Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 95

Ämne: Projekt SAAB 9-5 2.0t Vector

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Balansaxlarna är lagrade i en yttre hållare i aluminium och i en lagerskål som sitter med presspassning i blocket. Det är alltså inga kullager utan glidlager.

    Jag har sett många balansaxlar med fula lagerytor. Det är rätt jobbigt att byta det inre lagret.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Ok Bra att veta. Då får man hoppas att det är de yttre lagren som låter vilket det säkert också är. Får komma med några uppdateringar under kamkedjebytets gång.

  3. #63
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Hur går det med kedjan?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Hur går det med kedjan?
    Har fått lägga kedjebytet på is dels pga. mycket jobb men även för att jag måste lösa det mer praktiska som ett vettigt garage. Tills det att jag hittar ett garage så kommer jag pyssla med lite annat funktionellt som att se över bakvagnen (har något fjädrande ljud som kommer bakifrån) samt lite kosmetiskt som att ta itu med den lilla kaross-rosten som dykt upp lite här och där men även främre spoilern som måste lagas. Har skaffat en AERO-vinge med som ska monteras i sommar om tid finns.

    Fick även problem med handbromsen i februari men den byttes igår mot en ny från speedparts och nu är handbromsen som ny igen. Tog lite tid att luska ut hur SAAB-ingenjörerna tänkt men när man väl fick loss den gamla så kändes det relativt enkelt konstruerat (med undantag från höger vajer som löper under tanken och var bra jobbig att dra loss).

    Passade även på att kontrollera samtliga bussningar i bakvagnen och jag kunde inte se något större glapp förutom möjligtvis länkarmsbussningarna (främst höger som gick att bända närmare centimetern) samt kontrollerade stötdämparna som såg lite oljiga ut så en ny uppsättning stötdämpare bak samt ev. nya länkarmsbussningar står på agendan i det avseendet.

    Som sagt motorn går ju bra i övrigt så man får se över lite annat i väntan på att hitta ett lämpligt garage men det kommer.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  5. #65
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Fjädrande ljud i bakvagnen, du menar när du kör i gupp osv? Hade ett dovt iiiihhh-oooohh-ljud vid gupp på min förra 9-5:a som försvann vid dämparbyte. Kan ju vara dämparna som fått skit i packningen vid kolven eller börjar gå tomma. Eller nåt.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Fjädrande ljud i bakvagnen, du menar när du kör i gupp osv? Hade ett dovt iiiihhh-oooohh-ljud vid gupp på min förra 9-5:a som försvann vid dämparbyte. Kan ju vara dämparna som fått skit i packningen vid kolven eller börjar gå tomma. Eller nåt.
    Såg att dämparna var oljiga så de är knappast fräscha. Ljudet uppstår vid potthål, brofästen eller djupare gupp där de uppstår ett metalliskt fjädrande ljud som sakta avtar i både ljud och fart men som känns genom hela karossen. Känns som att karossen är halvlös och vibrerar mot ramen. Börjar med att byta dämparna och försvinner inte ljudet eller ''känslan/beteendet'' som bakvagnen haft så får jag nog börja med att byta länkarmsbussningarna (nr 2 på speedparts) samt kanske även någon annan bussning. Kontrollerade dock alla bussningar förutom bakre och främre bakaxelbussningarna som jag glömde bort (nr 6 & 7 på speedparts).
    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #67
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Dämpare är ju lättbytt och billigt, du kan testa att dränka alla bussningar i något smörjande (WD-40, 5-56, silikonspray eller liknande) innan du byter för att utesluta dem (ta ett par hö/vä åt gången). Eller ptja, utesluta och utesluta, men lite smörj skadar väl inte.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-14 klockan 00:05.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dämpare är ju lättbytt och billigt, du kan testa att dränka alla bussningar i något smörjande (WD-40, 5-56, silikonspray eller liknande) innan du byter för att utesluta dem (ta ett par hö/vä åt gången). Eller ptja, utesluta och utesluta, men lite smörj skadar väl inte.
    Är lite skeptisk till biltema-liknande stötdämpare då jag inte vill riskera den komfort jag haft/har och ej heller vill behöva byta dämpare igen ö.h.t.

    Köper jag allt från speedpart så borde en ny uppsättning gå på 3-4 000kr vilket kanske inte är jättebilligt direkt. Men speedpart säljer bara gasdämpare liksom de flesta andra men mina dämpare är ju uppenbart oljedämpare då de läker lite olja. Hittar dock inget på nätet huruvida gasdämpare funkar lika bra som oljedämpare eller om det påverkar komfort etc.
    SAAB Vector 2.0t M02

  9. #69
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Okej, då är det kanske nivåreglerande... Välkommen till klubben med hög inträdesavgift...
    (Biltemadämpare har jag inte sagt något om även om jag tror att de säkert duger för normal körning.)
    Tror att jag köpte mina för en 500:ing styck på KLRacing förra året. Men det var ju vanliga dämpare.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Okej, då är det kanske nivåreglerande... Välkommen till klubben med hög inträdesavgift...
    (Biltemadämpare har jag inte sagt något om även om jag tror att de säkert duger för normal körning.)
    Tror att jag köpte mina för en 500:ing styck på KLRacing förra året. Men det var ju vanliga dämpare.
    Kan så vara för jag såg nu att Maptun hade nivåreglerande dämpare i en helt annan prisklass men de verkar vara de enda med olja. Kanske var ett tillval som gjordes vid köp? Bilen gick ju som företagsbil första åren.

    Hur är komforten i din bil efter bytet? Bytte du även några bussningar i samma veva?
    SAAB Vector 2.0t M02

  11. #71
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Sålde den i höstas. Men den blev bra på alla sätt.

    Du kan ju kika exakt vilka dämpare som gäller på thesaabsite.com
    Eller på plåten som sitter någonstans på bilen.

    MapTun är bra.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Enligt thesaabsite.com så ska jag ha FG eller EF fjädrar samt lila dämpare eller kod 33 dämpare (blå?). Så det ser ut som jag har sportchassi på min kärra. kanske kan förklara de självjusterande oljedämparna.

    passar dämparna rakt av i nedre fästet eller behövs något sorts shimsring emellan? har läst i andra trådar att vissa haft problem med att inte dämparen passar helt i nedre fästet när de bytt till från vad kan ha varit sport till vanliga dämpare?

    Jag passar även på att byta länkarmsbussningarna då de verkar slitna men kan ett sådant byte påverka camberinställningen?

    Edit: Är förresten låsmuttern högst upp på fjäderbenet normal eller fingängad? onödigt att köpa en normalgängad för 50kr/st som jag kan fixa gratis.

    Edit: Såg att KL Racings dämpare för 475kr/st även passar bilar med sportchassi. Var det dessa du köpte?

    EDIT: På thesaabsite såg jag nu ''additional details'' där det framgår att jag har standardchassi/komfort. standarddämpare, 4070 Newton-fjäder fram och 2800 Newton fjäder bak. då blir det standarddämpare och fjädrar istället för sport då.
    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-05-19 klockan 19:50.
    SAAB Vector 2.0t M02

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Sålde den i höstas. Men den blev bra på alla sätt.

    Du kan ju kika exakt vilka dämpare som gäller på thesaabsite.com
    Eller på plåten som sitter någonstans på bilen.

    MapTun är bra.
    Frågan är om jag inte behöver genomslagsstopp utöver nya dämpare och fjädrar då jag går från självjusterande dämpare till standard?
    SAAB Vector 2.0t M02

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jaha då har jag fått mina grejer från speedparts och började förbereda bilen i förrgår med att ställa upp den på pallbockar och mjuka upp samtliga bultar med 5-56 och nu har jag ju fått fram ena bussningen på vänster länkarm men tro fan att bussningen sitter. Provade ta en skruvdragare med en hålsåg bakifrån men skruvdragaren brann ju upp direkt utan resultat.

    Sitter och funderar hur jag ska få ut bussningen utan ett utdragningsverktyg...

    Skulle kunna ge mig i kast på att bara byta dämparna men när väl allt är framme så vill man ju få sakerna ur världen.

    Intressant nog så var den enklaste bulten att lossa M6an som håller i bromsslangen och handbromsvajern. Dessa ska tydligen ofta gå av...
    SAAB Vector 2.0t M02

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Då var allt nästan klart. Hann med båda dämparna samt vänster länkarmsbussning. Höger länkarmsbussning byter jag i helgen.

    Såg att höger fjäderbenshus hade en chims nere vid vänster bult medans ingen chims fanns på vänster sida.

    Lite bilder.

    IMG_5438.jpgIMG_5440.jpgIMG_5441.jpgIMG_5442.jpgIMG_5443.jpgIMG_5444.jpg

    Det underlättade markant att ta och lossa handbromsvajern från bromstrumman för att komma åt bulten som håller i fästet för vajern samt bromsvätskeröret.

    Den inre delen av bussningen var lite trög att få ut då skruvdragaren inte orkade såga med hålsågen som rekommenderas.

    Den yttre delen av bussningen dvs aluminiumhylsan gick lätt att få ut när man sågat igenom den. Den var rätt tjock på 4-5 mm.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-06-02 klockan 13:15.
    SAAB Vector 2.0t M02

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Lite mer bilder.

    IMG_5445.jpg Gamla fjäderbenet.

    IMG_5447.jpg Det renoverade/nya fjäderbenet.

    IMG_5448.jpgIMG_5449.jpg Gamla länkarmsbussningen.

    IMG_5451.jpgIMG_5453.jpg Nya länkarmsbussningen på plats.

    IMG_5457.jpg Vänster sida klar.

    IMG_5458.jpg Vänster sida bak-/underifrån.

    IMG_5459.jpg Klart!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-06-02 klockan 13:24.
    SAAB Vector 2.0t M02

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Slängde på den högra länkarmsbussningen idag så det blev ur världen. Givetvis gick M6 bulten av som håller i fästet för handbromsvajern och bromsröret som sitter undertill på länkarmen så det blev lite extrajobb som involverade lite borrning. Tog ganska prick 3 timmar men 45 minuter extra gick åt enbart för M6 bulten...

    Nu glömde jag ta en bild men shimsen på höger sida är nog ingen shims. Är en bit plåt med en liten hakning som hakas i det nedre vänstra hålet och som har ett eget hål i sig som matchar hålet i fjäderbenshuset samt har en liten rund hylla nertill. Tror dock att bilen kanske skulle behöva shimsas baktill för bakvagnen ser man har mycket camber. Även framvagnen har camber men inte lika mycket. Lite camber ska det väl säkert vara...

    vänster dämpare var sopslut och gick att trycka ihop helt utan större kraft. Höger tog emot en bit ner men var inte fräsch den heller. Såg nu på de gamla bultarna (satte nya) för det nedre fästet av fjäderbenet att brickan satt kvar på bulten men det är nog inte hela världen då bulten sitter med 19kg.

    Krängningshämmarbussningarna ser ev lite slitna ut men ska köra med bilen några veckor och se hur bakvagnen känns. till besiktningen i Augusti så ska jag kolla spindellederna och kränkningshämmarstagen i framvagnen och ev. även byta dessa om det behövs.

    Annars återstår nog mest bara kosmetiska saker som ytrost samt montering av vingen förutom kamkedjebytet samt chiptrim!

    Edit: Jo har ju en nedre/bakre motorkudde som jag köpte förra året som jag också ska byta ut. Subbframebussningar kanske blir aktuellt nästa år.
    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-06-03 klockan 21:13.
    SAAB Vector 2.0t M02

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Så har börjat bli less på min klonkande koppling som har blivit aningen värre senare år så tänkte börja med att byta ut samtliga motorkuddar/fästen.

    IMG-5513.jpg

    Tänkte preliminärt byta det bakre fästet/kudden på söndag när jag har en polare till hands och byta höger samt vänster kudde idag när jag är själv.

    Rev ut batteriet samt lossade fästet för batteriboxen och säkringsboxen. Lossade kudden efter att jag stött upp växellådan med en domkraft och en träbit emellan. Fick bända loss kudden då den hade ärjat fast lite. Slängde dit den ''nya'' kudden (köpt från skroten) och kunde inte se någon märkbar skillnad mellan min originalkudde och den jag köpt. Möjligtvis att min gamla såg aningen högre ut.

    IMG_5517.jpgIMG_5515.jpgIMG_5516.jpg

    Slängde även i en ''ny'' motorkudde på höger sida men där kunde man se att min original hade satt sig och höjden skilde 4-5mm. Kudden kom från en bil som bara rullat några tusen mil vilket märktes. Dock skeptisk om vänster motorkudde var från en lågmilare som påstods fast det fästet har väl heller inte lika mycket påfrestan på sig.

    IMG-5518.jpgIMG_5519.jpg

    Hade inte förväntat mig någon direkt skillnad och kan inte säga att jag märkte någon då det är det bakre motorfästet och/eller subframebussningarna som förmodligen gör störts inverkan men ville även byta de övre sidokuddarna så att det är ur världen.

    Om det inte blir en markant förbättring efter att jag har bytt det bakre motorfästet/kudden så lägger jag in en beställning på nya subframebussningar och skulle inte det hjälpa så får jag nog se över kopplingen om det skulle behövas vilket jag inte hoppas och tror.
    Senast redigerat av SAABniofem den 2018-06-15 klockan 21:21.
    SAAB Vector 2.0t M02

  19. #79
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Subframebussningarna är nog typ alltid slut vid det här laget, speciellt de bakre.

    A-bussningarna i bakvagnen är nog de "fräschaste" jag sett, brukar gå fint och peta ur med tummen på de jag bytt...

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Subframebussningarna är nog typ alltid slut vid det här laget, speciellt de bakre.

    A-bussningarna i bakvagnen är nog de "fräschaste" jag sett, brukar gå fint och peta ur med tummen på de jag bytt...
    Jo subframebussningarna brukar ofta behöva bytas men jag har samtidigt sett riktigt slitna bakre motorkuddar så jag byter min nu till en lätt begagnad från en 3.0TID som är lite styvare och gjord för en motor på nästan 100kg mer.

    SAAB verkar ha underdimensionerat det mesta när det kommer till bussningar och motorkuddar...

    Mina länkarmsbussningar var halvfräscha men de satt hårt ändå. Blev en betydande skillnad med Powerflex i kombination med nya stötdämpare/fjädrar. Inget mer ormande på vägen...
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Projekt
    Av Farbror skum i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 20:20
  2. Projekt Saab 9xR 9-5 02:a
    Av mr_saab95 i forum Projekt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 19:01
  3. Projekt Saab 900 S '94
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 241
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 20:57
  4. Projekt 9-3 SS Vector -03
    Av tesoro i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •