Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förarbälte, returfjäder av NG9-3 Cab

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    329

    Förarbälte, returfjäder av NG9-3 Cab

    Idag havererade returfjädern till förarbältet på min ng9-3 cab. Sökte runt lite men hittade varken på Orio eller på skrotarna(antar att det har med krutladdningen att göra). Såg att det fanns på eBay för ~£300 men i övrigt tomt. Är det enda utvägen? Någon som har råkat ut för samma och hittat en bättre lösning? Bortrest nu men tänkte ta en titt om det går att laga när jag kommer hem men misstänker att det är kört.

    Erfarenheter emottages tacksamt

  2. #2
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Skrotar brukar vägra sälja bälten av princip då dom inte kan garantera att dom är säkra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182
    Det är nog dålig tillgång på skrotade cabbar bara, bälten till vanliga ng9-3 finns listade i alla fall i bra utbud på Bildelsbasen...

    Lite "kul" hur skrotarna utnyttjar det faktum att de ofta går sönder genom att ta typ 2500-3000kr för bälten till förarsidan och 500kr och uppåt för övriga positioner i samma bil Jag har för mig ett nytt till en icke cab kostar typ 3800 kr sist jag kollade så skrotarna är duktiga på att ta betalt...

    Det märks rätt tydligt också att det är ett vanligt fel då det just nu finns 17st till förarsidan och typ 80st till passagerarsidan... Tyvärr ingen till cab då som jag hittat

    Fanns jäääääääävligt många olika artikelnummer/versioner av bälten till cab kan jag säga, bryt på både chassinummer, årsmodeller, olika färger, marknader osv. Så bäst är nog och kolla art.nr på det du har och matcha med ett på eBay, om du har tur så kan det vara samma bälten på högerstyrda bilar och då köper du bäst ett från UK. Då får du ju ett antagligen "oslitet" passagerarbälte

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Neobros har kanske, de skrotar flera cabriolet

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    329
    Tack för tipsen. Redan kollat neo och de har inga.

    Hittade något intressant:
    "In addition, GM has issued a “special coverage,” so that if the same repair is required to the passenger-side retractor, it will be covered for the life of the vehicle."

    www.saabplanet.com/gm-2004-11-saab-9-3-convertibles-recalled-28789-for-seatbelt-problem
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-16 klockan 14:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det är nog dålig tillgång på skrotade cabbar bara, bälten till vanliga ng9-3 finns listade i alla fall i bra utbud på Bildelsbasen...

    Lite "kul" hur skrotarna utnyttjar det faktum att de ofta går sönder genom att ta typ 2500-3000kr för bälten till förarsidan och 500kr och uppåt för övriga positioner i samma bil Jag har för mig ett nytt till en icke cab kostar typ 3800 kr sist jag kollade så skrotarna är duktiga på att ta betalt...

    Det märks rätt tydligt också att det är ett vanligt fel då det just nu finns 17st till förarsidan och typ 80st till passagerarsidan... Tyvärr ingen till cab då som jag hittat

    Fanns jäääääääävligt många olika artikelnummer/versioner av bälten till cab kan jag säga, bryt på både chassinummer, årsmodeller, olika färger, marknader osv. Så bäst är nog och kolla art.nr på det du har och matcha med ett på eBay, om du har tur så kan det vara samma bälten på högerstyrda bilar och då köper du bäst ett från UK. Då får du ju ett antagligen "oslitet" passagerarbälte
    Stämmer, inte ett bälte på skrotarna. Har nu fått svar av Mechanum(SAAB-auktoriserade). No luck. Enligt dem kommer GM inte att "ära"/"honor" det man tidigare lovade dvs att återkalla alla cab-säkerhetsbälten som utgör en utökad risk att haverera. Faktum är att enligt Mechanum kommer GM inte uppfylla någon av de tidigare återkallelserna som ansågs så potentiellt farliga att de gällde hela bilens livslängd oavsett mil. Jag kände inte till att det är så.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182
    De art.nr jag sökte på (lite slumpade) som jag hittade i EPC fanns inte med i Orios webbkatalog (eller Maptuns originalsök heller), är samtliga bälten till cab säljstoppade och finns inga nya alls på hyllan eller vadå?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    329
    Fick svar av Orion nu, de har inga bälten. Tyvärr uppgav hon inte om de inväntade fler eller om det aldrig någonsin kommer att tillverkas. Har givetvis ställt frågan.

    Plockade isär enheten idag och returfjädern sitter i ett plasthus som spruckit vilket fått fjädern att tappa sin position och förspänning.
    Ovanpå det plasthuset sitter det en trumma med spår i. En tunn lina leds i spåret några varv och går sedan över till en mindre trumma som via en axel förbinds med övriga bältesenheten. Vid första anblicken såg det ut som att enda felet var brusten lina. Det visade sig senare att det endast var ett följdfel. Tyvärr.

    Det var min första semesterdag :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-16 klockan 14:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    182
    Kan du inte ta delarna från en icke cabbe, plasthuset och linan?
    Eller passar inget från en vanlig 9-3a.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    329
    Jag spanade på det men tyvärr ser plasthuset helt olika ut. Exakt vet man först när man har båda framför sig på bänken. Bilderna jag jämförde med såg dock inte alls lovande ut.

    Jag hade lite flyt nu. Det dök upp en 2005 cab på Ebay UK i delar vilken lustigt nog hade bälten tillverkade 200312 med samma art.nr som min 2004! Det blev ett köp. Med lite tur har ingen någonsin åkt med i den cabben och bältet är som nytt.

    Orio har svarat: "Nej, tyvärr har vi ingen beräknad tid för leverans än."
    Man kan ju välja att tolka det svaret som att Orio faktiskt inväntar påfyllning av artikeln.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-16 klockan 14:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förarbälte fastnar fullt indraget NG9-3 Cab
    Av Branx i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2024-04-25, 10:35
  2. [LÖST] Returfjäder i låda og900
    Av LaserStefan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 00:11
  3. Returfjäder i AIC-ventil OG900
    Av Scabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •