Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lysande SRS varning och byte av styrdon NG9-3 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Lysande SRS varning och byte av styrdon NG9-3 -05

    Hej,
    Jag har ett problem med min lysande airbag som lyder såhär:

    Airbaglampan har tänts och släckts till och från i ett år, sen körde jag in bilen lite lätt i röva på en bil framför vid köbildning och efter det så lyser lampan konstant.
    Har Felsökt med tech2 och fått upp felkod B0045 "sidoairbag förarsidan, kortslutning jord/signal", Har gått igenom kabelskorna under sätet utan framgång och även testat att montera ett 3,3 ohms motstånd i kabelskon närmast sidoairbagen men har fortfarande felkoden efter detta.

    Min gissning är att Airbagstyrenheten är kass, eventuellt att nån krets har skakat sönder när jag krockade(var antagligen kass innan med då SRS lampan lös från och till innan krocken).

    Min stora fråga är väl egentligen om det är möjligt att köpa en beggad Styrenhet och gifta in i min 2005 årsmodell? Har läst att detta inte går i nyare 9-3or och hoppas nu att det inte innefattar 2005 årsmodeller för kan inte hitta någon ny till 2005. Enda jag hittar är hos speedparts och den är till 2006-2009: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9..._12771237.html

    MVH Patrik som är jävligt trött på airbags

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Original styreenhet i 9-3 MY04-05 har delenummer (P/N) 12802256. Dette er, som du er inne på, ikke lenger leverbart og da erstattet med P/N 12762955. Dette gjelder for MY06 iinntil serienummer -034049 så det er dette P/N du må velge om styreenheten skal skiftes.

    Se: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12802256
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    03-05 är Autoliv airbagsystem. 2006 bytte man leverantör till Continental. Det går inte att byta komponenter hur som helst mellan systemen, och jag är rätt säker på att man inte kan montera en begagnad ACM oavsett årsmodell.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2017-07-15 klockan 16:03.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tackar så mycket för svar, jag har bytt ut min mot den begagnade jag köpt på redox nu, ska testa gifta in den i bilen imorgon så får vi se om det går - redox lovade att jag skulle få lämna tillbaks Acm:en om det inte skulle funka då dom själva var osäkra på att det skulle gå, sa att ibland går det och ibland inte. Uppdaterar här med resultatet för vet att det inte finns mycket info om det här när man googlar på det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Den nya Acm hade p/n 12762955 precis som Norrbagge sa, min gamla hade p/n 12802256

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Om det nu inte skulle gå så kan det vara intressant att jämföra om det skulle vara fler antal kuddar, eller andra kuddar, i bilen som styrdonet kommer från.

    Återkom med rapport hur som, det är bra och veta!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Här kommer en liten uppdatering, försökte gifta in den begagnade styrenheten i bilen utan framgång.. är som trott, man måste köpa en ny helt enkelt för runt 5k med jobb. Surt men vad gör man inte för sin lilla älskling

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Lämnade in bilen på saabverkstaden, där dom installerade den nya styrenheten för 6200:-. Lite surt men problemet är iaf nu löst! Ingen mer SRS lampa! Besiktad och såld

Liknande ämnen

  1. Byte till chipat styrdon Saab 9-3 Aero
    Av TurboJonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 15:53
  2. Byte av styrdon, behövs ej längre tack vare en kufisk gubbe.
    Av Lillsven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 12:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •