Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Tändningslås, kontaktbyte - för er där nyckeln inte vrids tillbaka automatiskt. 9000

  1. #1

    Tändningslås, kontaktbyte - för er där nyckeln inte vrids tillbaka automatiskt. 9000

    Hej!

    För ett tag sedan gick kontakten som sitter på tändlåset sönder på min bil och det behövde bytas. Jag saknade bra bilder på nätet på hur man gör och laddar därför upp bilder från mitt byte så kanske det underlättar för nästa person som behöver göra samma sak.

    Vad du behöver:

    https://www.skruvat.se/Kontakt-tandningslas-P13365.aspx

    Här är själva kontakten men jag rekommenderar att ni kollar på närmsta bilskrot först. Jag fick köpa ett helt rattlås för 800 kronor då jag inte kunde köpa kontakten löst men det är värt att kolla.

    1. Skruvmejsel, T20.
    2. Skruvmejsel, T25.
    3. Insektsnyckel storlek liten.
    4. Cirka 20 minuter tid.


    Steg 1: kåpa

    Första steget är att skruva av kåpan som sitter under ratten. Den sitter med totalt 4 skruvar där de två grövre är T25 och de två nättare skruvarna är T20. Det är bara att skruva rakt nedåt.

    IMG_7670_zps70r7coyf.jpg
    Bild 1: Kåpan under ratten. Klicka för större bild.

    Det är en lätt och snabb process. Tänk på att vara lite försiktiga när kåpan lirkas av eftersom att det sitter små plastgrejer på som kan gå av. Utöver det är det bara att lyfta kåpan från nyckelhålet och dra snett nedåt.

    Steg 2: Skruva av kontakten.

    I steg 2 är det dags att skruva av kontakten. Den sitter direkt till höger, sett från förarstolen, och borde vara lätt att se. Jag skruvade av kontakten innan jag lossade sladden men det går att göra vilket som beroende på hur små eller stora händer man har.

    Kontakten sitter med två väldigt små skruvar och du behöver en insektsnyckel för att skruva av. Man behöver inte skruva skruvarna hela vägen ur sina hål utan det räcker med att lossa på dem. Det är tydligt när det går att ta av kontakten. När skruvarna är tillräckligt lossade är det bara att dra den snett nedåt/bakåt.

    IMG_7666_zpsbstopo97.jpg
    Klicka för större bild

    När kontakten är loss är det bara att lossa kabeln som går till den kvar. Det är bara att trycka ner de två spärrarna som finns och lirka loss den. Jag har läst att vissa kan ha problem med detta steget men det gick smidigt för mig.

    IMG_7667_zpscvjxjwm9.jpg
    Bild 3: Kontakten loss med kabeln ovanpå. Klicka för större bild.

    Steg 3: Montera allt i omvänd ordning.

    Nu är det bara att montera allt i omvänd ordning. Det kan vara lite trångt att få tillbaka kontakten igen samtidigt som man skruvar åt med insex men annars ska allt gå smidigt och borde inte ta mer än 20 minuter.

    Hoppas att bilderna och texten hjälper någon som har samma problem som jag hade.

    Med vänlig hälsning,
    Pontus.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillbaka?
    Av olas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •