Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Entusiastförsäkring?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Viken
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Entusiastförsäkring?

    Hej!
    Äger sen ett antal år en Saab 9-3 2.0 Turbo Sport Edition utav 2003-års modell. Bilen har haft få ägare och har idag rullat 6500 mil sen ny varav ca 1000 i min ägo. Bilen är i mint condition. I samband med ändring av en annan bilförsäkring hade jag idag kontakt med Folksam. Kundservice berättade att deras bilförsäkring byggde på fiktiva värden, dvs att en bil som körts så lite som min under bilens livslängd, inte kan ersättas med vad den verkligen är värd vid ett eventuellt totalhaveri.

    Vet någon på detta forum ett försäkringsbolag som försäkrar entusiastfordon?

    Tacksam för svar då min försäkring har huvudförfallodag i rappet..


  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Bilsport&MC's entusiastförsäkring låter perfekt för dej, förutom att din bil inte är veteran, och jag är lite osäker på om den kan tecknas för nyare bilar..

    Dock har jag för mej att dom kan göra "customförsäkringar" specifikt för ombyggda bilar och liknande, så jag skulle ha kontaktat dom och frågat.

    https://www.bilsportmc.se/forsakring...astforsakring/

    Jag har deras MC-försäkring och det har funkat bra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Även Länsförsäkringar har entusiastbilsförsäkring och troligen andra också.

    En sak att se upp med är begränsningarna på dessa försäkringar. Man får t.ex. inte använda bilen till å från jobbet och i vissa fall är även max körsträcka ganska kort samt att det ibland krävs huvudströmbrytare, och parkering i eget garage.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Länsförsäkringar har, men i flertalet län är det jänkare alt gammal europe som är entuiast bil.
    bilsport och Mc är nog att föredra, men det kan bli nej, för det skall vara en framtida intresant bil, läs cupe alt cab. 4 dörrar så är jaguar ett bra exempel, men värt att prova.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Överlag så är "entusiaststatus" för en bil en bedömningsfråga där du måste få med dig försäkringsbolaget. Ju äldre och ovanligare desto lättare att motivera.

    I ditt fall kan du kanske få till ett case med "mint condition, ovanligt lågmilad och sista årsmodellen i särskilt utförande (sport edition) gör den värd att bevara". Sedan brukar som sagt entusiastförsäkringar kräva att du använder bilen som ett entusiastfordon, d.v.s. begränsning i mil per år (max 500/år är en vanlig gräns) och att du inte använder fordonet till vardagsbruk. Ett ypperligt sätt att motivera det sistnämnda är att du även äger ett annat fordon som används för vardagsbruk.

    En kollega hade sin Alpina B8 entusiastförsäkrad när den "bara" var 10 år gammal.

    Går det inte är entusiastförsäkra kan vissa försäkringsbolag erbjuda att de kikar på bilen och dokumenterar dess skick och anpassar försäkringsbeloppet därefter.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-07-12 klockan 22:25.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    jellybear: ja det är väl så folk med extremt ombyggda bilar brukar göra. har man en bil som i grundutförande är värd säg 100k och har lagt 300k på trim och delar så blir det ju mer som att försäkra en sak än en bil egentligen, den är ju unik i sitt utförande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Citat Ursprungligen postat av Dustman Anderson Visa inlägg
    ... idag kontakt med Folksam. Kundservice berättade att deras bilförsäkring byggde på fiktiva värden, dvs att en bil som körts så lite som min under bilens livslängd, inte kan ersättas med vad den verkligen är värd vid ett eventuellt totalhaveri.
    Så kan de väl inte göra?
    Tänker på lagen och vad som bl.a. skrivits tidigare

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ok, lite klargöranden. Först är det helt olika förutsättningar om det är motpartens trafikförsäkring som löser ut, eller om det är din helförsäkring.
    I det första fallet gäller lag. Lagen säger att du ska hållas skadefri. Du får göra vad f-n du vill med bilen (så länge du står som ägare), men däremot kan försäkringsbolaget, ibland med viss rätt, hävda att beloppet som behövs för att hålla dig skadefri blir mindre. Försäkringsbolaget är alltså enligt lag skyldig att ersätta alla dina faktiska kostnader så länge du agerat rimligt (de täcker alltså de skadeståndskrav du skulle få igenom i domstol gentemot motparten). Du är alltså inte skyldig att följa försäkringsbolagets instruktioner, en sak som blir tydig när det gäller ersättning för hyrbil (det är försäkringsbolaget som på egen hand hittat på kriterier för när du är "berättigad" till hyrbil).

    Om det är helförsäkring så styrs ersättningen av försäkringsvillkoren, som kan vara mer eller mindre konstiga. Dock, så länge du äger bilen får du göra vad du vill, men du kanske inte får någon ersättning om försäkringsvillkoren förbjuder det. Ersättningsnivån beror också på villkoren, och är sällan så generös som lagen ovan. (Domstolsprövning sker mot försäkringsvillkoren, och inte mot något lagkrav om skadefrihet.) Men jag skulle säga att ren skälighet säger att om du vill avstå din ersättning för en del av fordonet genom att ta delar så bör det vara svårt att neka, en domstol skulle sannolikt anse det vara ett oskäligt krav att du inte fick göra det.

Liknande ämnen

  1. Bilsport & MC:s entusiastförsäkring.
    Av Nordenstrom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 14:56
  2. entusiastförsäkring 900 aero 84
    Av frizzox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 13:44
  3. Villken entusiastförsäkring är bäst???
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 00:31
  4. Entusiastförsäkring
    Av Woody i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 23:55
  5. entusiastförsäkring på vad?
    Av Sandman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •