Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Ingen kontakt med ECM NG9-3 1,9TiD -05

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Ingen kontakt med ECM NG9-3 1,9TiD -05

    Hej!

    Har en 9-3 1,9 TiD -05 som då och då inte har startat, nu stod den i garaget när problemet uppstod så jag har felsökt lite.

    Felkodenerna som jag får ut med Tech2:

    U2105 00 ECM missing on BUS
    U2105 72 ECM missing on BUS
    U2105 7F ECM missing on BUS

    Startmotorn drar inte runt när jag försöker starta, tankmätaren visar tom tank (och jag vet att det är över halvtank). Motorlampan lyser och bilen varnar även direkt man slår på tändningen i SID att antisladd/antispinn är ur funktion, antagligen pga avsaknad av ECM.

    Jag kan komma åt samtliga övriga styrenheter utom EHPS, hänger kanske ihop med att ECM inte går att få kontakt med?

    Jag misstänker kabelbrott nånstans på motorhärvan, men vart börjar jag?

    Vilka pinnar på ECUn är relevant och mäta upp/kontrollera för att startmotorn ska dras runt?

    Jag har kollat lite elscheman men hittils bara hittat +15 (via säkring 4 i elcentralen vid batteriet) och jord (via jordpunkt vid innerskärm vid samma elcentral), misstänker det är några fler?

    Vilka pinnar är relevant för busskommunikation?
    Senast redigerat av joH900 den 2017-08-27 klockan 20:25.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Busskommunikationen går väl genom ICM? Lirka lite där innan du ger dig på motorstyr.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    - Vilka pinnar på ECUn är relevant och mäta upp/kontrollera för att startmotorn ska dras runt?
    Aktivering av startreléet beror bl.a. på om det er automat- eller manuelt gir som gjelder, hva er aktuelt her?

    En enklere, første test på om ECM førsøker å jorde startreléet er å ta det ut og så sette positiv målepinne i pinne #85 i sokkelen og negativ i #86. Der skal det måles batterispenning når tenningsnøkkelen vris til posisjon "ST".

    Om det ikke er tilfelle, sjekkes det for spenning (i forhold til jord) i #30 og #85 i posisjon "ON".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det är en automat, glömde nämna det!

    Hur som helst så kontrollmätte jag jord och spänningsmatning samt till två relän i elcentralen vid batteriet (som jag glömt namnet på just nu...) ECM igår och det var OK.

    Dessa har jag kontrollerat:

    Kontakt B (den stora längst ut mot hjulhuset)

    Pin 2, 4, 6 = jord
    Pin 28 = +12v (till säkring 4 i elcentralen)
    Pin 70 = relä 517 (pin86)
    Pin 72 = relä 229 (pin85)
    Pin 1, 5 = relä 229

    Kontrollmätte även P-buss (pin 83 och pin 84) i handsken och där fanns det också kontakt.

    Kopplade in ECM igen och vred på tändningen, tankmätaren funkade! Jag läste felkoder och raderade samtliga för att se vad som kom tillbaka och ingenting kom tillbaka direkt och jag hade kontakt med samtliga styrdon. Vred av och på tändningen och läste felkoder på nytt och då fick jag plötsligt inte kontakt med EHPS. Testade dock att starta bilen och den startade direkt, men efter några få sekunder så tände sig antisladdsystem ur funktion i SID. Lät den gå på tomgång i ~10minuter efter detta och stängde sedan av och försökte starta igen men då var den stendöd på nytt. Ingen tankmätare och startmotorn drar ej runt.

    Jag kollade då elschema och det fanns en skarv på P-buss i härvan ungefär där EHPS sitter, kollade upp denna och den var bara tejpad och såg sådär ut. Gjorde om denna med krympslang osv istället men det var ingen skillnad. Har fortfarande slumpade kommunikationsfel.

    Fick igång bilen en gång till och då plingade det av och till som faaaaan om att växellådan har gått i limp home i SID, kunde plinga till 3-4 gånger på ett par sekunder ibland. Även antisladd ur funktion plingade till då och då i SID. Efter några minuter så plingade det även till att bilen inte laddar och laddlampan tänder sig i instrumenthuset. Precis när detta sker droppar spänningen från 14,1v till ca 12,6v över batteriet för att sen efter 1 sekund åter igen vara tillbaka över 14v.

    Varningen för att bilen slutar ladda dyker upp i princip varje start sedan generatorn gick sönder för några år sedan och byttes till en helt ny (original), men då bilen faktiskt laddar och har fungerat ändå (hittils) som vanligt så har den brukats som vanligt.

    Jag kontrollmätte kabeln från ECM (pin19) till generatorn och den är OK.

    Dessa felkoder dök upp efter att jag startat bilen och haft den igång en stund och sedan försökt starta (utan att lyckas), innan jag startade bilen var det 0 felkoder lagrade.

    TCM U2103 00 Unknown DTC
    ESP U2139 00 CIM Missing on Bus
    ESP U2143 00 Steering angle sensor missing
    ESP U2142 00 Yaw rate sensor missing
    ESP U2106 00 TCM missing on bus
    ESP U2103 00 TCS/ESP was missing on bus
    ESP U2105 00 ECM missing on Bus
    CIM U2100 00 CIM was missing on P-bus
    CIM B1440 57 Invalid key position

    Jag raderade sen dessa koder och vred av och på tändningen (och såg att tankmätaren inte funkade så gjorde inte ens startförsök) och då registrerades direkt dessa felkoder:

    TCM U2103 00 Unknown DTC
    ESP U2142 00 Yaw rate sensor missing
    ESP U2106 00 TCM missing on bus
    ESP U2103 00 TCS/ESP was missing on bus
    ESP U2105 00 ECM missing on Bus
    CIM B1440 57 Invalid key position

    Jag är nu inne på att någon ECU är skadad och skickar ut "skräp" på P-buss, CIM, ESP/TCS eller ECM?

    Kan det vara så att ECM blev skadad (trots att den inte BÖR) bli det när generatorn gick sönder för flera år sedan och nu visar sig fler och fler fel? Tänker just på att felet med att generatorn slutar ladda en kort stund efter rätt exakt 3 minuter för att sedan återuppta laddningen, det styrs ju av ECM.

    Innerskärmen är dessutom skadad i framkant så ECM lär ha fått mer fukt/salt på sig än vad den borde få, jävligt dum placering är det!

    Jag är inne på att testa byta CIM eller ECM, tänker jag fel eller är det något annat jag bör kolla först? Är det vanligt med fel på ESP/TCS ECUn på dessa? Den kommunicerar ju både med CIM och ECM.

    Jag skall göra ett test till och det är att se om det genereras lika många felkoder om ECM inte är inkopplad bara av att vrida av och på tändningen. Om det INTE gör det så är det väl inte otänkbart att den stör kommunikationen på P-bus som gör att felkoder som faktiskt inte finns sätts?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hunden ligger ikke begravet i ISM da, TCS/ESP-modulen får jo separat spenningsforsyning derfra? Dette med tanke på at du også bruker tenningsnøkkelen hver gang noe fungerer/ikke funngerer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Jag tror P-BUS är skarvad i TCS/ESP precis som i ICM.


    Det är vanligare med avbrott än att nån skickar ut skräp.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hunden ligger ikke begravet i ISM da, TCS/ESP-modulen får jo separat spenningsforsyning derfra? Dette med tanke på at du også bruker tenningsnøkkelen hver gang noe fungerer/ikke funngerer.
    Inte omöjligt faktiskt, det verkar dock ibland vara lite slumpartat om/när bilen startar, någon gång har tankmätaren vaknat till liv när tändnignen vart på och jag läst ut felkoder (och därefter startat). Nu när jag tänker efter så hör jag inte att rattlåset går i när jag stänger av bilen och tar ur nyckeln, det bör det väl göra varje gång antar jag så länge batterispänning är OK?
    Senast redigerat av joH900 den 2017-07-14 klockan 14:32.

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Mål spenning på pinnene #15 og -23 i kontakten til TCS/ESP (hva har du?) modulen. Der skal du få batterispenning umiddelbart og hver gang tenningsnøkkelen vris fra "OFF" til "ON". Skjer ikke det er det en indikasjon på at ISM ikke har det helt godt. Det samme er B1440 57.

    Så forsyner jo ISM også andre "abonnenter", med nøkkelen i de ulike posisjonene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Sitter ESP på bilen, är det fortfarande pin 15 och pin 23 jag ska mäta mellan?

    Skall ut till garaget lite senare idag och kollar detta då!

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det er det.

    Så, etter å ha "tracet" denne spenningsforsyningen litt videre, ser jeg at den også går til plussiden til spolen for +15V forsyning i UEC, IPEC og REC, og OM det nå er ISM som svikter vil altså +15V kunne være ustabil/borte i alle de tre enhetene også. I så tilfelle ville det skape mange problemer

    Tillegg: Da skal du kunne kontrollere ISM-utgangen også i sokkelen, pinne #86, på feks. R11 i UEC.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2017-07-14 klockan 15:05. Anledning: Tillegg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Nu har jag mätt mellan pin 15 och pin 86 i ESP kontaktstycket ger följande vid de olika lägena på nyckeln, verkar som den växlar polaritet när man vrider om nyckeln för att starta bilen?

    LOCK: 0v
    OFF: +12v
    ON: 0v
    ST: -12v

    Mäter jag pin 86 på R11 i UEC får jag:

    LOCK: 0v
    OFF: 0v
    ON: +12v
    ST: +12v

    Jag testade även med ECM urkopplad att radera alla lagrade felkoder och sedan vrida av och på tändningen 2-3 gånger för att sedan läsa ut felkoderna igen, då fanns dessa lagrade:

    TCM U2103 00 Unknown DTC
    ESP U2142 00 Yaw rate sensor missing
    ESP U2143 00 Steering angle sensor missing
    ESP U2106 00 TCM missing on bus
    ESP U2103 00 TCS/ESP was missing on bus
    ESP U2105 00 ECM missing on Bus
    CIM U2100 00 CIM was missing on P-bus
    CIM B1440 57 Invalid key position

    Dvs i princip samma felkoder oavsett om ECM är inkopplad eller inte.

    Värt att nämna också är att samtliga gånger jag läste felkoder idag så fick jag ingen kontakt med EHPS, igår fick jag dock kontakt med EHPS ungefär hälften av alla gånger jag försökte (både med ECM i och urkopplad)

    Tyder inte detta mer på ISM och/eller CIM än ECM?

    EDIT: nu fick jag kontakt med EHPS efter ett par försök till.
    Senast redigerat av joH900 den 2017-07-14 klockan 19:48.

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Nu har jag mätt mellan pin 15 och pin 86 i ESP kontaktstycket ger följande vid de olika lägena på nyckeln, verkar som den växlar polaritet när man vrider om nyckeln för att starta bilen?

    LOCK: 0v
    OFF: +12v
    ON: 0v
    ST: -12v
    Her har jeg studert skjema for fort, noe jeg ser av dette måleresultatet i forhold til det fra pinne #86/R11. Det er KUN pinne #23 i ESP-kontakten som skal ha samme måleresultat som for R11 og som er OK, så beklager at jeg også nevnte #15.

    #15-pinnen, fra ISM #3, har i alle fall ikke jeg i WIS funnet beskrive hva den er til, men der, under "Strømforsyning\+X", står det å lese: "En anslutning som har spänning när tändningsnyckeln är isatt i tändlåsenheten. Används bara för T8 och TCS/ESP.". Så om en antar at det er #15 som skal ha denne spenningen, stemmer ikke det med måleresultatet.

    Da kan det være en tanke å måle på pinne #15 (til minuspolen på batteriet eller pinne #11 eller -24 i kontakten) for å se om den får batterispenning umiddelbart og hver gang tenningsnøkkelen settes i låset.

    Når du skriver 12V, mener du da dette eksakt, eller er det 12V og noen tiendeler? 12V hvilespenning på batteriet ville jo være et tegn på at det er (ut)tappet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Följer man elschemat över busskommunikationen så ser man att kommunikationen även går genom UEC, dvs främre elcentralen. Något strul där skulle också kunna förklara varför ESP inte får kontakt med TCM eller ECM. EHPS lär den inte bry sig om så därfår får du ingen felkod där.


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Har nu testat mäta pin 15 i ESP kontaktstycket och då har jag följande:

    LOCK: 0v
    OFF: +12,7v
    ON: +12,5v
    ST: 0v

    Stoppar jag bara i nyckeln i låset händer däremot inget, borde jag se +12v redan när jag stoppar i nyckeln utan att vrida om till OFF? Kan det vara anledningen till att rattlåset inte verkar aktiveras?

    Jag skrev +12v utan decimal förut, batteriet är OK (har testat 2st andra batterier också) och all diagnostik/felsökning görs när en CTEK laddare är kopplad för att inte riskera felkoder pga för låg spänning i elsystemet.

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Det korte svaret på dette er at jeg (pr. nå) tror at dette er et korrekt måleresultat for ISM #3/ESP #15. Det må her være (nok) en inkonsistens i WIS mellom sitatet jeg viste til i post #12 og det resultatet man får ved å følge feilsøkningsprosedyren (Felsökningsproceduren oppe til venstre i WIS) tilhørende DTC B0000 59. Dette siste er i samsvar med dine målinger.

    Jeg er fortsatt ikke sikker på om man med det kan utelukke ISM som (én) mulig feilkilde, dette med tanke på at rattlåset er inaktivt, med satt DTC B1440 57. Kjør feilleitingsprosedyren for denne DTC'en og se om du får noen tanker ut fra det. Der er det forøvrig også et spørsmål om CIM har den korrekte programvareversjonen.

    Så kan det være en tanke å kjøre feilleitingsprosedyren for CIM DTC U2100 00. Denne gir noen interessante veier å gå, som faktisk fører fram til / peker på TCS/ESP, hvor bl.a. det også utføres testing av ledninger mellom ISM / TCS/ESP.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Kör jag igenom felsökningsugiden för B1440 57 i WIS . Första steget i felsökningen är kontroll av programvara i CIM, andra steget var att radera felkoden och om den kom tillbaka så skulle ISM bytas.

    Då TCM tappade busskommunikation lite då och då så började jag titta lite mer åt det hållet idag, ryckte kontakten till TCM och mätte upp P-buss mellan TCM och ECM och det var kontakt enligt ordning. För att komma åt att få lös kontakten till TCM så fick jag lossa motorhärvan lite som går ovanför. Jag rev då upp denna lite mer och hittade en skarv på båda P-buss kablarna (vit och grön) där ca 10cm kabel var utbytt respektive kabel. Skarven var gjord med klämhylsor som har isolering av krympslang, såg dock ut som att den inte riktigt tätat ordentligt vid ena skarven plus att kablarna ej var partvinnade enligt ordning just vid skarven.

    Efter jag hade upp kabelhärvan där och i och ur kontakten till TCM så har alla felkoder utom B1140 57 försvunnit. Bilen har efter detta startat varje gång idag på lyften i garaget och stått på tomgång 10minuter ca vid varje start. Har kollat felkoder varje gång efter motorn varit igång men inga nya har dykt upp. Inga varningar för antispinn, immobiliseringsfel osv har visat sig. Tankmätaren har fungerat varje gång jag vridit på tändningen då jag testat tändning av-på säkert 20-30 gånger mellan varje startförsök.

    Jag rörde även runt bland kablarna där P-buss var skarvad i härvan för att se om jag kunde få fram några fel men ingenting hände. Testade även att göra detta när jag körde responstest/ping med Tech2 mot både EHPS och ECM.

    Jag noterade även att P-buss verkar vara skarvad inuti TCM? Det borde i så fall kunna innebär att OM det skulle vara någon typ av oxid/glapp i det kontaktstycket så tappar man både ECM och EHPS. Det går i alla fall in en vit och grön partvinnad kabel likväl som det på två andra pinnar i TCM kontaktstycket går ut två kablar som också har samma färg och är partvinnade som sedan verkar gå vidare till EHPS och ECM. Dessa två är sedan krimpskarvade (original) ca 10cm från kamremskåpan (i riktning mot EHPS).

    Vid all kommunikation med Tech2 idag så har det varit 0 kommunikationsfel med EHPS och ECM vilket kom lite av och till förut.

    Jag verifierade även att senaste tillgängliga programvaran för CIM och ECM var installerad och det var den. Båda var flashade senast i oktober 2009.
    Jag kollade tillgängliga versioner mot denna länk:
    https://tis2web.service.gm.com/tis2web
    Vet inte om det finns någon mer uppdaterad site?


    Den felkoden (hittils) idag som kommer tillbaka då och då är som sagt B1440 57 samt
    EDC16 P0621 02 Generator L terminal control circuit, short to ground (tar och skriver mer om P0621 i den andra tråden jag skapade för några månader sedan) http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1450573

    Har jag en defekt ISM som plötsligt fått för sig att fungera?
    Var det dålig kontakt vid TCM som orsakade kaos på P-buss?
    Var det att jag rörde runt bland de skarvade P-buss kablarna som fick ordning på kommunikationen igen?

    Det känns för tidigt att jubla än, men väldigt mycket skumma fel är nu som bortblåsta.

    Min tanke nu är att göra om de två skarvarna på P-bussen, kan det vara vettigt för säkerhetsskull och byta ISM också?

    Typiskt nog var jag på skroten idag och skaffade en CIM med 2 nycklar.... Just nu ser det väl ut mer som att jag är i behov av en ISM.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2017-07-17 klockan 22:15.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Uppdaterar mig själv

    Bytt ISM idag till en fabriksny, felkoden B1440 57 har hittils inte kommit tillbaka än och inte några andra felkoder heller (annat än laddningsproblemet).

    1190kr (ink moms) kostade den hos en Orio-ÅF och hade tydligen varit restnoterad under en längre tid men de hade fått in den i lager igen i fredags.

    Uppdatering om laddproblem här, någon som har teorier?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1451290

    ECM är nu bytt men felet kvarstår med laddning.
    Senast redigerat av joH900 den 2017-07-24 klockan 21:43.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Hej!
    Kan inte 9-5 men på min 9000cse -97 hade jag liknande fel. Då hade jag spänningsfall på säkringen nr 13 ner till 5-6 volt. Felet, som slutligen orsakade totalstopp, var tändningslåskontakten. Efter byte har bilen gått felfritt. Felsökning med Tech2 i all ära, men elementär felsökning, ej att förglömma, med testlampa och multimeter. Föreslår att du kollar spänningen på +15!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    En åtgärd jag föreslår: Montera ur tändlåskontakten, nästan samma som 9000, sitter klämd med två insexskruvar m3. Spraya sparsamt med kontaktspray, 5-56 t.ex, direkt i kontaktens lilla hål, återmontera och prova funktionen. Du vet att tändningslåset förmodligen är bilens mest använda kontakt så att kontakterna med tiden blir brända och därmed ger dålig kontakt. Om problemet därmed är löst, rekommenderas ändå byte till en ny kontakt, kostar original ca 1500 kr, billigare på eBay! Skulle kontaktspray fungera så är det säkert tillfälligt, brända kontakter är ju fortfarande brända. På Saabar är det vanligare med kontaktfel än med trasiga komponenter, t.ex. brända reläer.

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Denne tråden gjelder en 9-3 - og ISM som er skiftet er tenningslåset

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med ABS styrboxen OG9-5 -07
    Av kindis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-02, 01:17
  2. Ingen kontakt med OBD 9-5 -00
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 00:06
  3. Får ingen kontakt med styrdonet, 9-3 2,2 TID
    Av jim.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 15:49
  4. ingen kontakt med styrboxen?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •