Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Högtalartips fram i en 9000 CS -94 ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Högtalartips fram i en 9000 CS -94 ?

    Hade tänkte få byta ut skithögtalarna som sitter fram i min bil nu.. blivit alldeles för less på det dåliga ljudet

    Hade upp det och såg att det fanns plats för diskant + en 4" eller något i den stilen..
    Nu sitter det endast en högtalare som kör både bas och diskant..
    Men vad sätter man in där nu? En diskant och en 4" bas? Eller ett mellanregister kanske? Ska sätta in ett par 8" i hatthyllan bak också som det är rätt bra bas ifrån...

    Några tips vad man som kan vara bäst att sätta dit?

    MVH

  2. #2
    http://www.mds.se/?artnr=59042

    där har du ett bra system för lite pengar!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    DLS,Rockford,Kicker,vad som nästan, bara inte MDS..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    DLS,Rockford,Kicker,vad som nästan, bara inte MDS..4" med separat diskan är att föredra.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    JA du MDS= Multi dynamik shit!!!
    Köp inte mds. Borde kunna hitta nåt dls eller infinity för bra pris som låter riktigt bra!
    Om du har tid ocrk och lust kan du ju alltid göra osm jag gjorde nyligen! Bygga om hela skiten fram så att du får i 5" istället!
    Mycket jobb men bra ljud som resultat!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Verkar som många tycker MDS är rena skräpet. Jag var och lyssnade på
    http://www.mds.se/?Link=http://www.mds. ... emId=23784
    tillsammans med
    http://www.mds.se/?Link=http://www.mds. ... emId=23789

    Tyckte det lät väldigt mycket bättre än originalhögtalarna iaf. Eller var det bara för att det var ett vettigt steg kopplat till? Man kan kanske få skapligt ljud ur originalhögtalarna också om man använder ett skapligt steg.

    Priset skulle vara 810:- för båda paren. Alltså ca 340:- för 4"-frontarna och 470:- för 6x9"-hatthyllehögtalarna. Erbjudandet är nu innan nyår.

    Många tycker att frontarna inte duger. Någon som har förslag på andra 4" frontar i samma prisklass eller strax över?

    /Hasse

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Tänk på att du ska ha något vettigt att driva det hela med, är det en SAABorginalstereo så låter det skit oavsett högtalarval men om du har en vettig huvudenhet med SAAB orginalhögtalare så kan det låta ganska ok.


    Framhögtalarna så rekomenderas kapslade element för annars får du ingen reda på ljudet om du inte ska bygga en låda...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173
    Hej

    Var på MDS i Västerås, och där fick jag absolut bästa tänkbara service.
    Grejerna som sattes i funkar klockrent och ljudet är super i min bil.
    Rekommenderar till 100%.

    /SF
    Saab 9-3 Aero -03

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Håller med Freeboo om att MDS oftast är skit helt enkelt!
    De som det länkades till här ovan var ju ur Fanatic serien=epa varning.
    Dynamic serien kan dock vara helt ok i iaf för 2 år sedan.
    Släng ett öga eller öra på märken så som Impact,Signat även DLS och andra "kända" märken. Det smidigaste är ju att slänga dit ett par 4" kit lr koax och se till att dämpa ordentligt under. Det kommer dock allrig att bli någon direkt midbas överhuvudtaget med 4:or. Men för de flesta kan det nog duga rätt bra. Är som Freeboo sa en hel del jobb att bygga om brädan. 8" i hyllan bak nääee stopp och belägg det är inte 80-tal längre Bygg dig en låda till basarna istället...

    Lycka till med ljudbygget!
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    har nästan alltid kkört med mds grejer. förutom basar.. Men mitt framsystem funkar kanon, prefekt service, kanon priser.
    Det ända är att MDS är en aning tungdrivet så man behöver en del pulver i slutsteget för att det ska låta bra.. DLS å andra märken spelar bra med mindre effekt..
    Håller med, sätt inte in 8", det finns ingen vits med det. Satsta på en 10 i stället. räcker om du inte ska ha ett jäkla dunk. Kör själv med kicker L5 10". Den är underbar!!
    Lycka till!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av agrrrr
    har nästan alltid kkört med mds grejer. förutom basar.. Men mitt framsystem funkar kanon, prefekt service, kanon priser.
    Det ända är att MDS är en aning tungdrivet så man behöver en del pulver i slutsteget för att det ska låta bra.. DLS å andra märken spelar bra med mindre effekt..
    Håller med, sätt inte in 8", det finns ingen vits med det. Satsta på en 10 i stället. räcker om du inte ska ha ett jäkla dunk. Kör själv med kicker L5 10". Den är underbar!!
    Lycka till!
    Kul att du är nöjd med ditt ljud! Tyvär så har ju mds en marknadsföring och spec på sina produkter som lämmnar allt annat att önska.
    Jag hade inget imot just 8" i sig. Det var monteringen i hatthylla som rimmade illa i sammanhanget.

    mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    ok. ja det är aldrig kul å göra sönder något. Du skulle ha kommit å kollat på min kompis bygge i en CS. Han har sätt in 2 st 8" fram, fast under panelen, vid pedalstället. Det är inte ivägen å det finns gott om plats där. Det låter helt oki och han har inte förstört något.. Kanske skulle kunna vara något. hittar du några hyffsat lättdriva så är det ju bara att plasera slutsteget under stolen. Lätt att dra kablar osv. Fast kanske inte så bra nu i snö tider.. hehe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110
    såg att jag pratar med fel personer om fel saker.... hehe.. kanske ska läsa vem som postar innan jag skriver! SORRY!!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Mekade i 6,5" fram i min gamla CC...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Kan meddela er om att det sitter ett par Kenwood frontar där nu, vet dick inte vilken modell! Tror han sa att dom kostade 900 spänn eller nåt sånt. Nu innan jul så satte han in en JVC MP3-spelare också, lät helt okej! Sitter inga 8" i hatthyllan heller.

    paef kan ju få fylla i själv, om han råkar snubbla in här nån dag.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

Liknande ämnen

  1. Torkare fram - 9000-97
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 09:39
  2. få ned 5.25 fram i 9000 årsmodel 95
    Av Nemesis_saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 23:24
  3. 215/45-17 fram och 225/45-17 bak på 9000?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 17:02
  4. ABS-givare v. fram, 9000 -97
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •