Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjul utan TPMS-sensorer på bil med TPMS

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998

    Hjul utan TPMS-sensorer på bil med TPMS

    Hej,

    kan man utan problem montera hjul som saknar däcktrycksgivare på en bil med däcktrycksövervakning?

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    JA, fast den lär ju klaga på det. Men det går.

    Beroende på vilken bil det gäller (tillvägagångsättet) så måste man programmera bort det.

    Men det går utan problem att montera dom.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Ok tack. Tänkte om bilen blev så förbannad att den skulle krångla.

    Gäller en Passat -17

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    I en VW kan du nog stänga av TPMS i mediacenter systemet.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Ok är inte så bekant med sånt här så tänkte det var bäst att fråga expertisen.

    Tänkte "snåla" och köpa egna vinterhjul och inte ta dem från VW

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Bara för att du har tpms så måste du ju inte gå via vw.
    De flesta däckfirmorna har grejer att lösa detta, om det inte går att trycka på en knapp i bilen.

    Har inte hört att vw har tillverkat egna tpms-ventiler, så det borde bara sitta "vanliga" 433mhz-ventiler där. Inget problem för en däckverkstad.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Sitter det verkligen TPMS i alla däck?

    Har liknande system på min Cupra -13 utan kännare i däcken men där har jag en knapp att kalibrera mellan sätena, troligen något elektroniskt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det finns ett antal olika system i dagens bilar. Från det enklare som via ABS-kransen känner av om något av hjulen snurrar med högre hastighet (punka = mindre avstånd nav-vägbana)
    till system med sensorer som ger ifrån sig data "då och då" och som endast meddelar att "något" av däcken är tomt till de dyrare, som "frågar" varje sensor och som i displayen meddelar aktuellt däckstryck inklusive vilket däck det är.

    På den tiden jag höll på med TPMS fanns det funktioner för att stänga av systemet när man exvis använde vinterdäck som inte hade sensorer monterade. Nu finns det en ny EU-bestämmelse
    där man kräver TPMS (i någon form) på alla nya bilar. Om det går att stänga av idag, eller om det skall kunna gå att stänga av i morgon eller om sensorer krävs även på vinterhjul vet jag inte.

    Köper man en begbil kan det mycket väl finnas någon form av TPMS i den. Det gäller att läsa texten: "Däcktrycksövervakning" eller "Däcktrycksmonitorering".

    Bilar med aktivt TPMS känner man igen på att ventilerna har metallskaft, (och att sensorerna ofta kräver duktigt med motvikter.)

    Förutom däcktryck meddelar sensorerna också sådant som batterispänning, temperatur och hårdvaruadress. Algoritmer i systemet beräknar tryck vs temperatur och "vet" således om att om däcket blir varmt utan att trycket stiger att man har en pyspunka.

    Bilen jag har idag har mjukvaruövervakning, dvs den känner ABS-pulserna. Enkelt och verkar fungera bra.
    Alla tillverkare har denna funktionalitet i CAN-buss-systemet, men hos en del skitstövlar
    kallas detta för "tillval", och att aktivera det tar man betalt för.

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    "Däcktryckskntroll" är det enda som står i utrustningsbilagan till offerten

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Jag som har en Passat-17 vet inte ens om det sitter TPMS på den. Trodde det var ABS övervakning?

    Jag har vinterdäcken med original VW fälgar och flyttar inget emellan i alla fall. När man fyller luft ser det ut som vanligt. Gummifot/skaft och plasthuv.

    Stänga av går det (nog) att göra som meddelas ovan. Tror mig ha sett menyn.

    /F

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    Senast redigerat av Fral den 2017-07-20 klockan 21:30.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    JA, fast den lär ju klaga på det. Men det går.

    Beroende på vilken bil det gäller (tillvägagångsättet) så måste man programmera bort det.

    Men det går utan problem att montera dom.
    Fel, iaf då det gäller TPMS i SAAB 9-3. Kör med vinterhjul utan TPMS-ventiler och bilens dator säger ingenting explicit till föraren.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    På den tiden jag höll på med TPMS fanns det funktioner för att stänga av systemet när man exvis använde vinterdäck som inte hade sensorer monterade. Nu finns det en ny EU-bestämmelse
    där man kräver TPMS (i någon form) på alla nya bilar. Om det går att stänga av idag, eller om det skall kunna gå att stänga av i morgon eller om sensorer krävs även på vinterhjul vet jag inte.
    Dock har Sverige ett undantag från den regeln, så det behövs inte här, men eftersom alla bilar som säljs här är EU-anpassade (typ) så finns det ju på nästan alla ändå.

    Men det är alltså fullt tillåtet för generalagenten/tillverkaren/importören/verkstan/ägaren att koppla bort allt vad däcktrycksvarning heter från bilar i sverige.

    1 användare gillar detta inlägg

    aik

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Eftermontera TPMS NG9-3
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-08-21, 07:46
  2. Hur många TPMS/Däcktrycksgivare kommer bilen ihåg? NG9-3
    Av MysCarl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-01-08, 21:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •