Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp med bedömning av nollning av kammar B2x5

  1. #1

    Hjälp med bedömning av nollning av kammar B2x5

    Jag kan inte få avgaskammen 100% korrekt enligt markeringarna.
    Insugskammen är precis så som den ska vara.

    Så därför söker jag er åsikt om vad som är rätt eller fel?

    Alt.1


    Alt.2

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Jag har förstått att det ska vara 15,5 länkar mellan insug och avgas på en kortmotor (jag antar att det är vad bilderna kommer ifrån).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 147
    Bild 1 ser ju närmast ut.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 213
    Medlem#
    2226
    Är kedjan sträckt? Det kommer ju att ändra läget.
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Kedjan är sträckt och motorn dragen runt 2 varv. Helt ny transmissionssats från Orio.
    Toppen är riktplanad. Kammarna utbytt mot T5 kammar.
    Senast redigerat av Glader9991 den 2017-07-17 klockan 18:45.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 853
    Medlem#
    10798
    Min erfarenhet är att om avgaskammen står vid markeringen så ligger markeringen på insugskammen lite före markeringen på överfallet. Står bägge kammarna rätt för markeringarna så är kedjan slack mellan kamdreven.

    Är något oklart ta hjälp av de gula kedjelänkarna och markeringarna på kamdreven.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 556
    Medlem#
    6973
    Med motorn nollställd ska ingen av kammarna monteras så att markeringen ligger efter märket på överfallet. De ska alltid ligga före eller på märket, även om läget efter skulle vara närmare.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2017-07-19 klockan 13:15.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Tack för hjälpen. Då bör motorn alltså vara korrekt nollad nu?





    Insugskammen:



    Avgaskammen:


  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 590
    Om remskiva har vulkgummi då är fel att använda den som referens, de ska vara kolv i ödp cyl. 1 eller svänghjul i fall märke syns. Man ser från bilden att h_spännare är inte ditt satt då blir också fel hela vägen. Din kedja är slak, men med spännare blir motvikt och den blir spänd samt avläsning korrekt.
    PS! Du har rätt antal länkar och de är bra.
    Enligt mig kammar sitter rätt och märke stämmer i fall du sätter dit h_spännare och tag ny kort.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Ang. Vulken vet jag. Men det är kontrollerat innan motorn sattes ihop så att nollmarkeringen stämde.

    Dels 1a kolv i topp. Samt att kilen på veven var rakt uppåt.

    Men då bör jag kunna skruva ihop motorn nu. Och hålla tummarna för att den är korrekt nollad.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Kilställning kamaxel

    Hej, skruvarna till kamaxlarna på Saaben har gått av och div nya grejer är beställda, men innan det är dags för montering undrar jag om det finns någon som vet vilket specifikt läge som märkningen på kilarna/kugghjulen skall stå kontra det nedre drevet längre ner på kamkedjan? Försökt googla bilder men hittar inget specifikt som visar vad jag sett. Mvh Micke

    SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOMBI Ecofuel -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Hjälp med montering av kamkedjan, saab 9-5 2006 2.0t B205E/B

    Hej

    Behöver hjälp med montering av kamkedjan, har en saab 9-5 2006 2.0t B205E/B.
    Jag har bytt och monterat topplocket, och installerade kedjan runt kamdreven började med avgas sidan ,spänt kedja när jag satte i det över avgassidan drevet, räknat och det är 15 nitar mellan kamdreven, spännaren monterat och vevaxelhjulets markering exakt linade med markeringen på blocket och cylinder 1 i Öd. men markeringarna på insug och avgaskam stämmer inte riktigt med markeringen på kamaxelöverfallen 1 eller 2 millimeters efter, har roterat motor med hand och det går utan problem men är lite tveksam om timing e rätt innan jag starta motorn. har bifogat bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av erfanra den 2018-10-21 klockan 01:12.

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    819
    Man brukar aldrig få markeringarna exakta på millimetern med en sliten motor, jag har fått så som du har och det är helt OK.
    Kan du snurra på motorn så är det ingen fara.
    jag har provat att testa en länk fel och då dör bilen på tomgång.

    Jag tycker det ser ok ut.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-08 klockan 14:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg 4.
    9-5 Bio, 9-5 2,3t EX59 T5 botten

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar, ska prova starta den idag.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-08 klockan 14:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Lite info finns i denna tråd Lite hjälp ang kamkejda nollning (bilder förlorade) B2x5
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Jag har bestämt för mig att jag hört från folk som är vana att skruva Saab-motorer att markeringarna ofta stämmer "sisådär" även när det är korrekt inställt. Ingen BMW-precision.

    Blir det inte lite samma sak med dreven på balansaxlarna?
    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke Visa inlägg
    Tjo.

    Insugs kammen hamnar alltid "lite" tidigt på dessa maskiner.

    Dra maskin tills avgaskammen ligger rätt. Remskivan kommer ligga precis efter och insugskamman lite innan.
    Ser ut som du fått de rätt, räkna dock "rullarna" på kedjan 15st mellan mark-kamdrev.
    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att tyda felkod och förhållanden när den uppstår B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-05-13, 10:46
  2. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05
  3. Hjälp med val av kammar
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 13:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •