Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: 9000 -98, fjärrkontroll/larmdosa död, bytt knapp, fortfarande död

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    9000 -98, fjärrkontroll/larmdosa död, bytt knapp, fortfarande död

    Som topic säger, mixtrat med min ena larmdosa då den slutat ge ifrån sig sitt förlösande gröna sken när man trycker på knappen.

    Har nu provat att löda loss båda knapparna, för bagage och centrallås/larm, och skiftat plats på dessa två. "Centrallås/larm"-knappen är i betydligt sämre skick och det gick nästan inte att trycka ner nå mer, den den är "platt". "Bagage"-knappen är bra. Tyvärr hjälpte inte detta. Har även provat att löda dit en kabel och byglat över kopplingspunkterna, men nej.
    Efter grundlig inspektion noterades även att "+"-anslutningen på kortet såg mystisk ut. Lödde om, men... nej. Icke!

    SÅ... är det bara sista smörjelsen som återstår eller finns det nåt mer man kan göra?


    //Roger

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Du har nog gjort det man kan. Köp en lös larmdosa och gift in till bilen så du fortfarande har minst 2st.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Mmm.. misstänkte det.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    ... fortfarande har minst 2st.
    Kan man gifta in fler än två?

    Man får ta sig till en skrot och jaga dosor antar jag.

    Utgår från att man kan kombinera olika dosor/fjärr från olika exemplar av bil, alltså fjärr 1 från bil A, fjärr 2 från bil B kan giftas in som fjärr 1 och 2 för bil C, eller hur? Dosorna är identiska, det är "utrustningen" i bilen som skiljer sig bilarna emellan, korrekt?


    //Roger

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av roddjer Visa inlägg
    Mmm.. misstänkte det.



    Kan man gifta in fler än två?

    Man får ta sig till en skrot och jaga dosor antar jag.

    Utgår från att man kan kombinera olika dosor/fjärr från olika exemplar av bil, alltså fjärr 1 från bil A, fjärr 2 från bil B kan giftas in som fjärr 1 och 2 för bil C, eller hur? Dosorna är identiska, det är "utrustningen" i bilen som skiljer sig bilarna emellan, korrekt?


    //Roger
    Detta undrar jag också över. Jag har 2 nycklar till min bil där en av dosorna har gett upp. Jag har fått tag på en ny dosa när jag köpte ett nytt rattlås till bilen och undrar nu om det bara är att åka bort till närmsta verkstad med Tech verktyg och "klicka in den". Dosan är från samma årsgång som min bil.

    Saab 9000 1998 A50.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av roddjer Visa inlägg
    ...
    Utgår från att man kan kombinera olika dosor/fjärr från olika exemplar av bil, alltså fjärr 1 från bil A, fjärr 2 från bil B kan giftas in som fjärr 1 och 2 för bil C, eller hur? Dosorna är identiska, det är "utrustningen" i bilen som skiljer sig bilarna emellan, korrekt?

    //Roger
    Slarvigt skrivet ser jag. Som jag förstått det är fjärren/larmdosan en... "fast" enhet, i brist på bättre ord just nu, dvs den skickar ut en signal när man trycker på knappen, inget annat. Den signalen går inte att ändra på. Det man gör är att ändra någon data-killevipp-box i bilen som anger vilken/vilka fjärrar som bilen ska lyssna efter och låsa upp. Denna ändring kan göras med ett Tech2 instrument. Så..

    Citat Ursprungligen postat av roddjer Visa inlägg
    ... olika dosor/fjärr från olika exemplar av bil, alltså fjärr 1 från bil A, fjärr 2 från bil B kan giftas in som fjärr 1 och 2 för bil C
    .. ska i teorin funka. Sen vet vi alla att Mr Praktik kicks Mr Teoris ass on regular basis...

    Någon får gärna rätta mig om jag fattat fel.

    Björkmans i Västerås vill ha 855kr för att gifta in nya dosor. Eventuellet kan man gifta in tre stycken, snubben jag prata med va inte säker.

    Jakt på dosor fortsätter för mig.

  6. #6
    @Roddjer, vet du om det i teorin är möjligt att ta dosan från till exempel en 9-5 och "gifta" in med bilen?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Eftersom jag nu gjort detta på min ena 9000, så:

    Man kan ha fyra larmdosor (ev fler, inte riktigt säker).

    Programmeringen går till på det sättet att man låser upp förbindelsen med en fungerande larmdosa.

    Därefter raderar man samtliga fjärrar, nollar minnet i larmet. Det finns olika bud om vad som händer om spänningen bryts i det här läget, men jag tänker inte prova. Troligen har man tänkt på det och ställer larmet i upplåst läga (så står på ett ställe, men motsägs på ett annat ställe).

    Sedan lägger man in samtliga fjärrar i ett svep, och det blir de fjärrar som gäller.

    Det verkar finnas tidsgränser i larmet (ett antal minuter), så det är inte läge att stanna och fundera mitt i. Preparera t.ex. med burkar för nycklar att ställa på passagerarsätet.

    Sedan gör man med fördel detta på ett ställe där utlöst larm inte stör, typ garage. Lätt hänt när man labbar med larmet, det finns också en del parametrar till larmet man kan leka med, speciellt blink och tut-signaler som informationsmeddelanden - glöm dock inte skriva ner vad man ändrat för vissa saker är inte kristallklara.

    Larmdosan till 9000 använder ett annat kodsystem än 9-5, men däremot finns det Oplar som har samma larmdosa. Gummiknapparna finns f.ö. som reservdel.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-07-19 klockan 20:16.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Satt och tittade på kul i reservdelskatalogen och vad orio har i lager och de vanliga sändarna är restnoterade men sändare för PA, paraguay? finns och den verkar special så till vida att det står "med katalysatorskydd" Nån som vet vad det innebär? Ännu lustigare är att det finns ganska många kompletta larmsatser för just denna fjärren i lager.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    @Roddjer, vet du om det i teorin är möjligt att ta dosan från till exempel en 9-5 och "gifta" in med bilen?
    Nej, det hade jag inte vetat, men nu har ju Långmilare upplyst oss med ett utmärkt inlägg.

    Det där med Opel som har samma larmsystem ska jag lägga på minnet. Det torde då vara typ Astra, Vectra, Omega och kanske Corsa modeller mitten till sent 90-tal? Ska utforskas.
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Aston Martin DB7 verkar också ha samma (i alla fall kosmetiskt) som 9000.

    Knappast lätt och hitta eller billigt... men ändå

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Aston Martin DB7 verkar också ha samma (i alla fall kosmetiskt) som 9000.

    Knappast lätt och hitta eller billigt... men ändå
    Ja, ta mej tusan, jag hitta en på ebay. Bara å slå till!

    Na, jagar skrotar just nu. Såna där webhandelutsvävningar får nog vänta ett tag..
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Sätt in köpes här på STCS...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    var det nån som läste mitt inlägg?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Sätt in köpes här på STCS...
    Mm.. väntar på svar från ett par stycken, men det kanske kommer till det..

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    var det nån som läste mitt inlägg?
    Jorå, men har inget direkt att tillföra. Hittar inte artikeln du nämner och vet inget om "katalysatorskydd".
    Orio var en ny trevlig bekantskap. Hört namnet förut men visste inte att det gick söka i deras databas sådär.
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    bara sådär är väl synd att säga. Jag är återförsäljare och då underlättar det såklart. Jag har mailat orio så får vi se vad det handlar om, kan ju rimligen inte vara nån större skillnad tycker man. Kanske en extra knapp för katalysatorskyddet..........:-)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    @StefanM "sådär", dålig ordföljd kanske. Menade bara att jag inte visste att deras databas var tillgänglig för alla via webben. Inget annat. Men den sidan/sajten hamnar i min virituella bra-te-ha-låda.
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Intressant det där med Paraguay
    Undrar om det kan vara något med värmen på katen som det finns varning för på vissa marknader eller om det kort å gått är stöldskydd ?

    Har själv en 9000 med larmproblem som inte löst sig med att byta dosor.
    Har bytt batterier och provat 3-4 andra dosor men det blir ingen skillnad så jag börjar misstänka att felet sitter i bilen. Är det larmenheten man ska prova att byta ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Har också lite småstrul med larmet. Vill gå igång lite då och då till synes oprovocerat. Trodde först det var grannens sat-ungar som sparka boll på pärlan men så är det tydligen inte. Har gått igång i andra sammanhang också. Lyckligtvis strejkar min siren så det bara blinkar om den ibland, med den följden att när jag skulle iväg en kväll förra veckan var det inte en enda elektron kvar i batteriet. Bra tillfälle att inviga senaste C-tek investeringen.
    Det får bli ett senare problem. Har då tänkt se över batteriets kondition, jordpunkter, nån kontakt till nån dosa i bilen jag inte hittat på än (glapp?), kabelkopplingar/kontakter/skarvar i dörrar samt nå små kontakter i, eller vid låsen i dörren. Dessa har jag heller hittat på än. Men det min dagordning i det fallet.
    Senast redigerat av roddjer den 2017-07-20 klockan 17:15. Anledning: Typo
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Fick inga roliga besked av orio iallafall, PA står inte för paraguay utan för pacific och i det här fallet Japan och de har samma frekvens på sändarna som andra delar av världen, dvs 315mhz. oanvändbara för oss alltså.
    Undrar hur många 9000 som gick dit?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Eftersom det var standard på alla 9000 2.3 med turbo (äver 170hk) med VSS-larm i Sverige åtminstone 97-98 (finns olika bud om -96) så är det enklaste att besöka en självplockskrot och ta VSS-larmet och larmdosorna från en sådan. Det enda man ska komma ihåg är att VSS-larmet har svart kontakt medan icke-VSS har gul -
    annars ser de lika ut och icke-VSS-larmet går att trycka in i kontakten för VSS, men fungerar inte alls. Larmdosorna är dock samma.

    Självplockskrotarna sparar normalt nycklarna till sina bilar inne på kontoret, för ibland kan de behövas för att komma åt saker (som öppna bakluckan på en 9000 CS). Troligen är det ganska lätt att hitta dosor på det sättet.

    Larmkonsollen sitter bara med 2 skruv och en aluminiumnit efter man tagit bort handskfacket.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-22, 17:30
  2. Bytt batteri i larmdosa, hur programmerar man den?
    Av Pizza_DUDE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •