Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-3 biopower -08 sportluftfilter eller inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    9-3 biopower -08 sportluftfilter eller inte?

    Har en 9-3 2,0t 175 hk biopower.

    Vad säger panelen om sportluftfilter eller inte?

    Har monterat ett J/R insatsfilter. Funkar felfritt men med lite tydligare insugsljud, kanske på gott och ont att man hör lite mera "pysljud" från turbon.
    Vet att på vissa bilar är det skadligt för Lmm att köra med sportfilter (bla Volvos D5a)
    Lägger nästa vecka i Nordic steg 1 i bilen.

    Så vad säger ni skall jag behålla mitt sportfilter eller sätta tillbaka standard?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag kör pappersfilter i alla mina bilar, LMM är känslig på T7 bilar också.
    Jag skulle inte chansa, speciellt inte redan vid steg1

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Kör med insats sportfilter i min .men byter nog tillbaka till original vid nästa service. Va nämligen och fixade ny programvara i bilen hos Nordic då rekommenderar han att köra original filter för är ingen idé att köra på dessa sportfilter på effekter runt 300hk
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Okej så det är alltså känsligt även på dessa bilar :/

    T0bzter blev det stor skillnad på din bil hos Nordic? Har du också en 9-3 biopower?

    Frågan är när dom säger att det inte ger något på motorer under 300hk men kan det verkligen påverka negativt? Har ju kört på sportfilter i Scorpions V6a i snart tio år och även kört med det på många Volvo 850/S70 T5 och 2,5T..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    För luftmassmätaren så spelar det nog ingen roll, men sportluftfilter har betydligt sämre reningsgrad så motorn kommer att suga i sig mer smuts än med pappersfilter. Dessutom tenderar tryckfallet att öka ganska snabbt hos ett sportluftfilter om man inte rengör det ofta, då dem brukar ha rätt liten filterarea jämfört med papper.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    flödet i ett normalt pappersfilter räcker och blir över om det byts normalt. Det enda som blir markant bättre med "sportfilter" är plånböckerna hos de som säljer dem.

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Haha ja dom måste tjäna, inte ofta man gladeligen lägger 500kr och kör två mil sen hör sig för och bestämmer att byta tillbaks till original, slänger sportfiltret och känner sig lite redig hehe

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    För luftmassmätaren så spelar det nog ingen roll, men sportluftfilter har betydligt sämre reningsgrad så motorn kommer att suga i sig mer smuts än med pappersfilter. Dessutom tenderar tryckfallet att öka ganska snabbt hos ett sportluftfilter om man inte rengör det ofta, då dem brukar ha rätt liten filterarea jämfört med papper.
    Joho då. Oljan i ett sportfilter är inte jättetrevlig för lmm som måste rengöras och/eller bytas oftare. Kanske inte teoretiskt sett om man har perfekt mängd olja, men iaf i praktiken.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Joho då. Oljan i ett sportfilter är inte jättetrevlig för lmm som måste rengöras och/eller bytas oftare. Kanske inte teoretiskt sett om man har perfekt mängd olja, men iaf i praktiken.
    Nej, finns inget som tyder på det. Varken att oljan släpper från filtret i några betydande mängder eller att filterolja får mätaren att gå sönder.

    K&N lät testa 430 luftmassmätare som hävdades vara trasiga på grund av deras filter. Av dessa så visades 293 fungera korrekt, vilket visar att verkstäderna är ganska dåliga på att diagnosticera dessa problem korrekt (ingen överraskning där, vet själv om dem som drabbats av detta). Av de 137 st som faktiskt var trasiga så var ungefär en tredjedel elektronikfel som gjorde att sensorn inte gav något mätvärde alls. Ytterligare en vanlig felkälla var att det tätningssilikon som finns i mätaren läckt och hamnat på termistorerna, vilket orsakar att mätvärdet blir felaktigt. De mängder olja som kunde hittats på vissa sensorer var för lite för att dels testa ursprung (ex. filterolja eller motorolja), men också för att ha någon betydande påverkan på mätvärdena.

    Kort sagt, alla dessa luftmassmätare som havererar på grund av filterolja är teoretiska fantasier som vi inte ser i praktiken.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det är ju intressant men man får heller inte glömma att K&N är partiska.
    Finns testet tillgängligt vore det trevligt att läsa.

    En annan sak är ju att t.ex. K&N's filter kan rengöras och oljas in och oljar man med mer olja än vad de föreskriver så kanske det inte blir som de tänkt.
    Med ett pappersfilter slipper man den risken samt kladdet med att tvätta och olja in.
    Och då rena pappersfilter flödar tillräckligt så kan man ju ifrågasätta sportfiltren.
    Jag har haft ett motorhaveri efter en felaktig LMM (T7) som körts med sportluftfilter innan jag visste annat, det blev dyrt men därmed inte sagt att skulden skall läggas på filtret men jag tar det säkra före det osäkra och byter mina pappers OEM-filter ofta vilket är mycket billigare än motorrenovering.

    Av samma anledning har man med stor nyfikenhet kikat vad t.ex. toppteamen i Rallycross kör med för filter, kika lite nästa gång ni är i en racingdepå!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Problemen med sportfilter som sådana tror jag är försumbara om man sköter dem på rätt sätt men oftast rengörs de för sällan, man använder fel sorts rengöringsmedel (för rätt är för dyrt) och sen dränker man det i olja, kanske av fel typ det också och så ackumuleras det ännu mer skit osv osv.
    Servade nån cheva blazer en gång där ägaren stolt poängterade att det var ett sportfilter i. Fina KN dekaler i motorrumet och allt och maken till filter har jag aldrig skådat, helt komprimerat med skit och det vägde säkert ett kilo av all skit bara. Det var bara att slänga, går inte ens att göra rent. Ägaren förstod ingenting, det lät nästan som han istället trodde att det var ett evighetsfilter.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Okej så det är alltså känsligt även på dessa bilar :/

    T0bzter blev det stor skillnad på din bil hos Nordic? Har du också en 9-3 biopower?

    Frågan är när dom säger att det inte ger något på motorer under 300hk men kan det verkligen påverka negativt? Har ju kört på sportfilter i Scorpions V6a i snart tio år och även kört med det på många Volvo 850/S70 T5 och 2,5T..
    Japps en biopower .Ja de vart en Annan bil efter han fixade programvaran .men har andra sprodare och en 14t turbo också.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Okej, låter fint tycker ju det känns som att motorn hade mått gott utav lite mera effekt så den blir som den borde vart. Sen visst 225hk 330 i vrid är väl inget att skryta med men bör väl iaf ha något bättre prestanda än en original Aero hoppas jag Hade 225/520 på min förra XC70

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Uppgraderad med spridare, programvara och stift.
    Går väl bättre på alla sätt, tankade etanol för första gången.
    Kan det stämma att motorn går lite lite hårdare på etanolen eller med de större spridarna?

  15. #15
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Problemen med sportfilter som sådana tror jag är försumbara om man sköter dem på rätt sätt men oftast rengörs de för sällan, man använder fel sorts rengöringsmedel (för rätt är för dyrt) och sen dränker man det i olja, kanske av fel typ det också och så ackumuleras det ännu mer skit osv osv.
    Servade nån cheva blazer en gång där ägaren stolt poängterade att det var ett sportfilter i. Fina KN dekaler i motorrumet och allt och maken till filter har jag aldrig skådat, helt komprimerat med skit och det vägde säkert ett kilo av all skit bara. Det var bara att slänga, går inte ens att göra rent. Ägaren förstod ingenting, det lät nästan som han istället trodde att det var ett evighetsfilter.
    Oftast så missar folk skötselanvisningen för open air filter, men på BSR står det rätt så tydligt vad som gäller! (tycker jag iaf!)
    Rengöring rekommenderas efter ca 1000 mil. Beroende på årstid och hur bilen användes kan tätare intervaller bli aktuellt ex. på vår och sommar samt i stadstrafik med mycket föroreningar i luften.
    Igensatt filter *) kan både ge funktionella motorproblem och motorskador.

    Vid rengöring användes endast vattenbaserad avfettning. Gärna miljögodkänd.
    Medel baserad på lacknafta eller starkare rengöring kan skada bomullsfibrerna *)

    Montera bort filtret och spraya in rengöringsmedlet på den sida där luften sugs in. Låt medlet verka i några minuter. Om filtret är mycket smutsigt kan ytterligare rengöringsmedel hjälpa till att lösa upp smutsen.
    Skölj ur filtret (från baksidan) under kran eller dusch med ljummet vatten.
    Låt filtret självtorka. Kontrollera så att inte det finns någon skada på filterytan eller den yttre gummikanten.
    Är bilen utrustad med Grovfilter (s.k."lövfälla") innan luftfilterburken så ska detta rengöras samtidigt.

    Spraya till sist in hela filter med JR:s speciella olja i lagom mängd. Överdosera ej olja så att filtret droppar eller att motorn kan suga i sig filterolja.

    OBS.Filtermaterialet tar skada av tryckluft och vatten med högtryck.*)
    https://sv.bsr.se/las-mer/installation-instruction
    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •