Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: Projekt SAAB 9-5 2.0t Vector

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Nu verkar jag ha fått vibrationer i ratt och låda som börjar märkas runt 80km/h och som ökar mot 90km/h. Märkte inte av något igår när jag körde och jag gjorde en del kraftiga accelerationer upp till 130.

    Samtliga motorkuddar och låsmuttrar är dragna i moment vilket jag alltid är noga med. Bytte ju dämparna bak flr ett tag sedan men även där är allt momentdraget.

    Får börja med att kolla däckens bultar.

    EDIT: Och gick givetvis över däcken med momentnyckeln. Samtliga bultar var spot on och givetvis när jag åkte hem igen så hade vibrationerna försvunnit lika mystiskt som de uppkom...
    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-06-16 klockan 19:43.
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Så då har man även bytt den bakre motorkudden. Det svåraste i det hela var att lirka ut kudden samt få dit den nya kudden.

    Originalkudden såg inte direkt skadad ut men jag fick lite bättre känsla i drivlinan efter bytet. Nu återstår bara att byta de två bakre subframebussningarna som jag har beställt så det blir under denna eller nästa vecka som det bytet sker.

    Var i övrigt något lättare än jag hade förväntat mig. Gjorde i följande ordning.

    1: Palla upp bilen och säkra upp motorn med domkraft
    2: Lossa bulten till staget på växellådan - 18mm (84Nm)
    3: Lossa toppbulten till höger motorfäste/kudde - 18mm (105Nm)
    4: Lossa toppbulten till bakre motorfäste/kudde - 16mm (26Nm)
    5: Lossa samt fiska upp bultarna som låser kudden i kryssrambalken - 10mm (26Nm) (Här är det bra att ha en teleskopmagnet eller liknande)
    6: Hissa motorn försiktigt någon centimeter
    7: Lirka loss det lösa motorfästet och fiska upp det ur motorrummet samt sätta tillbaka det nya fästet/kudden.
    8: Sätt tillbaka M10 bultarna så att de får gäng i kryssrambalken. (Den bakre bulten kommer man inte riktigt åt med fingrarna att få på gäng så gänga i de två andra först för hand samt med hylsa + förlängare och gänga sist i den bakre bulten). När alla fått gäng så dra fast samtliga med 26Nm.
    9: Sänk motorn och lyft den sedan lite lätt igen och be gärna en vän rucka lite på motorn så du får in bulten som håller växellådsstaget i chassit. (Dra åt stagets mutter kan man göra sist).
    10: Sänk motorn helt igen så motorn vilar helt på motorfästena.
    11: sätt tillbaka bricka och toppmutter på det bakre motorfästet samt toppmuttern på höger motorfäste och dra muttrarna till momenten 26Nm samt 105Nm.
    12: Dra bulten/muttern till staget på växellådan till moment 84Nm
    13: Sänk bilen och städa.

    Nödvändiga saker för jobbet är:

    2st 25cm 1/2'' förlängare eller längre.
    1st 5-10cm 1/2'' förlängare. (behövs för M10 bulten närmast torpedväggen)
    1st Universalknut 1/2'' (behövs för M10 bulten närmast torpedväggen samt toppmutter)
    18mm ringnyckel
    18mm hylsa
    16mm hylsa
    10mm långhylsa
    1/2'' spärrskaft
    1/2'' momentnyckel
    teleskopmagnet
    ficklampa
    pallbockar + domkraft

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-07-30 klockan 21:35.
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Gjorde slag i sak och skulle byta de bakre subframebussningarna och det gickhyfsat lätt och när jag väl skulle dra åt samtliga 6 bultar tillsubframe så small givetvis den sista bulten för bussningen som sitter höger bak så så kul var det..

    Nu är bara frågan om man måste släppa ner hela subframe igen och försöka lirka ut bultfan eller om man kan få ut bulten när subframe sitter kvar med övriga bultar?.
    SAAB Vector 2.0t M02

  4. #84
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 634
    Medlem#
    10853
    ”Vänsterborr”? Eller kommer man inte åt?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    ”Vänsterborr”? Eller kommer man inte åt?
    En bekant funderade om bulten sticker ut ur gäng så man kan ta den med polygrip men då måste man ju sänka subframe igen. Håller på och letar bult nu. Ska ringa Mekonomen och Meka imorgon och fråga om de har rätt bult inne.

    Speedparts har en bult som ser ut att ha rätt dimensioner men den är enligt sidan till för stötdämpare.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...otdampare.html

    Måste i vilket fall förmodligen skaffa en grispitt. Såg att Clasohlson hade ett billigt kitt.
    https://www.clasohlson.com/se/Skruvu...2000#undefined

    Har jag tur så kan jag bara borra upp genom bussningen en bit sen försöka lirka ut bulten med grispitten. Provar det först och främst.
    SAAB Vector 2.0t M02

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Fick äntligen ut bulten så nu saknar jag bara en ny bult att stoppa på plats. Originalbulten är en 10,9 med en lite finare gänga så får hoppas bultarna jag får imorgon har rätt mått och gängannars måste jag börja jaga en beggadbult..
    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Jag håller nu på och ger framvagnen en genomgång och är övertygad om att subframebussningarna gjort sitt så det blir att byta samtliga som inte är desto större jobb i relation till alla andra ingrepp man gjort. Vet ju av egen empirisk erfarenhet att bultarna som håller subframe kan ta stryk när bussningarna slits vilket kan leda till att materialet i bultarna mattas ut. Enligt en annan tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...frame-av-OG9-5 så ska de två främre samt bakre bultarna vara samma modell med dimenisonen M12x1,5x72 och där har jag hittat ersättningsbultar som bara är 2mm kortare.

    https://www.svith.se/bygg-garage-och...0-delgang.html

    Men nu var det så länge sedan som jag hade lös bultarna till subframe så jag minns inte om mellanbultarna var M12-bultar fast med större skalle (20mm) eller om även bultarna var M14 istället för M12 som övriga subframebussningar? Är det någon som har koll på detta samt vet längden på dom?

    - - - Uppdaterad - - -

    Motorrenoveringen som gjordes på bilen blev en egen tråd i sig som jag tänkte länka här.

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/161751-Kamkedje-topplockspackningsbyte-OG9-5-B2X5
    SAAB Vector 2.0t M02

  8. #88
    Glöm inte bakvagnbussningarna medans du håller på! Se även till att köpa orginal polyflex, de andra märkerna går sönder typ direkt
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Bakvagnen är redan översedd och jag har inga symptom från den i nuläget. Bytte ju för några år sedan bärarmsbussningar till original powerflex när jag bytte dämpare och fjädrar i samma skede. Har även bytt höger övre kulled som vad glapp enligt besiktningen som sitter mellan spindel och övre tvärlänkarm. Nedre kulleder har jag smort upp med litiumfett då den högra började gneka för ett par år sedan och nu är det helt tyst.

    Givetvis blir det även original powerflexbussningar för subframe där det redan sitter två men dessa har ju suttit sedan 2017 och om subframe rör sig som jag misstänker så kanske dessa slitits något de me. Jag har ev. hittat en som säljer en uppsättning nya powerflexbussningar för subframe för halva priset så ska se om han har dom kvar.
    Senast redigerat av Vfr den 2022-07-17 klockan 07:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    SAAB Vector 2.0t M02

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Provade köra med min egna oljetrycksmätare och den stämde exakt med mätaren som jag lånade dvs 0,9 bar eller strax under på varm motor på tomgång. Då blir det till att byta oljetrycksgivare framledes.

    Har ju länge funderat på att optimera bilen och byta till ett original Hirsch-trim som om jag inte minns fel ska ligga på 190hk för min motor. När man byter ut styrboxen på en 9-5a krävs det någon programmering för att ''gifta'' ihop den nya boxen med bilen eller kopplas allt samman utan övriga ingrepp?
    SAAB Vector 2.0t M02

  11. #91
    Du kan ju bara flasha över italien trim, de hade 190hk.

    Annars kan du alltid lära dig göra eget steg 1, 9-5 är bästa bilen att lära sig på och all info är gratis
    Senast redigerat av Vfr den 2022-07-17 klockan 07:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    IMG-0213.jpg
    IMG-4592.jpg

    Och så lite bilder på problemet med den kraftiga bensinlukten varma dagar samt lösningen på samma problem med nya slangkopplingar. Detta ingrepp kräver bara 20 minuter, två slangstumpar på 4-5cm med 6mm innermått samt 4st buntband. Slangen jag använde var Speedparts blåa gummi? slang och den har ju förmågan att flexa en del så en styvare typ av slang kanske kräver 8mm innermått.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    SAAB Vector 2.0t M02

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863

    Ta ut generatorn

    Fick upp en varningslampa för batteriet i lördags när jag var påväg till en annan ort vilket gjorde att jag fick stanna, kontrollera kabelskorna och sedan vända hem igen. Väl hemma (30 minuter bort från vart problemet uppstod) så kunde jag mäta upp 12,24 volt på batteriet när bilen var avslagen men när vi startade bilen så mottog batteriet ingen ström från generatorn så det lär väl antingen vara generatorn alt. laddningsregulatorn som gjort sitt.

    Igår så gick jag ner för att påbörja arbetet med att se om det skulle vara möjligt att enbart lossa damskyddskåpan bak på generatorn för att få åtkomst till regulatorn och byta regulatorn (som jag beställt) på plats. Detta såg jag snabbt inte var någon vidare plan då generatorns bakdel där regulatorn sitter ligger under insugsgrenröret så jag bestämde mig för att helt enkelt ta upp hela generatorn och inspektera hela enheten (ska göras idag).

    Här följer en beskrivning för näste man som kan tänkas göra samma ingrepp. Jag gjorde som jag sett många andra göra att lyfta ut generatorn ovanifrån. I mitt fall så har generatorn varit lös för snart 2 år sedan så att få lös generatorn från sitt fäste kan vara lite bökigare för andra där generatorn har suttit fast i åratal. Jag har gjort detta ingrepp på min parkeringsplats i ett garage.

    Beskrivning

    1: staga upp bilens högra sida med en pallbock, ta av höger framhjul samt det nedre bukskyddet (en skruv för hjulhusets stänkskydd måste lossas då den skruven håller i båda bukskydden). Detta för att du ska komma åt generatorns nedre bult. Staga sedan upp motorn genom att ta en domkraft (jag använde original) och staga upp oljetråget underifrån. När du stagat upp tråget pressa upp motorn lite till så att den inte sjunker desto mer när älghornet lossas.

    2: Koppla bort kabelskorna på bilbatteriet och lyft dessa åt sidan. Bukskyddet sitter med M8 och M10 skruvskallar (jag har även några T25 Torx men vet ej om dessa är original). Ta sedan bort plastkåpan runt oljepåfyllningslocket.

    3: lossa övre motorfästets mutter (M18 ) och lyft bort ''koppen''. Lossa sedan kabelfästet som sitter under älghornet (M10 långhylsa) och lossa sedan älghornets fyra bultar (M16). Har du stagat upp motorn ordentligt så lär den inte sjunka desto mer. Lyft sedan bort älghornet.

    4: Ta en förlängare (1/2 tum) och en M4 insexnyckel eller en liten skruvmejsel och släpp sakta spänsten på multiremspännaren för att sedan låsa fast den. Hålet för låsningen sitter längst ut med kanten (mot torpedväggen). Du kan nu lossa remspännaren vilket man gör med en M8 insexnyckel som man med två händer lirkar in i bulten. Ta sedan en 1/4 tum eller 3/8 tum förlängare med en långhylsa på M11-M13 och sätt på M8 insexsnyckeln så att man får hävkraft att lossa bulten. För min del var det för trångt för att komma åt med ett stort (1/2 tum) eller mellanstort (3/8 tum) spärrskaft med M8 insexbits så min metod fungerade bättre. Ta sedan ett litet spärrskaft (1/4 tum) med en M8 bits och lossa resten av bulten och fiska upp både bulten och remspännaren.

    5: Du kan nu lossa 3 av konsolens (konsolen som bär generator, remspännare och remhjul) 4 bultar (M13). Den nedre bulten till konsolen ligger snett under remspännaren.

    6: Nu kan du lossa generatorns två kablar som sitter fast med två muttrar (M13 för pluskabel och M8 för jordkabel) och ta bort dessa (Jag själv fick bara bort jordkabeln enkelt och var tvungen att föst bända bort generatorn innan jag fick loss pluskabeln). Du kan nu lossa generatorns två bultar (M8 insexbits). Den övre kommer man åt genom att föra ner ett stort spärrskaft (1/2 tum) runt remhjulet på konsolen med handtaget pekandes mot bilens front och sedan lossa bulten. Man kan sedan ta ett mindre spärrskaft (1/4 tum) med M8 bits och lossa bulten resten av vägen och sedan fiska upp den. För att lossa den nedre bulten tar man sedan en lång förlängare (1/2) och för in den genom hjulhuset där bultskallen bör vara väl synlig och lossar även den bulten. Nu kan man vicka generatorn upp och ner ovanifrån tills den lossnar. Lirka bort den helt och lägg upp den mer inåt mot torpedväggen.

    7: Nu kommer man enkelt åt att lossa konsolens sista bult (M13) som sitter mer under insugsgrenröret. Följ bara med handen så hittar du den. När bulten är borta så är konsolen helt lös och kan nu fiskas ut ovanifrån.

    8: Nu återstår det enbart att fiska ut generatorn ovanifrån. Placera generatorn med remhjulet pekandes upptå där generatorns bulthål pekar in mot avgassystemet med det övre hålet mot torpedväggen och den nedre hålet mot motorn. För nu upp generatorn mellan insugsgrenröret och slangarna som sitter fast på insidan av karossen/ramen. För att lirka igenom generatorn så gjorde jag som så att jag förde upp generatorn med höger hand något vinklat mot hjulhuset tills det tog stopp. Jag förde sedan in vänster hand framför generatorn (mot torpedväggen) och stöttade upp generatorn underifrån. Väl där så pressade jag generatorn mot insugsgrenröret samtidigt jag bände upp generatorn från kaross till insugsgrenrör. Jag upprepade detta och kunde på så vis orma mig mellan slangar och insugsgrenröret tills generatorn va helt fri.

    Att få tillbaka allting sker väl lämpligen i omvänd ordning men om jag kommer på något bra tips vid återmontering så nämner jag det här senare när så skett.
    Senast redigerat av SAABniofem den 2022-07-28 klockan 21:54.
    SAAB Vector 2.0t M02

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863

    Bilens generator fixad

    Då hade man turen att få laddningsregulatorn på posten idag så jag och polarn slog ihop bilen under 3 timmar och nu laddar generatorn på bra igen. Beställde regulatorn från Mekster och det gick väldigt snabbt vilket var positivt.

    Fick även min senaste leverans av Speedparts som alltid brukar vara snabba med leverans så nu återstår några timmars skruvande för att byta samtliga subframebussningar, krängningshämmarstag samt krängningshämmarbussningar. När allt detta är gjort så är alla bussningar i framvagnen som gjort sitt bytta och bilen lär förhoppningsvis upplevas som betydligt tightare. Har ju redan känt en avsevärd skillnad sett till allt jag redan bytt så.

    De två bökigaste sakerna vid återmontering var just att få generatorn på plats samt låsa generatorn med bultarna och även att få multiremmen rätt då det är trångt att komma åt. När väl generatorn kommit på plats så kan bultarna ha en ovilja till att få gäng och för den nedre bulten som vi började med så kan det underlätta om en vickar på generatorn när bulten väl sitter i hålet för att hitta fram till gängen på andra sidan. För den övre generatorbulten var det lite bökigare men jag hittade ett sätt som fungerade bra och det var genom att sätta fast M8 insex-bitsen på bultskallen och sedan ta en lång 1/2 tums förlängare och tvinga in bulten med hävkraft då hittade bulten rätt direkt.
    SAAB Vector 2.0t M02

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    256
    Medlem#
    10863
    Fick inspiration i veckan och bytte subframebussningar och krängningshämmarstag. Muttrarna till stagen var lagom rostiga så det tog runt 2 timmar för vänster sida och knappt 20 minuter för höger sida.

    Däremot så fick jag problem med de reservbultarna som jag hade beställt. Det visade sig ha bara 4cm gäng (halvgängade) medans original har runt 5cm gäng varpå den främre vänstra bulten bottnade och nöp fast. (fick skimsa övriga bultar något). När jag skulle ta mutterknackaren och knacka lös bulten så började istället låsningen på ovansidan att rotera. Vi fick ut den övre delen av låsenheten som består av ett tillböjt plattjärn som är vikt 90° på sidorna och som har en utsågning för bult i mitten. Den nedre halvan av låsenheten verkar bara bestå av en rektangulär bricka med en bit påsvetsad gängrör. Nu till min fråga. Hur funkar låsenheten? Den övre delen som vi fick ut var ganska så snedvriden så jag stoppade den i ett städ och böjde till den som den ursprungligen ska vara men även om vi stoppar tillbaks den ovanpå den nedre delen så vill den inte låsa fast enheten så att bulten släpper.

    På andra sidan så är ju remhjulet för vevaxeln i vägen så där kan man ju inte så lätt fiska ut låsenheten för att jämföra. Vi funderade först om vi kunde borra igenom chassit och låsa låsenheten med en till två bultar men man kommer inte åt rakt underifrån så den planen sprack. Inte heller kan man få in något som vill ligga kvar när allt roterar. Jag är förmodligen inte den första som haft det här problemet så har någon något förslag?

    Subframe sitter korrekt åtspänd på övriga 5 bultar.
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Projekt
    Av Farbror skum i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 20:20
  2. Projekt Saab 9xR 9-5 02:a
    Av mr_saab95 i forum Projekt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 19:01
  3. Projekt Saab 900 S '94
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 241
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 20:57
  4. Projekt 9-3 SS Vector -03
    Av tesoro i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •