Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Ang. blåa backventiler / EVAP OG9-5

  1. #41
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Hur får man av ventilerna?
    Sitter ju som in i h-vete!

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag sågar av "piparna" på backventilen och borrar ur resterna ur den hårda slangen, ny alu? Då värmer jag slangen med värmeblås och trycker i.
    Notera riktningen innan du kapar!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Tack HeRmAN!

    Jag skalade av en 1-2cm av den tjocka slangen som sitter ovanpå den tunna (som sitter på ventilerna). Därefter värmde jag med en tändare lite lätt. Sen sa det plopp

    Värt att notera att jag tog ur slangsatsen ur bilen. Bytte även vissa slangpartier mot ny silikonslang.

    Den ena ventilen släppte igenom luft i båda riktningarna. Den andra verkade ok. Bytte dock båda när jag ändå var igång


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-09 klockan 15:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22

    Blåa backventiler

    Hej, denna tråd gäller en 9-5 Aero 02 som jag fått tag på och ska fixa upp lite. Den är väldigt slö för sina hk, så tänkte börja med att göra storservice, byta alla vakuumslangar till sillikon och byta backventilerna.

    Den vid spjällhuset hittar jag på maptun men dom blåa framför höger blinker hittar jag varken på maptun eller speedparts. Endast en i aluminium dock för en 04a, men den kanske passar ändå?

  5. #45
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Ja om du samtidigt byter slang.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #46
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Börja med att testa dem så du vet om det är det som är problemet.
    Och det finns ventiler som passar om du läst den lilla tråden om problemet... Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu!!

    FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem


    Ny tråd är kanske inte nödvändigt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •