Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: 9-5 2.3t 1998 bsr steg 1 dåligt laddtryck.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Tänkte nästan att det var såpass
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-06 klockan 15:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jo, jag vet att det är en eftermarknadsdel, men jag resonerade som så att även om den ger upp fortare än en original, så lär den ju vara hel när jag får hem den iaf, så då såg jag ju om den löste problemet jag hade, men det gjorde den inte

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vore det bara livslängden skulle jag förstå, läs den klistrade tråden som DrBoost startade

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Har läst nu, förstår att dom inte är bra och inte har någon livslängd, men min är ju helt ny, det vart inte bättre när jag satte i den första gången. Då borde jag väl kunna utesluta den? Eller kan den vara kass oanvänd redan?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Du vet inte någon som du kan låna en tändkassett ifrån och pröva för att utesluta den helt?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-06 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero, automat 2009

  6. #26
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jo, det är just det jag gjort, men det kändes inte som det blev någon skillnad.

    MEN! Gjorde en liten upptäckt för 10 min sen. Har ju skrivit att jag testat dragit W-slangen utan framgång, jag funderade nu och tänkte att om jag låser fast WG'n med ståltråd, så den inte kan öppna, och rycker slangen så kanske det blir skillnad. Sagt och gjort så drog jag fast den och åkte ut en sväng. Jävlarns vilket skenladd jag fick nu, och varenda gaspådrag. Så jag antar att fjädern i WG'n är helt slut, och öppnar av rent avgasmottryck?

    - - - Uppdaterad - - -

    Så efter en längre tur så tappade jag ladd igen efter ett tag, så lågt som 0.2.. Jag förstår inte riktigt hur det går till såvida jag inte har en läcka någonstans, vilket jag ska kolla imorgon.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Är turbon i bra skick?
    Eftersom du har en äldre modell av 9-5:a, har du då gjort bromskretsmodifieringen så du inte får bromsfel och minskat vridmoment?(kanske inte behövs med din mjukvara?)
    Senast redigerat av PelleJ den 2017-07-21 klockan 09:15.

  8. #28
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Vet ej i vilket skick den är. Ska kollas vid tillfälle! Kan jag få dom symptomerna jag har om den är dålig?

    Jag har ingen aning om det är gjort, köpte bilen för 1 månad sen lite drygt!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-06 klockan 15:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du tar lös kobran eller downpipen och känner på axeln så ska det inte finnas glapp, speciellt upp och ner(axiellt)
    Om man programmerar om t7 boxen till en nyare baskod så behövs bromsmodifieringen (en enkel kabel mellan bromsljuskontakt och kontaktdonet som sitter närmast torpedväggen)
    Om du fortfarande kör originalkod som är modifierad så böhövs inte denna kabel.
    98:an har dom röda luftomlindande spridarna vilka jag tycker är mycket fina men som inte ger mer än dom senare "bruna" aero spridarna.
    ca 200hp på e85 och 260hp på bf.

  10. #30
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Okej ska göra det! Men kan det bli så knasigt med laddtrycket om den är lite dålig i lagren?
    Alltså jag har inte läst eller hört något om det där. Fick ingenting från BSR att det var något som behövdes göras, förutom att ladda in programvaran.
    Då det är ett steg 1 bara så behövs inte spridarna bytas kan jag tänka mig?

    Noterade även en till sak när jag tappade laddtryck: Jag hör turbokvitter när jag tappar laddtryck, det borde väl betyda att att gasspjället stänger sig? iom att luften studsar tillbaks? Plus att dumpen inte öppnade då, uppenbarligen.
    Men det laddade på bra även fast den inte öppnade, men har en till så ska byta ut den. Men kan det betyda att något annat är trasigt så inte dumpen får vakuum när jag släpper gasen?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-06 klockan 15:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    När du laddat in mjukvaran, får du då opensid och kan kolla mreq/mair?
    tryck +/- och kolla om det händer något i displayen
    Det är väldigt bra när man felsöker att veta om programmet begär en viss luftmassa och att man sedan får det.

    Dina spridare ska räcka mer råge, jag tycker dock att du skall göra en komplett genomgång av alla slangar för att se om ingen är dålig eller hamnat på fel ställe.

  12. #32
    Sugmotor PontusLarssons avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Munkflohögen, Jämtland
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Grejjen är att jag hade openSID innan jag chippade, efter jag laddade in chippet så försvann det :s
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-06 klockan 16:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Vågar jag trimma? OG9-5 2,0t -98
    Av LfD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •