett bättre alternativ.
    Tja GM betalade ut upptill 150 miljoner dollar i ersättning till drabbade ägare i USA verkar det som, så det känns som det är lite mer än några enstaka exemplar eller jag missar något?
    http://www.reuters.com/article/gm-se...35011520080327

    Edit: Problemet var som jag förstått det ett problem mellan dex-cool & packningsmaterialet i topp samt insugspackning, mao. verkar det som packningarna löstes upp eller något sådant, jag kan iofs. fått det om bakfoten jag brukar det nämligen.
    Senast redigerat av skruvis den 2017-07-23 klockan 00:07.
    9-3 SS 1,8t -04

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Tja GM betalade ut upptill 150 miljoner dollar i ersättning till drabbade ägare i USA verkar det som, så det känns som det är lite mer än några enstaka exemplar eller jag missar något?
    http://www.reuters.com/article/gm-se...35011520080327

    Edit: Problemet var som jag förstått det ett problem mellan dex-cool & packningsmaterialet i topp samt insugspackning, mao. verkar det som packningarna löstes upp eller något sådant, jag kan iofs. fått det om bakfoten jag brukar det nämligen.
    Problemet uppkommer, som jag skrev tidigare, när man kör längre sträckor med låg kylarvätskenivå. GM har en TSB angående detta problem.

    High value motorerna hade därtill problem med defekta kylarlock och insugstätningar vilket inte fungerar ihop med OAT-kylarvätskor, vilket orsakar den låga kylarvätskenivån.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    High value motorerna hade därtill problem med defekta kylarlock och insugstätningar vilket inte fungerar ihop med OAT-kylarvätskor, vilket orsakar den låga kylarvätskenivån.
    Tror du att det är orsak till att Dex-cool introducerades året efter B2x4-motorerna slutade säljas (2000), dvs. att det är just topplockspackningen i B2x4-motorerna som inte tål Dex-cool?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wibbe60 Visa inlägg
    Är det någon av biltemas alternativ som duger?
    Biltema har ingen glykol som klarar Saabs specar. Det är också en hel del andra bilar som de inte har glykol som passar till. Om du har en sådan bil så får du helt enkelt handla någon annanstans. Till äldre Saabar har Granngården rätt glykol (G48, http://www.granngarden.se/Agrol/Kyla...uper/p/1149966). Från en annan tråd, referande en glykol från Mekonomen:

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, den är definitvt inte samma. Som du ser står det G40 på den, detta medans Saabs ska vara G34 (http://www.glysantin.de/fileadmin/Fi...ovals_A4_e.pdf):


    Edit: Som du ser, det finns 6-7 distinkt olika varianter, vilket betyder att en normal bensinmack, eller biltema, INTE har glykol som passar alla bilar. Dvs, att åka till bensinmacken för att de alltid har någon glykol som passar är generellt fel (eftersom de typiskt brukar ha 2-3st), och därmed kan man förutsätta att åtminstone en del kommer att bli rekommenderade fel glykol där.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-07-23 klockan 10:55. Anledning: Fixat bildlänk
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Biltema har ingen glykol som klarar Saabs specar. Det är också en hel del andra bilar som de inte har glykol som passar till. Om du har en sådan bil så får du helt enkelt handla någon annanstans. Till äldre Saabar har Granngården rätt glykol (G48, http://www.granngarden.se/Agrol/Kyla...uper/p/1149966). Från en annan tråd, referande en glykol från Mekonomen:
    Vad är skillnaden mellan biltemas longlife samt Agrols med tanke på att den största ingrediensen som är 1,2-etandiol har samma cas-nr?
    9-3 SS 1,8t -04

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    En ren blandning mellan vatten och glykol blir direkt aggressiv mot många metaller, så därför måste man ha något tillsatts-system för att systemet inte äts upp innifrån. Att tillsatserna förbrukas är också skälet till att man måste byta glykol regelbundet. Inte alla tillsatssystem skyddar heller alla metaller, dvs. valet är inte okritiskt.

    Alla tillsatssystem har nackdelar i form av att de i sig är aggressiva mot några andra material, framför allt drabbar detta packningar och slangar. Beroende på vilka typer av packningar och slangar man vill använda så väljer man ett visst system, och sedan designar man sitt kylsystem med detta tillsatssystem i åtanke med material som fungerar med detta tillsatssytem.

    Det är alltså mindre frågan om "bättre" än att glykolen passar. Dvs, för att svara på frågan, Biltemas och den nämnda glykolen från Agrol passar till olika motorer.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-07-23 klockan 10:58. Anledning: otydlig syftning fixad
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tror du att det är orsak till att Dex-cool introducerades året efter B2x4-motorerna slutade säljas (2000), dvs. att det är just topplockspackningen i B2x4-motorerna som inte tål Dex-cool?
    Nej, Saabs blågröna innehåller även den 2-EHA.

  17. #17
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    En ren blandning mellan vatten och glykol blir direkt aggressiv mot många metaller, så därför måste man ha något tillsatts-system för att systemet inte äts upp innifrån. Att tillsatserna förbrukas är också skälet till att man måste byta glykol regelbundet. Inte alla tillsatssystem skyddar heller alla metaller, dvs. valet är inte okritiskt.

    Alla tillsatssystem har nackdelar i form av att de i sig är aggressiva mot några andra material, framför allt drabbar detta packningar och slangar. Beroende på vilka typer av packningar och slangar man vill använda så väljer man ett visst system, och sedan designar man sitt kylsystem med detta tillsatssystem i åtanke med material som fungerar med detta tillsatssytem.

    Det är alltså mindre frågan om "bättre" än att glykolen passar. Dvs, för att svara på frågan, Biltemas och den nämnda glykolen från Agrol passar till olika motorer.
    Eftersom den största ingrediensen i dessa 2 glykoler är identiska så är det alltså biltemas innehåll av 1-3% Kalium-2-etylhexanoat som avgör att den inte fungerar i en SAAB motor? Sen kan man undra varför AGROL innehåller Bitrex hmm kanske är för att man inte ska skåla med den i glädjeruset över att ha köpt "rätt" glykol?..

    Nåja jag har kört med etylenglykol (tror jag det var) i motorcykeln sedan 2002 eller 2003, 900:an -98 hade polypropylen glykol i sig dom 6-7 åren jag hade den samt 6000 milen jag körde med den (körde även med biltemas 5w-50 olja i den vilket medförde att den gick tystare & tystare i motorn allt eftersom åren gick) & den jag har nu har etylenglykol i sig utan bitrex.
    Senast redigerat av skruvis den 2017-07-23 klockan 12:15.
    9-3 SS 1,8t -04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Tillsatssystemen är mycket mer komplicerade än så, de flesta tillsatserna står inte i säkerhetsbladet. Det har heller inget med etylenglykol eller polypropylenglykol, den största skillnaderna mellan dessa är att etylenglykolen är giftigare och polypropylenglykolen kyler sämre (och används inte så ofta numera). Båda behöver tillsatssystem.

    För att sammanfatta, rätt glykol för tillämpningen ökar livslängden på kylsystemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •