Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Problem med fjärrkontroll/larmdosa 9000

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Eftersom det bara finns larmenheter med eller utan VSS samt USA/Canada så undrar man ju vilken PA-fjärren passar till. För PA listas ju i EPC som marknad för vårt vanliga icke-VSS larm, dvs med gul kontakt. Borde betyda att den är på 415mhz isf.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    I USA/Canada samt Japan kör de 315 Mhz, i resten av värden kör man 433 MHz. Dock 315 MHz är/har varit tillåten i en hel del länder där man numera kör 433MHz, speciellt i Sydostasien. Dvs båda larmen finns i minst två varianter (Japan har inte sällan helt egna krav, det duger inte med bara ett USA-godkänt där).
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-07-21 klockan 09:31.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    vad är för och nackdelar med 315 resp 433 då? Vilka komponenter påverkas av de olika frekvenserna då? Som jag nämnde tidigare så ligger det en hel del kompletta larmsatser för nämnda fjärr hos orio. Får man det komplett kanske det inte spelar nån roll ? De var förvisso inte helt gratis men det går säkert att ändra på.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Det är bara tillåtet med 433 MHz i Sverige...

    Det finns folk som fått böter för trådlösa telefoner i 315 MHz-bandet, även om det inte är så många.

    Typiskt är design för 315 och 433 så olika att det inte går att bygga om, alldeles speciellt bör i detta fall antennerna i fjärrens kretskort skilja mellan 315 och 433.

    Edit: Kanske inte helt säkert förresten, om man använder en strömmatad kanske det går att använda samma kretskort, men jag är inte radiodesigner.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-07-21 klockan 10:44.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    På nån fest jag var på för länge sen så träffade jag en snubbe som monterade lastbilar på scania, och han sa att det var samma larm på scaniabilarna som i 9000, gäller säkert bara "rätt" årsmodeller men..

    Jag har för övrigt kvar ena fjärren till min för länge sedan sålda 9000CDE, kanske skulle lägga ut den på tradera om det är ont om dom..

    (Killen som köpte bilen skulle hämta reservnyckel+fjärr "senare", tror inte han kommer att göra det såhär 8 år senare dock, dessutom är bilen skrotad enligt TS)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Jag är inte helt övertygad om att Japan ingår i PA.

    Och som jag tolkar EPC så finns det bara en larmenhet för 315mhz.


    4550117_Electronic_unit_01-595x793.jpg

    1325450206IMG_7036.JPG

    21437155512051_132.jpg
    Senast redigerat av Hyvens den 2017-07-21 klockan 11:15. Anledning: gjorde om länkarna till direktbilder
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Det var tydligen "med katalysatorskydd" som angav att det var den japanska marknaden. Teknikern poängterade särskilt att det var 315mhz på dessa.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Fick ett PM av en vänlig själ här på forumet igår. Så idag är jag nåra kronor fattigare men en fjärrkontroll rikare. Ha! Det går framåt. Bra ställe det här!
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    71
    Ifall dosarna saknas helt, har bara en nyckel, går det att programmera in ny? Eller är jag körd?

  10. #30
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    2226
    Dosa och stöldskyddsbox som finns på bilden ovan är gifta med varandra. Det går inte - så vitt jag vet - att gifta in nya dosor om det inte finns en redan ingift dosa, den redan ingifta dosan är en del av proceduren med tech2 för ingifte av nya dosor.

    Saknas dosor helt bör man leta efter en stöldskyddsbox med tillhörande dosor. Det gäller om bilen är utrustad med antitheft alltså.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    71
    Var sitter stöldskyddsboxen?
    Ifall jag skaffar en sådan så behöver den giftas in med Tech2?

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Om du inte har någon dosa som fungerar till larmboxen så kan du inte programmera om den. Jag antar att det med rätt kunskaper och en förlaga går att byta komponenter i den går att få liv i den igen, men inget jag vet eller rekommenderar.

    Du måste ha rätt sort, det finns två på ytan likadana larm som fungerar helt olika internt. Därutöver har -95 annorlunda kontaktdon, och är inte så vanlig.

    Den som är fabriksmonterad från -96 med immobilizer (VSS-larm) är standard på alla 2.3 turbo (170, 200, 225) och ny box hittas enklast genom att leta upp en 2.3 turbo på en självplockskrot och ta både dosa/dosor och larmboxen. Denna behöver giftas in med kod som ska stå på ECU:ns kåpa. Detta förutsätter normalfallet att kåpa och programvara överensstämmer, annars (är bilen sannolikt trimmad och man) får man leta i bilens dokumentation eller använda en BDM-programmerare (såvida man inte lyft ECU-spärren samtidigt med ev. trim).. Dessa larmboxar har 25-poligt svart kontaktdon. Man kan ta bort larmet helt om man programmerar om ECU:n och byglar i larmkontaktdonet. Det går inte på ett enkelt sätt att bygga om till icke-VSS-larm, kabelstam skiljer.

    Är det inte ett med immobilizer så behöver det inte giftas in (men man kan ändå vilja använda Tech2 för att konfigurera det eller lägga till extra dosor, 4 st samtidiga stöds). För -95 så har de ett 16-poligt kontaktdon, för 96-98 har de ett gult 25-poligt kontakdon. För att ta bort larmet behöver man ett bygelblock (flera byglingar).

    Det finns inget enkelt sätt att utifrån identifiera om en 96-98 har larm med eller utan VSS om man inte har batterispänning på den - har man batterispänning så kan man prova att försöka starta, går startmotorn runt om man försöker starta utan att larma av så är det VSS-larmet, gör den inte det så är det larmet utan VSS.

    Är det 96-98 och man inte batterispänning så får man riva ut handskfacket och titta på larmboxens kontaktdons färg som sitter skruvad + nitad till höger om handskfacket, under ventilationsintaget. (Spegelvänt på högerstyrda bilar.)

    Erfarenhetsmässigt så är en 9000 96-98 på skroten som inte är en 2.3 turbo som har larm med groda ungefär 50/50 på om det är VSS vilket alltid är fabriksmontage eller är eftermonterad variant utan VSS.

    Om man studerar elschemat och har lite kunskaper så är det i båda fallen inte så svårt att bygga om till ett nytt universal eftermarknadslarm, dock måste du i VSS-fallet programmera om ECU:n.

    Notera att även om gult bygelblock för icke VSS-bilar mekaniskt "passar" i kontaktdonet för VSS-bilar så är det inte rätt funktion (eller kontaktdon).

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2024-09-07 klockan 02:15.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med fjärrkontroll till lås/larm NG9-3
    Av lazze12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-11-07, 22:04
  2. [LÖST] Problem med fjärrkontroll OG9-5
    Av Wip3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-10-11, 08:37
  3. Problem med ingiftning av ny larmdosa 9000 cse-97
    Av Pelle-66 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 10:16
  4. problem med saab 9000 fjärrkontroll
    Av CPBBK84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 10:25
  5. fjärrkontroll 9000 cse -96
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •