Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: og9-3 T5, svajande laddtryck endast på hög vxl

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724

    og9-3 T5, svajande laddtryck endast på hög vxl

    Hej,

    Min 9-3og T5 vill inte riktigt som jag vill.
    Den svajar ganska kraftigt mellan 0.5-1.1 bar vid full gas på 4an och 5ans växel innan den till slut stabiliserar sig runt 1.1.
    På tex 3an har jag inga bekymmer att få ett stabilt maxladd men som sagt på högre växel så svajar den ganska friskt innan den ger med sig (ofta på lite högre varvtal)

    Jag har bytt alla vakuumslangar (utom till tankurluftningsventilen), BTR, MV (dock ej ny), tändkassett, stift och luftfilter. (Dump är pluggad)

    Bilen har ett E85 program från en välrenommerad firma, 3" från turbon, hel alu IC, silikontryckslangar och öppet luftfilter.

    Någon som har något tips inför fortsatt felsökning som kanske varit med om liknande symptom just på högre växel?
    SAAB 9-5sc 2.3T Aero -04 *Espresso black*
    SAAB 9-5sc 2.3T "ex polis" -04 *Polar white*
    SAAB 9-3 2.0T SE Coupé -98 *Imola red*
    SAAB 9000 2.3t A50 -97

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Kontrollera ditt grundladdtryck,om inte den som programmerat boxen säger nåt annat så ska det ligga på ca 0.45 .
    Och det ska vara stabilt.
    Just ett sådant svaj du har brukar bero på för högt grundladdtryck.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Eller mjuk wg-dosa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Finns det något smidigt sätt att kontrollera GLT med hjälp av min graderade laddtrycksmätare? Provade att hålla foten på bromsen och gasa fullt då kom jag upp i knappa 0.3-0.4 på mätaren.

    Jag provade även att rycka W slangen från MV och då laddade det på så det stod härliga till.

    WGn tycker jag inte är slapp men jag är ju lekman.

    Har haft detta problem länge och har även misstänkt ECUn (drivsteg till MV) men nu har jag med hjälp av T5suite flashat samma programvara i en annan ECU och problemet kvarstår..

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Kör på treans växel,gasa fullt och bromsa samtidigt så du har ca 3000 varv. Där har du ett bra tillvägagångssätt.
    Är dosan mjuk så kan du fortfarande få svajjande tryck trots korrekt glt.
    Ett "bonnatrick" i felsökningssyfte är att montera en extra fjäder som hjälper WG:n att hålla i,men som sagt.... i felsökningssyfte! Och använd inte för stark fjäder.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Ok, Tack!

    Men bör inte en slapp WG resultera i svajande ladd vid övriga (lägre) växlar också?

    Har FÖ hittat en misstänkt vakuumläcka till laddtrycksmätaren så jag ska börja med att åtgärda detta.

    Ingen i närheten av Katrineholm dom har en fungerande T5 magnetventil som de skulle kunna tänka sig att låna ut i 10 minuter i felsökningssyfte?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Update!

    Ikväll har jag åtgärdat det misstänkta läckaget till laddtrycksmätaren, kollat övriga vakuumslangar, kollat GLT (~0.45) och en allmän genomgång av motorutrymmet.

    Problemet å andra sidan, kvarstår och mer exakt uppstår det vid:

    Fullgas på 4 eller 5an, turbon bygger ladd bra upp till nästan exakt 2500rpm, där det börjar fladdra mellan 0.7-1.1 upp till nästan exakt 3000rpm där det stabiliserar sig på maxladd.
    Vid laddtrycksfladdret känns det som något reglerar gungigt och ljudet i text är ungefär "wooosch, woosch, wosch, wosch" typ.
    Alltså fladdret har större slängar i början (runt 2500rpm alltså) och dessa minskar allt eftersom motorvarvet höjs.

    Kan det vara något i programvaran eftersom det är så exakt mellan 2500-3000rpm?

    Wastegate även om den känns bra för en lekman samt laddar bra på lägre växlar? (Antagligen pga den snabbare varvtalshöjningen?)

    Andra idéer?
    Börjar verkligen störa mig på att inte hitta orsaken till detta..

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck ENDAST inom "adaptionsområdet" *Löst*
    Av boost_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 15:57
  2. Svajande Laddtryck
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 06:57
  3. Svajande laddtryck - ja jag med!
    Av Elgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 10:54
  4. Svajande laddtryck?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 11:55
  5. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •