Roterade innan du laddade upp dem igen eller?
Du är inte ensom om att bilderna hamnar på fel ledd så dela gärna med dig
Roterade innan du laddade upp dem igen eller?
Du är inte ensom om att bilderna hamnar på fel ledd så dela gärna med dig
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det var så dumt så det känns som ett problem som eg. Borde vara ett icke-problem.
När jag tar bilder med mobilen liggandes (bredbilder) så hamnar samtliga bilder rättvänt men när man tar bilder med mobilen upprätt så vill bilderna av någon anledning lägga sig 90 grader åt vänster här inne. Det jag gjorde var att gå in i bildbiblioteket och vrida aktuella bilder 180 grader och spara för att sedan vända bilderna 180 grader igen och spara en andra gång så att bilderna ligger som de först låg. Då helt plötsligt laddas bilderna upp rättvänt...
Senast redigerat av SAABniofem den 2017-07-18 klockan 10:08.
Så blir det när kameror och mobiler försöker vara smartare än sina ägare.
Information lagras i bilden i vilket läge den är tagen och det utnyttjas av vissa bildhanterare men inte alla.
Om man vänder mobilen upp och ner vänder de flesta på allt och användaren slipper bilder som är helt upp och ner, problemet uppstår när man vrider 90gr med flit och kameran är motsträvig
Och jag känner igen problematiken.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Nu är ju inte detta phpbb (utan vbullentin) men i phpbb finns det en bugg som gör att preview och faktisk visning blir olika när det finns bildlägesinformation i bilden. Kan det vara liknande ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har planerat in kompmätning idag på bilen så återkommer lite senare med en uppdatering och lite bilder.
Så får man lägga upp samma inlägg en andra gång då inlägget raderas när man väljer att redigera och klickar med pilen på textfältet så försöker igen.
Då var kompmätningen klar med goda resultat. Använde biltemas kompmätare.
Resultaten enligt följande. (12 bar är maxkomp på 2.0t motorn)
Cylinder 1. 11,1-11,3 bar (två mätningar) IMG_3292.jpg
Cylinder 2. 11,7 bar IMG_3293.jpg
Cylinder 3. 11,9 bar IMG_3294.jpg
Cylinder 4. 10,9 bar (två mätningar) IMG_3295.jpg
Verkar ändå som att lite olja hamnar i förbränningen så en WD40-metod kanske blir av till hösten då jag fick maxkomp efter ca 7 varv med startmotorn.
Nu återstår att leta potentiella oljeläckor runt toppen eller runt oljetrycksmätaren och ska undersöka detta i samband med att jag kontrollerar kedjespännaren och byter ventilkåpspackningen här framöver.
Senast redigerat av SAABniofem den 2017-07-19 klockan 19:04.
Kan man lägga upp ljudklipp på något vis? Skulle nämligen tycka det vore intressant att spela in bilen under acceleration med och utan trim för att dokumentera skillnaden..
Enklast är väl att lägga upp på YouTube.
Man kan välja att enbart de som har länken till klippet kan titta på det (så att ingen hittar det genom sökfunktionen), eller t.o.m. göra det helt privat så enbart du kan kolla på det.
Såg en bruten slang ovanför vattenpumpen och slangen verkar vara ett solit stycke med en "plug-on"-ände.
Behöver man köpa denna slang komplett och vad kallas den i så fall om någon vet?
Den kommer ju från en av de blå backventilerna under LMM så jag förmodar att den tillhör vevhusvent-systemet?
IMG_3310.jpgIMG_3311.jpgIMG_3312.jpgIMG_3313.jpg
Och så lite kuriosa. Vad är detta? En högtalare?
IMG_3314.jpg
du byter bara den lilla delen som är av
9-5 Aero -02
Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18
Kuriosan är temperaturgivaren för kupén.
Slangen som är av hör till EVAP, sök och du skall finna!
Troligtvis denna du behöver
Synd bara att de ska ha 163kr för en liten bit slang och ta ut en fraktavgift på 59kr när frankering för ett brev enbart kostar 7kr..
Om man fixar upp Saabar för att hålla dem på vägarna skall man uppmuntras
Jag har exakt den där slangbiten från do88, köpte den till min 9-3 i något svagt ögonblick (hade fått för mig att den satt även på min bil).
Men eftersom den bara ligger och skräpar kan du få den.
Dra iväg ett PM så ordnar vi det.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Fick slangbiten till EVAP idag som användaren whiskeycola skickade mig. Stort tack!
Ska montera slangen i dagarna när jag ändå kommer kontrollera kamkedjespännaren. Återkommer om någon dag.
Glöm inte att hålla hårt i ratten vid första provkörningen, min bil hittade igen säkert 50+ hästkrafter efter att jag fixat slangsystemen
Märks särskilt tydligt på den lättare 9-3:an med två dörrar!
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Min bil verkar fräsch i övrigt och accelererar bra men det är klart man kanske får något ökad prestanda det återstår att se. Har ett gammalt flygfält här uppe (arméns gamla) som jag ska kolla upp om man kan få åtkomst till för lite provkörning. Fältet är dock byggt för Viggen/JAS så det är kanske 30-40% kortare än den vanliga flygplatsen i området.
Våra övriga vägar i området är kurviga, ojämna och dåligt underhållna så att pressa bilen är inte optimalt om man vill accelerera mycket snabbare än upp till 150 från 0...