Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Något att se upp med på långmilare 9-5 BP -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Något att se upp med på långmilare 9-5 BP -06

    Hej på er alla glada.
    Har en fråga om motorn på en -06 2,0 biopower som har gått 34K.
    Är det något man ska passa sig för med dessa motorer?
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Beror på hur den har skötts... Vad finns det för dokumentation på servicar och annat?
    Turbon är inte den mest robusta skapelsen men har troligtvis bytts iaf en gång. Kedjor kan vara på upphällningen men behöver inte vara det.
    Fungerar den vita backventilen som den skall?
    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Antar att det handlar om hurvida man törs köpa en bil/motor med 34kmil

    Dokumenterad servicehistorik? 1500mil max på oljebyten.
    Mäta kamkedjesträckaren!
    Lyssna!
    Kompprov!
    Om backventilen funkar nu är såklart en bra fråga men det viktiga är att vevhusventilationen funkat alla mil och inte bara de första och sista.
    från -04 fick de bättre vevhusventilation så dessa motorer bör vara i bättre skick.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Beror på hur den har skötts... Vad finns det för dokumentation på servicar och annat?
    Turbon är inte den mest robusta skapelsen men har troligtvis bytts iaf en gång. Kedjor kan vara på upphällningen men behöver inte vara det.
    Fungerar den vita backventilen som den skall?
    /Johan
    Nja jag vet inte så mycket om bilen. Killen som äger den vill byta den mot min bil. Dock så kör jag inte saab just nu med har gjort detta i flera år tidigare.
    Men jag är inte sugen på att bygga en motor för min ekonomi räcket inte till för det. Men den var betydligt billigare i skatt än min typ 2100 mindre.
    // kim..
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Att köpa en bil som gått 34k mil är ett lotteri, oavsett fabrikat.

    Det enda som skulle få mig att köpa den är om det finns en riktigt finservicehistorik att luta sig emot.

    Men rent allmänt i den prisklassen är det bättre att hålla sig till den bil man har där man har koll på skavankerna än att köpa ytterligare en som garanterat har ett antal mer eller mindre allvarliga skavanker.

    2000 i skillnad i skatt äter du ju lätt upp på ett verkstadsbesök.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Bespara dig besvären och välj något tryggare. Är väl som att svära i Kyrkan men Saaben är ju faktiskt ganska dålig redan vid 15.000 mil om man inte bytt ut halva bilen. Skulle hellre valt en lågmilad Volvo S80 med bra historia här snackar vi trygg bil för småpengar

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Bespara dig besvären och välj något tryggare. Är väl som att svära i Kyrkan men Saaben är ju faktiskt ganska dålig redan vid 15.000 mil om man inte bytt ut halva bilen. Skulle hellre valt en lågmilad Volvo S80 med bra historia här snackar vi trygg bil för småpengar
    Det beror ju på vad man betalar för sin bil och vad man är ute efter. Vill man ha en vridmomentstark bil med Saabkänsla så finns det bara ett märke. 50 000 kr typ och man blir ju lite sur om bilen fallerar efter en vecka även om det är en Saab. 12 000, 7 000 eller som min senaste 9-5 3 000 kr och man blir inte sur för det hör liksom till med en gammal bil med många mil och typ 14 tidigare ägare att den felar lite. Jag köpte en begagnad bil för 100 000 kr för många år sedan som fick repareras för 70 000 kr efter ett halvår där Folksam betalde hälften och jag den andra halvan. Det var en Toyota och växellåda, koppling och hydraulpump byttes.

    Har aldrig någonsin behövt reparera en Saab med prislapp upp till 12 000 kr för de pengarna som Toyotan krävde. Mina gamla Saabar felar visserligen ibland men det är ju inga stora, komplicerade eller kostsamma reparationer alls enligt mitt sätt att se på saken. Men jag fixar ju allting själv och enbart reservdelarna kostar.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Bespara dig besvären och välj något tryggare. Är väl som att svära i Kyrkan men Saaben är ju faktiskt ganska dålig redan vid 15.000 mil om man inte bytt ut halva bilen. Skulle hellre valt en lågmilad Volvo S80 med bra historia här snackar vi trygg bil för småpengar
    Jag köpte en 9-5 långmilare förra året, gått ca 30K. Skulle ha bilen till att pendla med 10 mil om dagen. Så ville inte köpa något dyrare som gått mindre, med tanke på att lägga mil på en sådan bil skulle medföra värdeminskning.
    Nu såhär, 10 månader efter, och 3000-4000 mil så har bilen gått helt problemfritt. Har inte haft ett enda bekymmer vad gällande tillförlitligheten på den bilen. Den bara går och gå. Servar var 1000e mil med.

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Bespara dig besvären och välj något tryggare. Är väl som att svära i Kyrkan men Saaben är ju faktiskt ganska dålig redan vid 15.000 mil om man inte bytt ut halva bilen. Skulle hellre valt en lågmilad Volvo S80 med bra historia här snackar vi trygg bil för småpengar
    Det där stämmer mycket dåligt med bilprovningens statistik på 9-5. Tvärtom hör og9-5 till de allra bästa bilarna ur kvalitétsynpunkt, men det finns måndagsex.

    (Nedan gäller generellt alla begagnade bilar.)

    Sedan är det klart att alla bilar kräver service, och har man vanskött bilen så kan godtycklig bil vara skrot vid 15000 mil. T.ex. om man slarvar med oljebyten, kylarvätskebyten och bromsvätskebyten, samt struntar i felindikeringslampor. Alla bilar har dessutom svaga punkter som behöver hållas efter, vilket i og9-5:s fall framför allt är vevhusventilationen.

    Man ska också komma ihåg att när man letar begagnad bil så sade någon "9 av 10 begagnade bilar är skrot", vilket mest syftar på att en majoritet av bilar som finns på begagnatmarknaden är dåliga eftersom de bra oftast försvinner snabbt. Dvs, de bilar som bjuds ut är sällan representativa för hur felbenägen bilmodellen är. Och de flesta begagnade bilar i de lägre prisklasserna har uppdämt servicebehov, av den enkla anledningen att det sällan lönar sig att serva innan försäljning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där stämmer mycket dåligt med bilprovningens statistik på 9-5. Tvärtom hör og9-5 till de allra bästa bilarna ur kvalitétsynpunkt, men det finns måndagsex.
    Med tre og9-5 som jag besiktigar så verkar det stämma. Sen beror det på hur besiktningsmannen är. Är han nitisk så går han och kollar efter slitna och kärvande bussningar i bakvagnen vilket hände en gång men bara anmärkning på en av fyra som jag bytte. De andra tre ser inte alls friska ut. Men inte tänker jag byta dem förrän jag får en tvåa på besiktningen. Men de flesta kollar inte bussningarna i bakvagnen. Kanske för att det kräver lite trixande med höjning/sänkning och användandet av en kofot typ för att kolla. Det är mest bromsrör, framvagnen och dess bärarmar som kollas extra. En av mina 9-5 har tre år i rad fått "Bra att veta" på rost i båda bärarmarna fram. Jag har två nya bärarmar liggande men har inte plockat dem ur sina förpackningar än. Något som förvånar mig är att jag aldrig någonsin fått någon anmärkning på slitna spindelleder eller styrleder på dessa 16, 17 och 18 år gamla bilar.

    Jag är ju själv oerhört positiv när jag stiger ur bilen och tar besiktningsmannen i handen och säger typ: slå inte sönder min käre Saab! Nä jag ska försöka låta bli säger han då och skrattar. Det betyder säkert mycket detta med hur man är där i besikningshallen. De är inte mer än människor menar jag och att kunna skratta på jobbet är ju aldrig fel.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Kan bara hålla med dig
    Har kört tusenkronorssaabar som bruks länge, har man lite delar och fixarkänsla går det att åka billigt och bra!
    I mitt fall sitter premiumkänslan i 9000 värdet
    Pajar det så kan man fixa eller demontera och tjäna på delarna eller spara till nästa bil
    Har ofta en reservdelsbil stående, glädjer mig och kompisarna.😊


    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Det beror ju på vad man betalar för sin bil och vad man är ute efter. Vill man ha en vridmomentstark bil med Saabkänsla så finns det bara ett märke. 50 000 kr typ och man blir ju lite sur om bilen fallerar efter en vecka även om det är en Saab. 12 000, 7 000 eller som min senaste 9-5 3 000 kr och man blir inte sur för det hör liksom till med en gammal bil med många mil och typ 14 tidigare ägare att den felar lite. Jag köpte en begagnad bil för 100 000 kr för många år sedan som fick repareras för 70 000 kr efter ett halvår där Folksam betalde hälften och jag den andra halvan. Det var en Toyota och växellåda, koppling och hydraulpump byttes.

    Har aldrig någonsin behövt reparera en Saab med prislapp upp till 12 000 kr för de pengarna som Toyotan krävde. Mina gamla Saabar felar visserligen ibland men det är ju inga stora, komplicerade eller kostsamma reparationer alls enligt mitt sätt att se på saken. Men jag fixar ju allting själv och enbart reservdelarna kostar.

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Saab 9-5 är en av de billigaste bilar du kan äga med den moderna komforten som finns i bilar med några år på nacken. Delarna på skroten är i princip gratis, original delar finns både i Sverige och utomlands.

    Personer i Saab gruppen skänker nästan bort delar.
    Det finns delar hela tiden och det finns mycket!

    Prova äga en Mercedes eller BMW där snackar vi priser på delar!
    Volvo är bara en överdriven Svensson bil som är dyr begagnad

    Konkursen med Saab gör att bilarna pressas långt ner på marknaden, och du kan få en riktigt bra bil billigt. Det finns inget värde i en Saab, bara att myterna hänger kvar att Saab är skit pga av konkursen.

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Bytte nyligen bakre subframebussningar på en 08 som gått 17000 mil. Dom var totalt sopslut, gick att pilla ut dom med fingret mer eller mindre. Blev som en ny bil med fräscha bussningar.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag gjorde en tattar lösning, jag orkade inte fixa press och lossa subframen. Mina var med sopslut. Det dunkande varje gång jag skulle väg på 1:an. Jag sprutade i nån gummiliknande Polyuretan baserat lim, funkade klockrent. Tog 10 min.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Bytte nyligen bakre subframebussningar på en 08 som gått 17000 mil. Dom var totalt sopslut, gick att pilla ut dom med fingret mer eller mindre. Blev som en ny bil med fräscha bussningar.
    Satt du dit nya original eller powerflex/HD-bussningar?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Originalbussningar då det inte är min bil. Själv hade jag nog satt dit powerflex med tanke på hur dålig kvalitet det verkar vara på originalbussningarna. Man hade kunnat tro att bilen gått 40000 mil på gropiga grusvägar.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÃ…LD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Bespara dig besvären och välj något tryggare. Är väl som att svära i Kyrkan men Saaben är ju faktiskt ganska dålig redan vid 15.000 mil om man inte bytt ut halva bilen.
    Jag skulle inte kalla någon av mina 9-5'or dåliga, och samtliga ahr gått över 15k, visasa över det dubbla.

    Saker byts ju ut om man server bilarna, det gäller oavsett bil, en bil som inte får service risar ner sej.

    Skulle hellre valt en lågmilad Volvo S80 med bra historia här snackar vi trygg bil för småpengar
    Det låga priset kan iofs bero på att S80 är bland de tråkigaste bilarna man kan köra, skulle jag köra volvo skulle jag INTE köra S80 i alla fall.


    Jag kör ju en långmilad 9-5 Aero kombi, hur man än ser på det kan jag inte komma på NÅGON annan bil som ger mej en säker bekväm familjefraktare med vettig motorstyrka billigare, man kan förstås köpa en motsvarande prissatt BMW eller mercedes - och bli ruinerad på driften, eller en lexus - och bli ruinerad på inköpskostnaden.

    Sen hjälper det förstås till att jag haft flera 9-5 och "kan" bilen hyfsat, både när man ska köpa och när man ska laga..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag gjorde en tattar lösning, jag orkade inte fixa press och lossa subframen. Mina var med sopslut. Det dunkande varje gång jag skulle väg på 1:an. Jag sprutade i nån gummiliknande Polyuretan baserat lim, funkade klockrent. Tog 10 min.
    Sådana lösningar tycker jag om! Heja, heja!

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och köpte jag en bil som någon fixat på det viset skulle jag bli djupt olycklig om säljaren inte berättade det, tattarlagning är rätt benämning!!
    Sälj bilen till Bosse när det blir dags

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Många utanför Sverige gör egna bussningar.
    https://www.youtube.com/watch?v=2_0BYvTkZ0o

    Powerflex bussningar är Polyuretan.
    En provtur med min bil Herman och du märker ingen skillnad.
    Nackdelen är väl att man måste låta skiten torka i 12 timmar.
    Tattarlagning är korrekt.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Långresa med långmilare
    Av MAO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 14:49
  2. LÃ¥ngmilare och kamkedjan
    Av freed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 00:05
  3. LÃ¥ngmilare.
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 22:15
  4. LÃ¥ngmilare
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:42
  5. trimma långmilare?
    Av Johnson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •