Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SAAB turbo 9-5. Problem att få bilen att rulla/köra

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    SAAB turbo 9-5. Problem att få bilen att rulla/köra

    Jag köpte en SAAB 9-5 Linear sport co för någon vecka sedan och den rulla på bra några mil sedan sedan så blev jag stånde med den, det är inga problem att lägga i växlar och koplingen är det inget fel på men bilen går inte att köra.

    Jag har vicka på däcken för att kolla om det är glapp eller så i drivknutten och lyft upp bilen i frontern och kolla om något däck snurrar med växel i och jag har känt med handen om någon drivknutt är lös och så men hittar inget fel så jag undrar om någon har tips på vad felet är?

    Kan det vara mäjligt att få någon felkod med felkods läsare?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Nikitos

    Lite diffus felbeskrivning.
    Att läsa ut felkoder är ofta en bra möjlighet vid felsökning, generiska från t.ex. Kjell&Co hjälper dig med motorkoder (Pxxxx) men inget mer men det kan räcka långt.

    Svara gärna på följande:
    Startar motorn?
    Om den startar, lyser eller blinkar CE (Check Engine)
    Om den inte startar, rör sig varvräknaren över huvud taget?
    Låter bränslepumpen när nyckeln vrids till ON? Den sitter under baksätet och bör höras som ett surrande några sekunder.

    Jag har lite svårt att få grepp om felbilden så ta en sak i taget så kanske vi kan lista ut vad som är fel.
    En annan sak som är bra är att redigera sin profil och visa var man finns i landet för det kan finnas hjälpsamma personer ujhyyjhuyyyyy <- Katten hjälpte till lite som finns nära dig.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Nikitos

    Lite diffus felbeskrivning.
    Att läsa ut felkoder är ofta en bra möjlighet vid felsökning, generiska från t.ex. Kjell&Co hjälper dig med motorkoder (Pxxxx) men inget mer men det kan räcka långt.

    Svara gärna på följande:
    Startar motorn?
    Om den startar, lyser eller blinkar CE (Check Engine)
    Om den inte startar, rör sig varvräknaren över huvud taget?
    Låter bränslepumpen när nyckeln vrids till ON? Den sitter under baksätet och bör höras som ett surrande några sekunder.

    Jag har lite svårt att få grepp om felbilden så ta en sak i taget så kanske vi kan lista ut vad som är fel.
    En annan sak som är bra är att redigera sin profil och visa var man finns i landet för det kan finnas hjälpsamma personer ujhyyjhuyyyyy <- Katten hjälpte till lite som finns nära dig.
    Tack så mycket.

    Sorry om jag skriver otydligt
    Bilen startar och motorn går bra och startar så inga problem där men när jag lägger i växen och släpper koplingen så går inte bilen framåt.

    Jag ska uppdatera min profil.

    Mvh
    Senast redigerat av Nikitos den 2017-07-17 klockan 22:51.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Bakåt då?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Hur känns det när du släpper kopplingen? Som att det inte finns något driv alls, eller som att det finns driv men att något håller emot? Det borde vara ganska lätt att avgöra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det finns 58 forummedlemmar i Katrineholm så någon kanske är aktiv här nu (6st aktiva i år) och kan vara behjälplig med att avgöra om det är koppling, växellåda eller liknade för att begränsa felsökningen lite.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-18 klockan 09:23.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Bakåt då?
    Det går inte heller.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hur känns det när du släpper kopplingen? Som att det inte finns något driv alls, eller som att det finns driv men att något håller emot? Det borde vara ganska lätt att avgöra.
    Det fins inget driv alls.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns 58 forummedlemmar i Katrineholm så någon kanske är aktiv här nu (6st aktiva i år) och kan vara behjälplig med att avgöra om det är koppling, växellåda eller liknade för att begränsa felsökningen lite.
    Jag är tacksam för all hjäp jag kan få.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    växelväljare som hoppat av?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Fast då borde det kännas i spaken. Om spaken inte verkligen lägger i växlarna så skulle man ju kunna röra obehindrat på den om bilen t.ex står med motorn avstängd. Så länge växlarna läggs i så har man ändå lite känsla i spaken. Inte bara vispa runt i tomma luften...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    växelväljare som hoppat av?
    Kanske, jag märkte idag att om man rullar bilen med motorn avstängt och man lägger i en växel så rullar bilan som att det var frilägga på växlarna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Fast då borde det kännas i spaken. Om spaken inte verkligen lägger i växlarna så skulle man ju kunna röra obehindrat på den om bilen t.ex står med motorn avstängd. Så länge växlarna läggs i så har man ändå lite känsla i spaken. Inte bara vispa runt i tomma luften...
    Man lägger i växlar som vanligt på bilen så det är inte som att vispa runt med spaken och att inte väklarna blir i lagda.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Kolla i motorrummet om växellänkaget rör sig när en kompis rör växelspaken inne i bilen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vad hände när du blev stående?
    Konstiga ljud eller blev det vid växelbyte?
    Det var väl knappast så att du körde och parkerade och nästa dag uppdagades felet?

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,0t , problem med tomgång och kan ej köra bilen!
    Av midii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 15:48
  2. bilen går inte att rulla bakåt i N,diffen?????
    Av delar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 00:10
  3. Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?
    Av jokke holmkvist i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •