Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Ingen kontakt med ECM NG9-3 1,9TiD -05

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Ok, felsökning är knepigt och tidsödande. Lätt att glömma elementära begrepp och helt förlita sig på mätvärden från instrument. Primära förutsättningar, t.ex. strömförsörjning bör man ofta börja med, innan man på välkänt maner använder prislistan och börjar byta dyraste komponent först och fortsätter byta delar tills man 1. Hittar felet, eller 2. Kunden tröttnar på att fortsätta betala, när felet inte åtgärdats. Felsökning enligt konventionella metoder, används tyvärr numera vid garantireparationer när verkstaden/bilfirman står för kostnaderna. När så kunnig hobbymekaniker protesterar blir denne konsekvent idiotförklarad!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Ursäkta en vit man som inte fattar vad alla fina förkortningar betyder. Bytt ISM? Är det tändningslås? Verkar nog att du löst det verkliga problemet. Dessutom, när du nämnde den grön/vita kabeln: ta bort klämkabelskorna du hittade. Sätt dit nya och kläm dem med rullpressning i stället för att bara klämma som ofta ger oxid/kontaktproblem med tiden. Med risk för skillnad mellan olika saabmodeller: den grön/vita går +15 tändlås till säkring instrumentering via en kontaktplint innanför handskfacket på 9000. Dålig kontakt där ger typiskt de allehanda felkoder Tech2 visar, dock beroende på spänningsfall/dålig strömförsörjning. Tror dock att, om det var tändningslåskontakten du bytt, problemet borde vara löst. Även startfunktionen får ström från tändningslåset, kontakt 54.
    Lätt att luras av information från mätinstrumenten. När biljäveln strejkar brukar reläfel eller oxiderade kontakter vara vanligaste orsaken, i varje fall på Saab som har så hög kvalitet på komponenter!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jacob47>> Fina tips i all välmening men tråden gäller en NG9-3 och inte en 9000 och mycket har ändrats.

    ISM = Ignition Switch Module

    Att Saab har hög kvalitet på elektronikkomponenter är nog en gammal sanning. 9-3 2003- är inte bättre än någon annan tillverkare i det avseendet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Lite mer uppdatering

    Körde responstest via Tech2 mot EHPS och ECM samtidigt som jag petade lite på kontakten till TCM och titt som tätt tappade jag kontakt.

    I och med att TCM bara agerar passthrough för P-buss och kontaktstycket för TCM inte verkar säljas löst (komplett härva har listpris på 7700kr ca....) så la jag en skarv på P-bus precis innan TCM istället. Jag lyckades inte få fram glappet på TCM när jag petade på kontakten utan det verkade bara vara stiften som gick vidare till ECM och EHPS.

    Saab/GM har ju valt att skarva P-bus på samma sätt längre fram vid EHPS ungefär så på denna bil så är detta ändå en ok "lösning" tills korrekt kontaktstycke dyker upp.

    Känns skönt att ändå ha hittat ett konkret kabelfel/glapp som stämmer bra med symptomen jag haft, dvs kommunikationsfel stundvis med EHPS och ECM. Felkoderna har ju funnits av och till länge på denna bil så antagligen har detta varit det som triggat t ex antisladd ur funktion lite då och då under körning då ECM plötsligt ramlat bort från P-bus av och till. Sålänge ECM har varit online på P-bus vid start så CIM har kunnat skicka att immobiliseringen är OK så har ju bilen startat, när den väl är igång så antar jag att bilen faktiskt inte dör sålänge det är kortare avbrott på P-bus. Det stämmer i alla fall med symptomen/felkoderna.

    Fick man väl igång bilen så dog den aldrig och man kunde köra långt (med diverse varningar i SID då och då pga ECM ramlade bort från P-bus antagligen då och då) men stängde man av den så gick den oftast inte och starta igen.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Ok, accepterar min okunnighet om skillnader i detaljer mellan saabs olika bilmodeller. Men likväl gäller, och det prutar jag inte på. +15 på tändningslåset ger ström via grön/vit kabel till:
    Instrumenten, ecu och icke minst viktigt, diagnoskontakten!!! Betyder att dålig kontakt till diagnoskontakten, att all mätning med Tech2 visar vilka felkoder som helst. Så fina mätinstrument som Tech2, vilket jag själv använder, förutsätter väl att man vet vad och hur man mäter. Att i det oändliga dividera om felkoder hit och dit, känns ju korkat om grundförutsättningarna, alltså ström till mätpunkten ej finns. Känns föralldel ganska invant att bli sedd som mindre vetande när man betonar vikten av primära grundförutsättningar. Det klarar vilken bilverkstad som helst, vet jag av erfarenhet!
    Att sedan vikten av debattinläggen hamnar på kännedom om finurliga förkortningar, betraktar jag som ett lågvattenmärke, säkert beroende av tidens tand där grundläggande kunskaper inte räknas längre! Min ambition i detta forum är ingalunda att göra mig bred. Tvärtom, om jag kunnat bidra med ett råd för att hjälpa någon som sitter i skiten med en strejkande biljävel, trodde jag att mina >50 års erfarenhet av felsökning skulle ha ett värde. När så inte är fallet, skall jag genast ägna mig åt nåt annat, som att klappa katten!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Tech2 visar inte "vilka felkoder som helst". Den visar de felkoder som respektive styrdon har satt, om den nu får kontakt med dom. Diagnoskontakten på NG9-3 har inte +15, utan den har +30.

    joH900>> Hade du alltså dålig kontakt på P-buss på 2 ställen? Vid TCM och även efter vid avgreningen mot EHPS?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    I och med att jag hittade skarven vid EHPS först så är jag inte säker på att det faktiskt var dålig kontakt där. Det var en orginalcrimp som var isolerad med tejp bara istället för krympslang så jag gjorde om den för säkerhetsskull.

    Vid TCM däremot var det garnaterat glapp då jag kunde verifiera det med responstest i Tech2.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Intressant information och värt att lägga på minnet för framtiden för oss som har en ng9-3 (finns det någon del i elsystemet som inte krånglar på den bilen?).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    I och med att jag hittade skarven vid EHPS först så är jag inte säker på att det faktiskt var dålig kontakt där. Det var en orginalcrimp som var isolerad med tejp bara istället för krympslang så jag gjorde om den för säkerhetsskull.

    Vid TCM däremot var det garnaterat glapp då jag kunde verifiera det med responstest i Tech2.
    En undran till joH900: Fungerar bilen normalt efter bytet av tändlåskontakten, utan felkoder? I så fall är jag nöjd om du har löst problemet! Vänliga hälsningar!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  10. #30
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Tändningslåset var antagligen kanske inte huvudproblemet i detta fall men i och med att det är ett ganska vanligt fel och dessutom fanns en felkod som dök upp i princip direkt så bytte jag detta för att vara säker på att det inte orsakar andra problem som i sin tur kanske inte genererar felkoder. Felkoden B1440 57 som pekade på ISM/tändlås har än så länge inte kommit tillbaka efter bytet.

    Det faktiskta felet var (antagligen) avbrott på P-buss vid styrdon för automatlådan (TCM), granskar jag historiken på felkoderna (från några månader bakåt fram tills nu) så har det antagligen varit glapp där av och till länge som har förvärrats.

  11. #31
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Uppdatering

    Bilen har nu rullat ca 300 problemfria mil, läste ur felkoder igår och den enda som fanns var EDC16 P0621 02 Generator L terminal control circuit, short to ground vilket faktiskt stämmer, dvs bilen är "frisk"! Innan jag hittade kabelbrott och bytte ISM hade det rört sig om typ 10-20 felkoder istället...

    CIM B1440 57 Invalid key position har inte kommit tillbaka och rattlåset fungerar nu som vanligt igen så ISM lär ha varit dålig.

    P0621 är störande moment, men i och med att allt verkar funka OK nu så får det vara tillsvidare... Bilen har fått mer service och vård än bilens värde redan.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973


    Har det bytts generator?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #33
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Nä, generatorn är inte bytt och det lutar väl åt att det är den som det är något knasigt med. Kan såklart vara nån jord eller nått också men tycker jag borde ha mer spänningsfall och konstiga fel då.

    Kommer nog inte ge mig på att byta den då bilen ändå verkar funka OK nu, bytte ju motorstyr i hopp om att det var någon trasig komponent i motorstyr men det hjälpte icke.

  14. #34
    Tjena joh.
    Har läst som en tok på vad som kan vara fel med min saab 9-3 1.9tid 2007 automat.
    Och fastnade i denna tråden.
    Den startar inte.
    Kan vrida nyckeln och vid on så lyser allt och soppamätaren går upp för att sedan gå ner till noll igen. Inget liv till startmotorn när jag vrider.
    Om jag byglar pin 87 och 30 på det röda relät så startar den.
    Har letat kabelbrott som en tok men inte sett något som verkar fel.
    Precis bytt motorn men felet var även innan bytet.

    Vilken kabel är det du skarvat på tcm? Samt vart menar du att du skarvat den? Bara förbi själva kontaktdonet? Vore tacksam för hjälp då jag snart eldar upp bilen..

    Hade en kille här idag som hade tech2.
    Men vi fick inte kontakt med ecm om jag inte byglade relät. Så det känns som det måste vara kabelfel någonstans eller vad tror du?
    Mvh dennis

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Lite mer uppdatering

    Körde responstest via Tech2 mot EHPS och ECM samtidigt som jag petade lite på kontakten till TCM och titt som tätt tappade jag kontakt.

    I och med att TCM bara agerar passthrough för P-buss och kontaktstycket för TCM inte verkar säljas löst (komplett härva har listpris på 7700kr ca....) så la jag en skarv på P-bus precis innan TCM istället. Jag lyckades inte få fram glappet på TCM när jag petade på kontakten utan det verkade bara vara stiften som gick vidare till ECM och EHPS.

    Saab/GM har ju valt att skarva P-bus på samma sätt längre fram vid EHPS ungefär så på denna bil så är detta ändå en ok "lösning" tills korrekt kontaktstycke dyker upp.

    Känns skönt att ändå ha hittat ett konkret kabelfel/glapp som stämmer bra med symptomen jag haft, dvs kommunikationsfel stundvis med EHPS och ECM. Felkoderna har ju funnits av och till länge på denna bil så antagligen har detta varit det som triggat t ex antisladd ur funktion lite då och då under körning då ECM plötsligt ramlat bort från P-bus av och till. Sålänge ECM har varit online på P-bus vid start så CIM har kunnat skicka att immobiliseringen är OK så har ju bilen startat, när den väl är igång så antar jag att bilen faktiskt inte dör sålänge det är kortare avbrott på P-bus. Det stämmer i alla fall med symptomen/felkoderna.

    Fick man väl igång bilen så dog den aldrig och man kunde köra långt (med diverse varningar i SID då och då pga ECM ramlade bort från P-bus antagligen då och då) men stängde man av den så gick den oftast inte och starta igen.

  15. #35
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det låter som du har brott på annan kabel än jag har... Kabeln från det reläet går om jag inte minns fel vidare direkt till ECM. Se till och mät upp den om du inte redan gjort det. Jag har tyvärr inte elschemat på detta framför mig och kommer inte ihåg så mycket detaljer just kring den kretsen då den var OK på min bil.

    MEEEEEEEN om det nu skulle vara P-bus som strular....

    P-bus går in i TCM på två pinnar och ut och vidare till EHPS och ECM på två andra pinnar. Jag hade glapp på utgående stiften vilket gjorde att EHPS och ECM "ramla bort" på P-bus typ 80% av gångerna man försökte starta och även under drift. Jag klippte kablarna för P-bus som var skarvade på utgående stift på TCM och skarvade in dem i härvan före de går in i TCM. Problemet löst och har funkat sedan dess

    Grön och vit är kablarna har jag för mig och allt som oftast partvinnat i den mån det går. Står du på förarsidan och tittar ned på kontaktstycket så är de två inkommande kablarna närmast kylaren (tvåradigt kontaktstycke) och de två utgående ett steg till höger närmare torpedväggen. Detta är direkt från minnet så det är inte 100% säkert. Mät upp kablaget för och va säker på att det är rätt!
    Senast redigerat av joH900 den 2018-09-22 klockan 22:48.

  16. #36
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det er ikke så da, siden du får opp spenningen fra hovedreléet ved å bøyle det, at ditt tilfelle er som dette: http://forum.saabturboclub.com/showt...7-startar-inte ?

    En enkel kontroll på om reléet får jord som det skal eller ikke, er: Ta det ut og mål spenning mellom pinne #85 og minuspolen på batteriet med tenningsnøkkelen ute. Hva er den? Vri så tenningsnøkkelen til "ON" posisjon og verifiser at måleresultatet nå blir forandret - mot (absolutt) 0 V. Er det ikke det tyder det på brudd i ledningen mellom #85 og pinne #72 i kontakten til ECM.

    OM måleresultatet skulle være (helt lik) 0 V skal du også kunne få 0 ohm ved motstandsmåling på tilsvarende måte.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med ABS styrboxen OG9-5 -07
    Av kindis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-02, 01:17
  2. Ingen kontakt med OBD 9-5 -00
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 00:06
  3. Får ingen kontakt med styrdonet, 9-3 2,2 TID
    Av jim.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 15:49
  4. ingen kontakt med styrboxen?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •