Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur manövrerar man c-låset innifrån bilen 9000CSE -97 ?

  1. #1

    Hur manövrerar man c-låset innifrån bilen 9000CSE -97 ?

    Hej

    Fattar inte hur man låser alla dörrar innifrån bilen, ska det finnas en knapp som jag saknar kanske, eller med larmdosan rentav?

    Har två tomma knapp-platser närmast växelspaken och även en oanvänd kabel som ligger under den panelen (såg det när jag sökte plastploppen som låser muttrarna till handbromsvajrarna).

    Någon som vet?

    MVH / Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    Det skall sitta en knapp i närheten av växelspaken och fönsterhissarna. Har för mig att det står "lock" på den.
    9000 CSE 2,3T -98

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av Anders G
    Det skall sitta en knapp i närheten av växelspaken och fönsterhissarna. Har för mig att det står "lock" på den.
    Föregående talare har helt rätt, testa och köp en sådan brytare och koppla in på kontakten så fungerar det nog.
    //Conny

  4. #4
    Tack för svaren!

    Tror dock att ni tänker på lock knappen som låser de bakre fönsterhissarna så att inte klåfingriga ungar ska ramla ut i farten. Har en sådan mellan fönsterhissknapparna. Dålig schematisk skiss på min panel:

    Växelspak
    ------------
    TOM TOM

    HISS HISS

    LOCK

    HISS HISS
    ------------

    Får väl prova med kabeln under och se om det fräser till nånstans

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Nix...
    Knappen som stänger av fönsterhissarna är en ON-OFF-knapp. Knappen som styr c-låset är en LOCK-knapp. Verkar som om någon klåfingrig person har rumstrerat om bland dina strömbrytare.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Det är väl inte alla 9000 med centrallås som har denna knapp?
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  7. #7
    Hoppsan, kollade på knappen till hissarna och det står ON/OFF, ursäkta för förvirringen! Har ingen Lock-knapp!

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    funkar det inte att trycka ner låsploppen på förardörrn då?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av weeeman
    Det är väl inte alla 9000 med centrallås som har denna knapp?
    Nej jag har ingen sån knapp i min bil!

  10. #10
    Hej

    Jag har en klocka som ringer lite svagt om att SAAB rationaliserade bort den funktionen på vissa årsmodeller av 9000. Men jag kan missminnas. Min -94 är iaf begåvad med knappen som är märkt "lock".

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745
    Min 9k -97 har också en.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av Micke P
    Tack för svaren!

    Tror dock att ni tänker på lock knappen som låser de bakre fönsterhissarna så att inte klåfingriga ungar ska ramla ut i farten. Har en sådan mellan fönsterhissknapparna. Dålig schematisk skiss på min panel:

    Växelspak
    ------------
    TOM TOM

    HISS HISS

    LOCK

    HISS HISS
    ------------

    Får väl prova med kabeln under och se om det fräser till nånstans
    Knappen till C-låset skall sitta på den tomma högra platsen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Jag har en klocka som ringer lite svagt om att SAAB rationaliserade bort den funktionen på vissa årsmodeller av 9000. Men jag kan missminnas. Min -94 är iaf begåvad med knappen som är märkt "lock".

    Mvh
    Är det fördraget i alla bilar t ex kompisens -92:a? isf är det ju bara att springa iväg och köpa en brytare..
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  14. #14
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Min 9k 1995 har en LOCK-knapp. Dessvärre funkar det bara att låsa, inte att låsa upp. Så när man har tryckt ner den så sitter man vackert inlåst i sin egen bil...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Och min 96:a har också lock-knapp. Det är kanske snikversioner utan taklucka som saknar den?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Dessvärre funkar det bara att låsa, inte att låsa upp. Så när man har tryckt ner den så sitter man vackert inlåst i sin egen bil...
    Kanske var detta problemet för tidigare ägaren till Micke P:s bil så han tog bort knappen...

    Vad jag minns så tillkom knappen omkring -94:s årsmodell samtidigt som det gick att manövrera centrallåset även från passagerardörren. Knappen passar ej direkt till bilar som inte går att manövrera från passagerardörren.

    Frågan har ställts men jag ställer den igen, går det inte att låsa dörr+bil genom att trycka ned låsknoppen i dörren?
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    T är inne på rätt spår. Centrallåsmotor i förardörren kom from -92 eller -93 årsmodell, det gör alltså så att man kan låsa bilen från LOCK-knappen eller från passagerardörren. Alla ni som kopplat larm vet det också och behövt komplettera äldre bilars förardörr med egen motor. Senare bilar har det dock och fick sedan en LOCK knapp på mittkonsolen. Jag har detta i min -94. Vet också att många larmmontörer har en förkärlek att sno signalen till centrallåset härifrån.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  18. #18
    Jag kan inte manövrera låset genom låsploppen på förardörren iaf, tycker det verkar konstigt att jag inte kan låsa innifrån. Har väl standardutrustning för CSE -97 med originallarm, ACC, elhissar, elspeglar, farthållare så en ynka knapp kunde dom väl slängt in tycker jag!

    Har aldrig provat att låsa eller öppna med nyckel så jag vet inte nåt om det som skrevs om passagerardörren av T...får väl gå ut och prova men gissar att det funkar. Man kanske borde prova dörrlåsen nångång ändå för att motionera dom lite för att undvika ihoprostning den dagen man är utan batteri i dosan.

    Är det en återfjädrande LOCK- knapp förresten?

    MVH / Micke

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Ja knappen är återfjädrande.

    Mvh Nisse

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479
    Knappen kom iomed M93 på 9000 om intresse finns
    9-5 2.3 2007

Liknande ämnen

  1. Rostskydda hundbenet innifrån og9-3..?
    Av T16_AeRo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 18:01
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 13:29
  3. Ljud innifrån bromstrumman bak?
    Av di0caer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •