Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mercury XR-10 svårstartad när den är varm (tvåtakts utombordare)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    676

    Mercury XR-10 svårstartad när den är varm (tvåtakts utombordare)

    Hej,

    Har udda fenomen på min utombordare Mercury XR-10 (tvåtaktare) från mitten av 90-talet. Startar som en klocka och går hur bra som helst på väg ut till fiskeplatsen. Men när jag sen skall starta den igen så är den väldigt svårstartad. Det känns som att den blir sur. Det enda sätt jag får igång den på är att koppla loss bränsletanken och sen dra en 20-30 ggr, sen koppla in bränslet och starta.

    Tacksam för tips om vad som kan vara galet!

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    För hög oljeblandning i bränslet? Låter annars som att du behöver justera förgasaren. Provat dra igång motorn med mindre gas?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    676
    Jag kör med 2% olja vilket jag hoppas är rätt (har ingen manual till den). Men det brukar väl vara standard?

    Förgasaren har jag inte rört, så det kanske är första felsökningspunkten. Det går inte att ändra gaspådraget under start (i neutral finns bara "tomgångsgas"). Tomgångsskruven står iofs på max, men den ger ganska liten faktisk effekt på tomgången

    Sen kommer frågan hur man justerar förgasaren... Antar att det är någorlunda självinstruerande när man öppnar motorn? Jag har noll koll som märks

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Vissa som blandar bränslet själv blandar 2% och sen en skvätt till för att vara säker och det slutar med ~5% oljeblandat en massa blårök Helt beroende på vad det är för förgasare men det brukar finnas ett par skruvar att justera. Något munstycke eller liknande kan även ha slitits med åren alternativt skit som orsakar problem. Jag är tyvärr ingen expert på förgasare. Gillar inte alls att öppna de då det är en massa småpryttlar som måste stoppas tillbaka på rätt plats. Har du tur kanske du kan googla och hitta ett svar på hur man justerar in din båtmotor?

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Mest troligt förgasaren som måste rengöras.
    Det vanligaste felet som många gör är att tanka BF95 och när det sedan står under vintern så blir förgasaren inte fin på insidan.
    Om tomgångskanalen i förgasaren är tät så brukar det bli så att man får skruva in tomgångsjusteringen så pass mycket att man då lyfter huvudnålen och det kan ge varmstartsproblem.
    Ett annat dilemma kan vara att flottörnålen inte lyckas hålla tätt och på så vis flödar motorn när du stänger av den.
    2 taktare kan också ge varmstartsproblem om vevaxeltätningarna börjar bli dåliga.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Är det en svart ratt som du vrider upp för att få mer tomgång? med den max så fick jag ganska hög tomgång. Drar du ut den så så ger du mer soppa till förgasaren. Det skulle man göra en 2-3 gången vid kallstart på min Mercury 15 från 1989 tror jag det var. På min var det växel i handtaget.

    Mercury brukar köra med att man skall justera blandningen med skruv inne och sedan x,x varv utåt.

    Förgasarrengöring är det första som gäller på en 2t. Använder man den varje år så brukar det inte behövas.

    /F

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Fral den 2017-07-19 klockan 18:04.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Är det en svart ratt som du vrider upp för att få mer tomgång? med den max så fick jag ganska hög tomgång. Drar du ut den så så ger du mer soppa till förgasaren. Det skulle man göra en 2-3 gången vid kallstart på min Mercury 15 från 1989 tror jag det var. På min var det växel i handtaget.

    Mercury brukar köra med att man skall justera blandningen med skruv inne och sedan x,x varv utåt.

    Förgasarrengöring är det första som gäller på en 2t. Använder man den varje år så brukar det inte behövas.

    /F
    Japp det är exakt en sådan svart ratt jag har för tomgångsjustering. Om man drar ut ratten så får man startchoke.
    Det spelar ingen roll hur jag vrider tomgångsjusteringen, jag har max tomgång oavsett... Så något är ju knas redan där.

    När jag försöker dra igång motorn ute på havet (varm) och den blir sur så flödar det bensin ut ur motorn (rätt i havet). Den där nålventilen så nämndes ovan känns ju som något jag borde titta på.

    Sen var det ju det där med bensinen.... Den är kanske inte den fräschaste som finns. I tanken just nu finns det en 50/50 mix av ny bensin och bensin från förra säsongen.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Känns som att det är tomgångsmunstycket som trasslar.

    Drar man ut ratten blir det prime. Man skall dra ett par gånger. Så en egentlig choke är det inte sa den kille som servade min om jag kommer ihåg rätt.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. 9-5 som är svårstartad när den är varm
    Av Juvakka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-08-27, 18:20
  2. Svårstartad varm 9-5
    Av Grumf_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 15:07
  3. 9000 2.3T -91 svårstartad varm
    Av Stoia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 10:06
  4. Svårstartad varm motor
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •